Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FileMaker Server 7


keme

Rekommendera Poster

Finns det någon som har erfarenhet av FileMaker Server-lösningar för en liten (10-12 personer) grupp?

 

Vi, en resursgrupp inom skolan, tänker använda oss av en sådan lösning. Samtliga har bärbara och fasta datorer och ska kunna nå FileMakern med internet-uppkopplingar.

 

Jag har, ensam, använt mig av FileMaker sedan introduktionen på 80-talet. Kommunen är PC-baserad och jag är den ende som använder mig av en Macintosh.

 

/KeMe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Spontant så undrar jag varför du måste kasta bort så mycket pengar på en Filemaker Server-licens ? Om gruppen bara består av 10-12 personer kanske du klarar dig med en vanlig Filemaker-licens, som kan hantera upp till 10 olika ip-adresser per dygn.

För en så liten arbetsgrupp lär väl prestanda inte påverkas positivt av en server-licens heller...

Om du kör servern på en av de vanliga licenserna (under förutsättning att 10 ip-nr/dygn räcker) spar du ju in en 14-15 laxar...

Eller tänker jag fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för besparingsomtanke!

 

Förmodligen är det något i detta som jag inte har förstått fullt ut; Jag tänkte att person X ska kunna nå gemensamma uppgifter (som lagts in, individuellt, av varje medlem) ute på en skola. Då föreställde jag mig att internet plus att uppgifterna finns på en server (som är igång dygnet runt) borde vara lösningen.

 

Nu skriver du att icke-server-FileMaker går lika bra. På servern? Här upphör min tankeförmåga.

 

Kom igen!

 

/KeMe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Filemaker säljs i "format" med olika funktioner.

En vanlig FilemakerPro-licens är billigast. Den kan användas lokalt på en burk, men kan också sättas upp att användas som en server, med begränsningen att högst tio olika ip-nummer kan ansluta under ett dygn. Är det fler än tio olika användare som måste/ska ansluta under samma dygn blir det dyrare. Då krävs en licens som heter Filemaker Server. Om jag minns rätt kan då ett obegränsat antal klienter ansluta. Dessutom finns en massa prestandafördelar om trafikbelastningen är hög. Om jag inte minns fel måste även varje klient ha en "vanlig" Filemaker-licens.

Om du ska sätta upp en weblösning med Filemaker och har fler än tio änvändare per dygn behöver du en licens som heter Filemaker Unlimited. Med den kan du köra en webserver i fullskala, med obegränsat antal klienter, lokala eller webgäster.

Bottomline:

Om du behöver en lösning för max 10 klienter/dygn som skall ansluta via webläsare behöver du bara en vanlig Filemaker-licens, som kan fungera som en mini-server.

Själv kommer jag allt längre bort från Filemaker. Med php, Apache och MySql integrerat i OSX får man ju allt gratis, och dessutom bättre funktionalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörande!

 

Ett dilemma i denna lösning är att fler än 10 - på sikt - kommer att anslutas. Med olika behov. Därav serverlösningen.

 

Du skrev: "Själv kommer jag allt längre bort från Filemaker. Med php, Apache och MySql integrerat i OSX får man ju allt gratis, och dessutom bättre funktionalitet."

 

Det låter vettigt, men i en liten kommun, med - fortfarande - av datorer tämligen ointresserad och okunnig personal, så blir en php-, Apache- och MySql-lösning dyrare.

 

/KeMe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsat på en Filemaker server-lösning. Du vinner mycket på att ha serverlicens istället för en klient som delar ut registret.

 

PHP/MySQL etc i all ära, men FM 7 visar extremt framåttänkande och är en mycket konkurrenskraftig lösning!

 

IMHO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Du vinner mycket på att ha serverlicens istället för en klient som delar ut registret.

Till exempel vad, när vi pratar om 10-12 användare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
PHP/MySQL etc i all ära, men FM 7 visar extremt framåttänkande och är en mycket konkurrenskraftig lösning!

Kanske har de värsta tillkortakommandena försvunnit med version 7.0, jag vet inte för jag har inte testat den. Men som jag ser det finns få skäl att använda Filemaker numera. Det ska vara om man ryggar för att lära sig grundläggande html, php och sql. Filemaker må vara snabbt att utveckla enkla lösningar med, men jag vet inte om jag tycker att det är särskilt mycket enklare. De många förenklingarna i gränssnittet gör att man måste gå långa kringelikrokar ibland för att utföra de enklaste saker. Verktyg tänkta att hjälpa till blir istället hinder på vägen, som man måste gå runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag skulle definitivt använda någon sorts FileMaker Server. Den är så oerhört enkel att administrera. Spelar ingen roll om övriga har PC. Förresten: är det någon mer än jag som kombinerar REALBasic och FMP både på PC och Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bara är 5 användare / dygn som är tillåtet i standardversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt använda någon sorts FileMaker Server. Den är så oerhört enkel att administrera. Spelar ingen roll om övriga har PC. Förresten: är det någon mer än jag som kombinerar REALBasic och FMP både på PC och Mac?

Mina invändningar mot Filemaker Server handlade inte hur användarvänlig den är. Jag tycker att den är svinaktigt dyr och då särskilt om det handlar om ett tiotal användare. För tio användare kan man ju köra en vanlig Filemakerlicens som server.

Men varför man inte kör en php/mysql-lösning istället övergår mitt förstånd. De är ju gratis och alla med en webläsare kan ansluta oavsett operativ (=oändligt antal klienter). Filemaker är på vissa sätt enklare men i andra avseenden väldigt krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bara är 5 användare / dygn som är tillåtet i standardversionen.

Det är möjligt att Filemaker försämrat villkoren ytterligare i och med version 7.

Det var när version 5 lanserades man införde restriktioner angående antal användare per dygn. Då handlade det om max 10 olika ipnummer under en 24-timmarsperiod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan 83 i handboken

"Direkt webbpublisering i FileMaker Pro stöder delning av filer med upp till 5 samtidiga användare. Använd FileMaker Server om du vill dela filer med fler webbanvändare samtidigt"

 

Kan däremot inte hitta något om 24-tim regeln, den kanske är borta nu?

 

5 samtidiga användare är ju faktiskt betydligt bättre än 10 unika användare under 24 h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför man inte kör en php/mysql-lösning istället övergår mitt förstånd. De är ju gratis och alla med en webläsare kan ansluta oavsett operativ (=oändligt antal klienter). Filemaker är på vissa sätt enklare men i andra avseenden väldigt krångligt.

Kan man Filemaker så är det en otroligt bra lösning, även om den kostar pengar.

 

Hur mycket kostar det inte att lära sig SQL/PHP, och varför då lära sig det när man redan kan lösa det?

 

Dessutom har FM en överlägsen utskriftshantering, och är helt enkelt enklare att utveckla i....

 

imho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostar det inte att lära sig SQL/PHP, och varför då lära sig det när man redan kan lösa det?

Det är möjligt att det hänt en hel del sedan FM version 5. Men i den versionen var det en rejäl plåga att bygga avancerade lösningar. Många saker gick överhuvudtaget inte att göra, tex anpassade menyer till applikationer som kompilerats i Developer. Developer-apps gick överhuvudtaget inte att köra över nät. Storleken på grafik-cachet gick inte att påverka i mac-versionen, vilket gjorde apps med grafiktungt gränssnitt oerhört segladdade.

Kostnaden för det stela licensieringssystemet går heller inte att bortse ifrån, alla organisationer vadar inte i pengar.

 

Javisst, FM är enklare och snabbare när det gäller superenkla tillämpningar. Men om man jobbar med avancerade lösningar blir snart den skenbart enkla "trycka-på-knapp"-utvecklingen" en börda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...