Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tappad iBook


DonHenri

Rekommendera Poster

Satt och myste som bäst med random hemsidor då telefonen ringde, jag får bråttom eftersom jag inte hade någon inom räckhåll, ställer ifrån mig datorn och börjar löpa. Problemet är strömsladden som följer med och därmed drar ner iBooken i marken.

 

Jag kommer tillbaka och upptäcker att den stängt av sig, varpå jag försöker starta den igen. Den kommer till den gråa laddningsskärmen men skärmen blackar sedan. Detta upprepas två gånger, och en tredje gång då jag använder felsäkert läge (skift-knapp intryckt) så stannar skärmen bara kvar på grått. Fjärde gången gillt så funkar allt som det ska och här är jag nu. Lite småskraj för diverse skavanker som skulle kunna dyka upp och livrädd för att stänga av datorn.

 

Vad hände? Har något liknande hänt er? Borde jag göra något åt det nu? Vad gör jag om det, gud förbjude, händer igen?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och sen uppfanns MagSafe :)

 

Det du borde göra är att omedelbart ta Back-up på allt viktigt på hårddisken, om du inte redan gjort det. Det är lätt den som skadas vid sådana här händelser.

 

Annars är det nog bara att hoppas på det bästa. Skulle någon viktig del gå sönder är det nog för dyrt att laga datorn, då lönar det sig säkert att köpa en ny.

 

Du kan ju alltid köra Apple HardWare test (stoppa in skivan som följde med datorn och håll in "d" när du startar datorn.) Är dock osäker på om denna funktion funkar med PPC-datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup om du inte har det.

Tappat min iBook tre ggr, de två första ggr låg den i väska och den föll säkert en meter ner i betongen, men gick hur fint som helst, men så förra året, föll 2 dm från en hylla och ner på en matta, och då var det kört hårddisken kaputt.

Bytte ut den för snart ett år sedan..tar en stund och många skruv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update!

 

Efter några timmars surfande konstaterar jag att:

 

- Adium (messenger-funktion) och Skype går inte att starta, efter ca 10 försök gav jag upp och ominstallerade båda programmen (smärtfritt) och nu funkar de.

- Stora långa hack främst i Spotify (musik), musiken pausas och ibland hjälper det efter några sekunder genom att byta låt, ibland är det bara att vänta upp till 20 sekunder.

- Även resten av datorn tjurar och fryser ibland till på ett sätt som den aldrig gjort tidigare.

 

Förslag och tankar?

 

... Jag hoppas och ber för att detta fixar sig med tiden, till exempel efter en omstart som jag nu vågar mig på, bära eller brista. Uppdatering följer imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rimligtvis borde där ha blivit något fel på hårddisken. Prova att köra reparera skiva. Kanske minnet behöver plockas bort och återmonteras för att utesluta glapp? Funkar fläkten i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka apple, jag har sluppit problemen har hamnat i samma situation men på de nya böckerna (macbooks) så är laddarna fästa med magneter och dras ur utan att datorn flyger iväg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@axelmedmac - Kan tänka mig millisekunder av skräck innan man tar in det sköna klick- istället för dunsljudet! :)

 

Status:

 

Skype verkar ha blivit den stora boven i dramat, eftersom det trots ytterligare ominstallation slöar ner hela datorn totalt och andra program slutar att svara.

Openoffice.org har slutat att fungera i stil med Adium och Skype tidigare, se tidigare post. Inte prövat ominstallation än där än.

 

Fläkten har slutat fungera, hur kunde du gissa det Mattem?

 

Efter flera felsökningar på skivan och en reperation hittade den inte något fel någon av gångerna.

 

Men datorn i allmänhet upplevar jag att den fungerar lika snabbt som tidigare undantaget när Skype startas.

 

 

Att fläkten inte fungerar, något att oroa sig för? Här är temperatur i grader C för delarna (info från iStat Nano)

HD iBook G4 - 49

CPU Top - 60

GPU - 63

Battery - 31

Memory/Power - 55

 

Ska besöka Apple Center med datorn imorgon, kan de ta en titt på Ram-minnet på studs eller måste jag lämna in den för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta känner jag väl igen, allt för väl.

 

Jag är ledsen... Din dator är döende. Snart kommer den att börja låta konstigt, metalliska skrik. Sedan är det kört.

Samma sak hände min laptop, dock var det en Dell, men det är strunt samma i detta läget! :(

 

Min startade inte, jag lyckades formatera den, då fungerade den perfekt i någon månad. Sedan skrek den till och dog.

 

Det kom som en chock, datorn låg på bordet, jag tryckte på strömknappen och så skrek den i plågor och la av. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många år i branschen som tekniker på en lokal datorfirma gör att man har en viss felsökningsförmåga ;)

 

Lycka till med datorn. Fläkten måste fungera, kan ge mycket lustiga fel annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du klarar dig nog ganska bra utan flakt i ibooken. Min flakt gar sallan igang. Bara nar processorn nar 65-66 grader vilket den gor pa sommaren. Men normalt ligger den pa 55-62 grader.

 

Om du oroar dig over att den skulle bli for varm nagon gang kan du alltid reducera processorn, da blir den inte alls lika varm. Reducera processorn gor du pa strominstallnigar.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...