Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrivardelning PC-Mac


c-boy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har försökt på alla möjliga sätt under flera veckor att dela en HP PSC 2110 All-In-One i ett (trådlöst) nätverk där 3 datorer ingår, en PC (Win XP SP1) och två Mac (Båda med OSX 10.3.3).

 

Har nu försökt allt jag kan komma på och läst om genom att söka på nätet, är det någon som vet på rak arm vad jag skulle kunna göra för grundläggande fel? Enligt den mesta dokumentation jag stött på ska skrivaren enkelt dyka upp i nätverket, något den endast gör i Macen om den är inkopplad i PCn. Det går relativt bra att ställa in den som skrivare men när man ska skriva ut läggs bara dokumenten i kö för bearbetning men de skrivs aldrig ut.

 

Det ideala vore om skrivaren satt i en av Macarna (stationär iMac) då den inte har samma brist på USB-portar som PCn. Ska enligt officiell dokumentation inte vara några som helst problem eftersom OSX1033 ska vara kompatibelt med XP, men icke!

 

Har även kollat lite på post-script och sånt, även skapat såna skrivare med UNIX-kontrollerprylen i Macen men även om en skrivare hittas från PCn går det inte att skriva ut.

 

Jag hoppas nån har ett nätverk som påminner om mitt och kan hjälpa mig!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort något liknande och fått det att fungera. Kräver dock 10.3.

 

I Terminalen skrev jag lpq för att få reda på vad skrivaren har för namn (första delen av raden i utskriften).

 

Sedan skapade jag en postscript-skrivare på XP. Jag fick skapa en ny port i skrivarinstallationen, en IP-port som pekade på skrivaren på Mac:en. Adressen var min Mac:s adress och namnet var lpq-namnet.

 

Kräver dock att Mac:en är påslagen och inte i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har 10.3.3, och har prövat något liknande. Hur exakt skapar man en postskript-skrivare i XP, vilka drivrutiner ska man använda och så? Jag börjar misstänka att det som komplicerar allt för min del är HPn som är en all-in-one, dvs scanner och kopiator också, kanske blir knas med drivisarna då.

 

Hur som helst, hur exakt gick du tillväga för att kirra postskript-skrivaren?

 

Tack på förhand

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som den delen är löst på ett bättre sätt i OS X.3 server. Där sätter man bara på Samba och skrivardelning så funkar det att skriva ut ifrån både mac och windows om skrivaren är ansluten till Macen förstås.

 

Har annars för mig att jag delade ut min skrivare via en windows xp burk till mac datorerna utan något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...