Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tackentabell


Jörgen HP

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag fibblade hela kvällen och nästan hela natten också med teckentabeller i OS X. Till slut lyckades jag med att kunna skriva åäöÅÄÖ i terminalen. Men om jag tex gör ett litet java-program som skriver ut åäöÅÄÖ i terminalen så blir det bara märliga tecken. Mysteriet med åäöÅÄÖ i Mac verkar vara utspritt, är det något som har fått teckentabellerna att bete sig normalt i OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mac OS X använder växelvis filer med teckenuppsättningarna Mac Roman, ISO 8859-1 och UTF-8. Det finns ingen märkning på filerna, som talar om i vilken teckenstandard en viss fil är i. Upplagt för förvirring!! IETF-s standard för filtyper säger att man bör ange teckenuppsättning på alla textfiler! Vissa protokoll tillåter att teckenuppsättning utelämnas, men då antas ett förvalt värde. T.ex. i epost antas 7-bits ASCII, i HTTP antas ISO 8859-1 som förvalt värde om explicit teckenuppsättning inte anges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller lyckats, iofs. inte lagt ner mer än nån minuts arbete för att få det att funka. Har än så länge aldrig behövt skriva åäöÅÄÖ i terminalen. Har iofs. byt shell-hanterare i terminalen till ZSH som ja tycker funkar bättre iaf. klarar då av att skriva åäö men inte ÅÄÖ.

 

Men som sagt va, svenska tecken är inte ett problem för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...