Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Flimrande" skärm på 42" LCD


Disp0sable

Rekommendera Poster

God kväll!

 

Jag har bestämt mig för att ge mig fan på att få min Mac Mini att köras via Full HD mot min 42" LCD-TV. Har tidigare växlat lite mellan HDMI (men upplösningen 1280x720) och VGA.

Men eftersom jag köpte hela kalaset för nästan 18000:- för att få ett sjysst mediacenter så har jag nu bestämt mig för att få ut det bästa av det!

 

Problemet är hur som helst att när jag kör 1920x768 så dyker det upp små streck över hela jäkla TV'n. Om jag sen väljer (vilket jag upptäckte idag) att köra med 'maximal bildyta' och sen stänger av det så försvinner dom!

Det märkliga är att om jag sen växlar över till vanlig TV och sen tillbaka till datorn så är strecken tillbaka och jag måste upprepa proceduren...

 

Det är duktigt irriterande och jag skulle vilja veta vad detta beror på? Har letat runt en del på forumet men hittar inget liknande. Snälla, hjälp mig! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du ska köra skärmen i 1920x1080 i 50 eller 60 Hz ifall teven är "full hd" (samt hyfsat modern). Du kan behöva använda sig av tevens infovisning för att se vilken signal den tolkar att den får. Det kan till exempel vara så att Macen skickar 1080i-signal istället för 1080p-signal och då uppstår det flimmer, särskilt i datorgrafiken. Då är det väldigt lämpligt att kontrolellera vad teven anger att den tar emot för signal.

 

Annars kan det egentligen vara vad som helst som ger streck. Mycket beror på du uppspelningssituation som källmaterial, uppspelningsprogram och dess inställningar. Inte minst har teven betydelse liksom dess inställning. Det finns finesser som orsakar flimmer i datorgrafiken, till exempel rörelsekompensation och det kan också vara så att teven fungerar bättre ifall du på något sätt kan indikera att det är en dator i andra änden. Men mycket hänger på vilken teve du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för väldigt bra svar!

 

Ska försöka förklara lite mer vad som är problemet.

Till att börja med har jag märkt att kollar jag på film så är det inga streck i filmen men i Finder. :fundersam:

Var det det du menade med "särskilt i datorgrafiken"?

 

Jag har provat att ändra Hz mellan 50 och 60 men fler kan jag inte välja mellan. Det verkar dock som att det ska vara 60 (se bilaga). TVn heter Hitachi L42VP01C och instruktionsboken på nätet finns här.

 

Hur vet jag om macen skickar 1080i eller 1080p? Jag har en Mac Mini från tidigt 2008 (mars nån gång tror jag).

 

Tacksam för all hjälp jag kan få. :dumstrut:

post-14038-1231679756.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för väldigt bra svar!

 

Ska försöka förklara lite mer vad som är problemet.

Till att börja med har jag märkt att kollar jag på film så är det inga streck i filmen men i Finder. :fundersam:

Var det det du menade med "särskilt i datorgrafiken"?

 

Jag har provat att ändra Hz mellan 50 och 60 men fler kan jag inte välja mellan. Det verkar dock som att det ska vara 60 (se bilaga). TVn heter Hitachi L42VP01C och instruktionsboken på nätet finns här.

 

Hur vet jag om macen skickar 1080i eller 1080p? Jag har en Mac Mini från tidigt 2008 (mars nån gång tror jag).

 

Tacksam för all hjälp jag kan få. :dumstrut:

 

HDMI ska du använda då. I 1920x1080. Använd switchresX för att lägga till den upplösningen om den inte finns. vilken Hz du ska använda beror helt på vad det är för typ av film. Högupplöst 24Hz, PAL 50Hz, NTSC 60Hz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder HDMI och 1920x1080. :(

 

Vad det är för film? Jag menar när jag använder datorn, det ironiska är att den enda gången jag funkar så är det när jag kollar på film eller när jag - som jag skrev ovan - bockar i och sen ur "maximal bildyta"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Till att börja med har jag märkt att kollar jag på film så är det inga streck i filmen men i Finder. :fundersam:

Var det det du menade med "särskilt i datorgrafiken"?

Japp. Datorns artificiella grafik skiljer sig rejält från grafik skapad för film och teve vilket kan förvirra bildkretsarna och beroende på signaltyp, 1080i till exempel, också presentera en omöjlig situation. De problem finns av naturliga skäl inte med film- och tevebilder, även om det förstås kan bli massor av tok även där.

 

Jag har provat att ändra Hz mellan 50 och 60 men fler kan jag inte välja mellan. Det verkar dock som att det ska vara 60 (se bilaga). TVn heter Hitachi L42VP01C och instruktionsboken på nätet finns

"PC-ingång" syftar alltid specifikt till anslutning mot vga-kontakten och inte mot dator i allmänhet. Teven är inte intelligent och "fattar" att det är en dator. Allt den får är en bildsignal som den försöker göra något med. Genom att ställa teven i ett slags "PC-läge" - ifall ett sådant läge finns - kan vara ett sätt att kliva förbi all inbyggd bildhantering avsedd för teve/film. Hur detta görs är olika från apparat till apparat när det väl finns.

 

Ett tecken på att man når ett sådant läge är att bildinställningarna ändras och blir färre samtidigt som det kan dyka upp reglage för att justera exempelvis positionen.

 

Hur vet jag om macen skickar 1080i eller 1080p? Jag har en Mac Mini från tidigt 2008 (mars nån gång tror jag).

Du tittar på vad som står i bildinställningarna och kombinerar detta med informationen teven anger. Finns heller inget givet svar där. Många teveapparater är dessutom väldigt sparsamma med informationen och kan även använda den lite olika. Dessutom kan OS X visa fel och ange upplösningen som "1920x1080 (sammanflätad)" det vill säga 1080i, fast den i själva verket skickar 1080p.

 

Men ifall du endast får flimmer vid datorgrafiken och är nöjd med film- och teve, så låt det vara. Om du nu inte måste köra datorgrafik på skärmen.

 

Det är heller inte otänkbart att allting fungerar alldeles prima ifall du köra via vga och 1360x768 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tittar på vad som står i bildinställningarna och kombinerar detta med informationen teven anger. Finns heller inget givet svar där. Många teveapparater är dessutom väldigt sparsamma med informationen och kan även använda den lite olika.

Nåt som jag tyckte var intressant var att när jag kopplade in min MBP så kunde jag välja dels upplösningen på datorn men också upplösningen på TV'n. Detta kan jag inte göra när jag kör Mac Mini utan då endast datorns (eller om det nu är TV'ns?) Kanske kan vara något?

 

Dessutom kan OS X visa fel och ange upplösningen som "1920x1080 (sammanflätad)" det vill säga 1080i, fast den i själva verket skickar 1080p.

Japp, den visar 1920x1080 (sammanflätad). Men som jag skrev ovanför så kan jag inte ändra till något annat än (sammanflätad). :(

 

Men ifall du endast får flimmer vid datorgrafiken och är nöjd med film- och teve, så låt det vara. Om du nu inte måste köra datorgrafik på skärmen.

Det är just det jag vill. :detvarintejag:

 

Det är heller inte otänkbart att allting fungerar alldeles prima ifall du köra via vga och 1360x768 istället.

Ja, jag kan köra ALLA upplösningar förutom just 1280x1080 (sammanflätad) - jag kan t.o.m. köra 1280x720 (där står det inte sammanflätad) via HDMI, men när jag försöker få 1280x1080 (sammanflätad) så uppstår fenomenet.

 

Blir tokig. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"1280x1080 (sammanflätad)" - du krånglar till det! :huh:

 

1920x1080 i 50 eller 60 Hz är det som gäller ut ur datorn. Teven ska identifiera signalen som 1080p eller som 1920x1080. Det är ditt enda mål.

 

När du väljer upplösning i teven så är det endast en fråga om hur teven ska presentera sig för datorn eller på annat sätt bete sig i förhållande till bildsignalen. Den faktiska upplösningen är 1920x1080 pixlar. Det är ditt enda mål.

 

Prioritetslistan ser ut som följer:

 

1. Pixelmappat, det vill säga bildsignalen överensstämmer med skärmens pixlar. Alltså 1920x1080 i detta fall.

2a. 1280x720, samma bildförhållande och en "säker" standardiserat upplösning.

2b. 1360x768 pixlar som 2a men kan fungera bättre beroende på teve och anslutningsmetod.

 

Allt annat - låt bli, för det blir fel hur man än vrider och vänder på det. :)

 

Tyvärr måste jag tillägga: att köpa en teve i syfte att ha den som en datorskärm är en ren chansning. Man måste verkligen test i förväg eller på annat sätt få besked av någon som kört samma apparat och nått ett optimalt resultat med dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"1280x1080 (sammanflätad)" - du krånglar till det! :huh:

Ursäkta 1920x1080 (sammanflätad) ska det vara. Blir snurrig av alla siffror. :totaltgalen:

 

1920x1080 i 50 eller 60 Hz är det som gäller ut ur datorn. Teven ska identifiera signalen som 1080p eller som 1920x1080. Det är ditt enda mål.

Men går det att ställa in på alla TV-apparater eller kan det vara så att det är dödfött från början?

 

Problemet är ju ändå att jag har bild, jag kan ändra upplösningar, det funkar om jag kryssar i och ur maximal skärmyta (ibland en gång, ibland två-tre gånger) men när jag kopplar om till en vanlig TV-kanal och sen HDMI igen så uppstår fenomenet igen och det är tröttsamt! Varför i hela h*lvete försvinner det när jag väljer att kryssa i maimal bildyta för? :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...