Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ynkligt batteri


legob

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en iBook. Tyvärr är batteriet inte mycket att hänga i granen. Om jag får en laddning att räcka en (1!) timma är det bra. Det verkar inte spela någon roll vilka slags inställningar jag gör i strömspararen.

Förr i världen var det ju så att batterier mådde bra av att ladda ur med jämna melleanrum. Ärt det det som är felet för jag har nätadaptern ikopplad mest för jämnan. Jag trodde det skulle hjälpa med att nollställa PMU men icke! Och förresten hur länge räcker ett batteri innan det måste bytas?

Är det någon som vet? Någon konkret vettig information hittar jag inte Apples hemsidor.

hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en iBook från nya generationen? För en sådan ska väl ha upp till 6 timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är lite mer än ett år och skulle egentligen klara 4-5 timmar men det kan jag glömma - det gjorde den inte ens som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha det i två år får du vara glad.

Mitt var drygt två år, och då höll det som bäst i en halvtimma.

Jag köpte ett nytt Härifrån och det har jag varit nöjd med.

Halva priset mot att köpa det här i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men vet du om batteriet skall laddas ur då och då eller kan man ha nätadaptern i hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mår bra att laddas ur så att datorn går ner i vila, först då sätter jag i adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är lite mer än ett år och skulle egentligen klara 4-5 timmar men det kan jag glömma - det gjorde den inte ens som ny.

Med minsta mängden minne, inga externa enheter inkopplade, med skärmen på lite lägre ljusstyrka och med de mest strömsnåla inställningarna, i OS 9, så klarar garanterat en ny (de som kunde köra OS 9, alltså) iBook över fem timmar.

Jag har jobbat med min i ca 4.5 timmar med 128 MB extra RAM och full ljusstyrka i OS X. Då gjorde jag tre fulla uppstarter också.

 

Jag ser batteriet som en UPS. Toppen när det åskar. Bara drar ur kontakten och kör vidare!

Här varar åskan bara 15-30 minuter som regel, så jag behöver inte bry mig om batterilivslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mår bra att laddas ur så att datorn går ner i vila

Är du säker på det? Jag har hört lite här och var att litium batterier inte behöver laddas ur helt för att må bra. Däremot är det ju inte bra att strömadaptern alltid sitter i. En kompis hade laddaren i hela tiden till sin laptop (ej apple), d.v.s. han använde den som en desktopstation, och batteriet blev skitkasst av det. Cellerna hade stelnat och kunde inte laddas upp fick han veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det är Lithiumbatteri, men jag läste på en Applesida, minns inte vilket nr, att för att få full laddning var det bra

att det nollställdes ibland.

Ska se om jag finner den artikeln. Sen har jag läst någon annanstans att batteriet bara klarar 600 laddningar, sen är det "slut".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mår bra att laddas ur så att datorn går ner i vila

Är du säker på det? Jag har hört lite här och var att litium batterier inte behöver laddas ur helt för att må bra. Däremot är det ju inte bra att strömadaptern alltid sitter i. En kompis hade laddaren i hela tiden till sin laptop (ej apple), d.v.s. han använde den som en desktopstation, och batteriet blev skitkasst av det. Cellerna hade stelnat och kunde inte laddas upp fick han veta.

 

Du kan ha batteriet anslutet till nätspänning hela tiden. Det slår ifrån när det är fulladdat.

Men har du för hög omgivande värme i rummet eller datorn. Minskar du livstiden på batteriet.

 

Har du kört många små uppladdningar under en månads tid. Kan det vara bra att kalibrera batteriet genom att köra ur det helt.

Annars slår batteriets uppladdning ifrån tidigare och du får inte full kapacitet på batteriet.

 

Men låt det aldrig vara helt urladdat mer än några dagar. För sjunker spänningen under 2,5 V får du inte igång det.

Undvik att köra batteriet i botten hela tiden. Det minskar batteriets livstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha batteriet anslutet till nätspänning hela tiden. Det slår ifrån när det är fulladdat.

Men har du för hög omgivande värme i rummet eller datorn. Minskar du livstiden på batteriet.

 

 

Har du kört många små uppladdningar under en månads tid. Kan det vara bra att kalibrera batteriet genom att köra ur det helt.

Annars slår batteriets uppladdning ifrån tidigare och du får inte full kapacitet på batteriet.

Jo, men även om det slår ifrån när det är fulladdat så bör ju laddningen gå igång direkt igen i och med att laddningen sjunker så fort man slutar ladda. På så vis är ju batteriet fulladdat/laddat hela tiden. Angående urladdning så ska man väl inte behöva "kalibrera" litiumbatterier. De har ju ingen "minneseffekt" ... som nikel-metallhybrid har ... eller är jag ute och cyklar?

Får förhoppningsvis (om TNT och Apple vill som jag) min powerbook nästa vecka (den är tydligen i Luxenburg nu och röntgas), så jag vill ju vara säker på att jag använder batteriet på rätt sätt när jag väl får den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag läst någon annanstans att batteriet bara klarar 600 laddningar, sen är det "slut".

 

Trist ... I och för sig brukar det ju stå på vanliga AA-laddningsbara (nikel-metall) att de "bara" klarar 1000 laddningar. Laddar man en gång om dagen så är det alltså knappt två års livstid (de 600 laddningarna menar jag alltså :) ). Stämmer ju ganska bra med vad du skrev tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...