Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur roterar man bilder fritt?


fuckintosh

Rekommendera Poster

Hur roterar man bilder några grader, alltså inte 90 eller 180 grader utan kanske 4 eller 7 grader. Det verkar inte som om förhandsgranskning, iPhoto eller Xee klarar det. Jag har inte photoshop. Finns det gratis redigeringsprogram som duger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om "Räta upp" i iPhoto?

post-11001-1233585134_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar GIMP. Ett fantastiskt bra Open Source-alternativ till Photoshop.

Jag har inte X11 installerad så GIMP vill inte starta. Hittar inte installations-cd:n.

 

Vad sägs om "Räta upp" i iPhoto?

post-11001-1233585134_thumb.png

 

iPhoto tar tre minuter att starta varenda gång eftersom jag råkade importera alla mina bilder dit (trodde det var meningen). Pallar inte med det mögprogrammet.

 

GraphicConverter fixade problemet. Där finns en skitsmart funktion för att rotera fritt efter en linje som man t ex kan rita längs horisonten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto tar tre minuter att starta varenda gång eftersom jag råkade importera alla mina bilder dit (trodde det var meningen). Pallar inte med det mögprogrammet.

Jo, det är meningen att du ska tanka in alla bilder. Jag har över 20000 bilder, men inte tar iPhoto några tre minuter att starta på mina gamla häckiga Macar.

 

Du skulle nog testa om iPhoto Library Manager kan fixa ditt bibliotek, så iPhoto funkar som det ska. Det låter ju som om du ställt till det på DIN Mac.

http://www.fatcatsoftware.com/iplm/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är meningen att du ska tanka in alla bilder. Jag har över 20000 bilder, men inte tar iPhoto några tre minuter att starta på mina gamla häckiga Macar.

 

Du skulle nog testa om iPhoto Library Manager kan fixa ditt bibliotek, så iPhoto funkar som det ska. Det låter ju som om du ställt till det på DIN Mac.

http://www.fatcatsoftware.com/iplm/

Okej, jag installerade Library manager. Kan man byta datum på bilderna där? Macen håller inte ordning på när min kamera har tagit bilderna. Extremt irriterande. Alla mina bilder är i oordning nu bara för att datumen försvann mellan pc och mac och för att nya bilder saknar datum.

 

Nu ska ni förstås klaga på min kamera (Olympus My nånting), men snälla hjälp mig att byta datum istället. Jag har 6000 bilder i totalt kaos i iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag installerade Library manager. Kan man byta datum på bilderna där? Macen håller inte ordning på när min kamera har tagit bilderna. Extremt irriterande. Alla mina bilder är i oordning nu bara för att datumen försvann mellan pc och mac och för att nya bilder saknar datum.

 

Nu ska ni förstås klaga på min kamera (Olympus My nånting), men snälla hjälp mig att byta datum istället. Jag har 6000 bilder i totalt kaos i iPhoto.

Menar du att kameran inte skriver in datumet i bilden? Ajdå.

 

Om du vet vilken dag en viss grupp av bilder är tagna så kan du markera dessa i iPhoto och sätta datumet.

Om kamerans datum var fel (1 timme eller 1 månad, exempelvis) kan du justera datumen 1 timmer eller 1 månad.

 

MEN, detta skrivs bara i iPhotos egen "databas", så bilderna modifieras inte i sig. (Om du använder iPhoto så gör detta ingenting. Det finns dessutom program som raskt importar från iPhoto och som får med sig denna info också. iView Media Pro, exempelvis.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att kameran inte skriver in datumet i bilden? Ajdå.

 

Om du vet vilken dag en viss grupp av bilder är tagna så kan du markera dessa i iPhoto och sätta datumet.

Om kamerans datum var fel (1 timme eller 1 månad, exempelvis) kan du justera datumen 1 timmer eller 1 månad.

 

MEN, detta skrivs bara i iPhotos egen "databas", så bilderna modifieras inte i sig. (Om du använder iPhoto så gör detta ingenting. Det finns dessutom program som raskt importar från iPhoto och som får med sig denna info också. iView Media Pro, exempelvis.)

Nej jag menar att mac inte importerar datumet från kameran trots att det finns där (måste vi starta den eviga diskussionen om det är apples fel eller olympus?).

 

Okej men hur "sätter man datum" i iPhoto? Jag fattar inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men hur "sätter man datum" i iPhoto? Jag fattar inte det.

För att justera befintlig tid:

Markera de bilder som det gäller. Menyn "Bilder", "Justera datum och tid". Detta justerar alla bilder lika mycket, exempelvis 1 timme ifall man glömt sommartiden i kameran.

 

För att sätta absolut tid:

Markera de bilder som det gäller. Menyn "Bilder", "Ändra Flera" och så väljer du datum. För julafton sätter du in 2008-12-24 och så en starttid. Du kan få 1 minut mellan varje bild om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför den sura attityden trots att du får hjälp?

 

Det kan ju också vara så att bilderna faktiskt inte har någon datuminformation kvar när du flyttat dom till din Mac att ditt tidigare program i PC också körde den informationen externt istället för inbakat i bildens EXIF.

Hur ser EXIF datan ut på en bild om du öppnar den i förhandsvisning och kör CMD+I?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte Justera tid och datum (iPhoto 6.0.6), men ändra flera funkar. Tack för hjälpen och sorry att jag är sur av mig. Saknar datum på mina gamla bilder och är lite irriterad på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte Justera tid och datum (iPhoto 6.0.6), men ändra flera funkar.

Det stämmer nu när du nämner det: Justera tid är nytt i version 7 ('08).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför den sura attityden trots att du får hjälp?

 

Det kan ju också vara så att bilderna faktiskt inte har någon datuminformation kvar när du flyttat dom till din Mac att ditt tidigare program i PC också körde den informationen externt istället för inbakat i bildens EXIF.

Hur ser EXIF datan ut på en bild om du öppnar den i förhandsvisning och kör CMD+I?

Ska försöka vara snäll...

 

Jag har en bild från 2002 som ligger både på pcn och macen. På pcn kan jag plocka fram en kolumn i windows att bilden togs 2002-03-28. I egenskaper för jpg-filen står det att den skapades 2006 men ändrades 2003. Det borde vara omöjligt att ändra filen före den skapas. Helt sjukt alltså, utom att datum som bilden är tagen stämmer.

 

När jag flyttar den till mac och kollar info står det att bilden är skapad idag. Finns det program som kan exportera med datumet kvar? Jag har windows xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka vara snäll...

 

Jag har en bild från 2002 som ligger både på pcn och macen. På pcn kan jag plocka fram en kolumn i windows att bilden togs 2002-03-28. I egenskaper för jpg-filen står det att den skapades 2006 men ändrades 2003. Det borde vara omöjligt att ändra filen före den skapas. Helt sjukt alltså, utom att datum som bilden är tagen stämmer.

 

När jag flyttar den till mac och kollar info står det att bilden är skapad idag. Finns det program som kan exportera med datumet kvar? Jag har windows xp.

Märkligt.

Om du på Macen öppnar bilden med Förhandsvisning och visar info där, vad står det då?

Bör se ut något liknande det här:

post-11001-1234276911.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt.

Om du på Macen öppnar bilden med Förhandsvisning och visar info där, vad står det då?

Bör se ut något liknande det här:

 

Ja det var märkligt. Där står det på datum som bilden digitaliserades 2002-03-28 11.55.59 och det stämmer säkert helt perfekt. Varför kan inte den informationen synas i Finder eller iPhoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var märkligt. Där står det på datum som bilden digitaliserades 2002-03-28 11.55.59 och det stämmer säkert helt perfekt. Varför kan inte den informationen synas i Finder eller iPhoto?

Visa bildinfo i iPhoto 7:

post-11001-1234278820.png:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blushing: Hoppsan där stod det. Det var en dålig bild att ta som exempel eftersom den hade sorterats rätt. Jag ser nu att de bilder som inte har datum på pcn inte har det i iPhoto heller. Nu vet jag hur man sätter datum på dem så tack för hjälpen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...