Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En ganska ny Mac-anhängare


cvskolan

Rekommendera Poster

Hej

Är tacksam för hjälp jag fått här!

 

Jag har nyligen sagt upp mig och kör nu eget, där jag jobbar med personlig marknadsföring. Mycket text och bild och layout och tryck blir det, och då känns väl Mac egentligen mer naturligt.

 

Har jobbat med PC i massor av år men alltid varit lite småirriterad på rätt mycket saker. Speciellt när den dumma datan inte vill låta mig bestämma saker själv :superirriterad:

 

Jag har haft på känn att jag egentligen var en Mac-kille och jag måste säga att det stämmer. Efter att ha fått till mina kära gamla makron kommer jag inte sakna någonting från PC-världen.

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...mp;#entry997205

 

Det enda jag inte riktigt förlikat mig med är mängden av funktionstangenter. Har fortfarande lite svårt med snabbkommandona.

 

Pelle Mårtenson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!! :kramis:

 

Kortkomandona kommer med tiden tog ett tag för mig med, hade i och försig "turen" att ha en pappa som var Mac-tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående snabbkommandon är det ungefär samma som till PC. Byt ut Ctrl i windows mot Cmd/Apple-tangenten så fungerar faktiskt de flesta tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del meck med funktionstangenter (fn) kan du komma ifrån om du skaffar ett externt fullstort tangentbord. T ex kan du sudda framåt med del-tangent med ett fullstort tg-bord, något som många av er f.d. PC-användare verkar vilja kunna.

 

Kortkommandona kommer efter hand, gå upp i menyerna och memorera dem varje gång du gör något så sitter många av dem snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog ungefär två veckor för mig att lära om och lära mig mer kortkommandon. Det känns normalt att använda kortkommandon med osx, det gör det inte i windows :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet!

Själva grunden när det gäller snabbkommandona funkar bra. Men det som stör mig är att jag använder en del program som kommer från pc-världen och tyvärr behållt pc-varianten på Macen. Det är alltså inkonsekvensen jag tycker är lite jobbig.

 

Finns viss inkonsekvens inom Mac-världen också. Varför zommar man tex inte på samma sätt i Förhandsgranskning och Pages? Det är rätt bra med program där man kan ändra kortkommandona själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen

Knepet med kortkommandon i mac är att använda tummen istället för lillfingret, har man bara lärt sig det är det lätt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Välkommen till vårt mysiga kryp in ... hoppas att du kommer att trivas lika bra som oss andra här :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...