Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX/Linux


KidNotorious

Rekommendera Poster

Hejsan Jag har nyss installerat Linux Kubuntu på min Mac via Boot Camp, installationen gick bra och operativ systemet funkar men nu till mitt problem: Efter att jag loggat in på OSX kan jag inte längre komma in på Linux det finns ingen annan startdisk när jag startar, men startdisken ligger fortfarande kvar på mitt skrivbord i OSX... sad44.gif

 

Är det någon som kan hjälpa mig? Tack så mycket.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker Kubuntu-installationen inte upp som val om du håller inne Alt när du startar? Macar har känt igen Linux och visat upp dem med pingvin och allt sedan förra årtusendet så det vore ju märkligt om den inte dök upp där.

 

Angående Boot Camp har jag märkt att många helt enkelt inte vet vad Boot Camp är. Du/ni kanske tror att installationen gjordes med Boot Camp. Det som faktiskt hände var att Macen precis som alla andra PC:ar startade helt själv från installationsskivan/USB-stickan och installerade Kubuntu precis som det går till på vilken annan PC som helst. Möjligen var Boot Camp involverat om du partitionerade om hårddisken först, men därefter hade Boot Camp inget med saken att göra längre.

 

Tänkte mest bara klargöra det, så om du inte får det att fungera så var det åtminstone inte Boot Camps fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker Kubuntu-installationen inte upp som val om du håller inne Alt när du startar? Macar har känt igen Linux och visat upp dem med pingvin och allt sedan förra årtusendet så det vore ju märkligt om den inte dök upp där.

 

Angående Boot Camp har jag märkt att många helt enkelt inte vet vad Boot Camp är. Du/ni kanske tror att installationen gjordes med Boot Camp. Det som faktiskt hände var att Macen precis som alla andra PC:ar startade helt själv från installationsskivan/USB-stickan och installerade Kubuntu precis som det går till på vilken annan PC som helst. Möjligen var Boot Camp involverat om du partitionerade om hårddisken först, men därefter hade Boot Camp inget med saken att göra längre.

 

Tänkte mest bara klargöra det, så om du inte får det att fungera så var det åtminstone inte Boot Camps fel.

 

Det är felaktigt, Bootcamp involverar bla en BIOS emulator som i högsta grad är aktiv när du kör operativsystemet ifråga.

Så bootcamp kan absolut bete sig annorlunda än annan hårdvara. Men iövrigt är det rätt, har förövrigt även för mig att Linux blir "igen kännt" som Windows i EFI- på ikonen villsäga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är felaktigt, Bootcamp involverar bla en BIOS emulator som i högsta grad är aktiv när du kör operativsystemet ifråga.

Så bootcamp kan absolut bete sig annorlunda än annan hårdvara. Men iövrigt är det rätt, har förövrigt även för mig att Linux blir "igen kännt" som Windows i EFI- på ikonen villsäga..

Visst, CSM behövs för att kunna emulera BIOS. Men det är en del av EFI och inte av Boot Camp. Apple skeppade sina första Macar baserade på Intels teknik utan CSM, men ändrade sig och lade till det efter ett tag. Macar som redan hade sålts fick CSM genom en firmwareuppdatering som man därför inledningsvis behövde installera för att kunna använda Boot Camp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker Kubuntu-installationen inte upp som val om du håller inne Alt när du startar?

 

Nä det är bara den vanliga Hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej, löste det sig? Jag har nämligen gjort precis som du. Alltså, partitionerat hårddisken med bootcamp, sedan installerat Ubuntu på den partitionen (antar jag...).

Först startade datorn på Ubuntu, så länge jag inte höll in alt, då Macintosh HD dök upp. När jag sen valde Macintosh HD som startskiva i systeminställningar gick det inte längre att komma åt Ubuntu. Så länge varade den glädjen...

 

Vore toppen om någon kunde hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...