Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Starta med os9


max

Rekommendera Poster

Har en blåvit G3 med två hd (80 och 40gb). Kan starta upp från båda med osx och även köra classic från båda. Då jag skall uppgradera processorn (till G4) så måste jag starta upp med os9. När jag markerar os9 som startup system och startar om så får jag först en mapp med ett frågetecken och efter ett tag en diskett med ett frågetecken. Detta händer oavsett vilken disk jag försöker starta från. När jag sedan försöker starta upp från en os9 skiva så syns inga diskar på skrivbordet och man hittar inga med skivverktyget. Datorn fungerar annars felfritt då man kör osx. Vad kan vara fel? Fick som tur var information om kommandot "command X" då datorn inte hittar något system- då kunde jag få den att starta från X.

 

/max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att ditt OS 9 system inte har rätt "ROM" för att läsa av den nya processorn? Dvs ett äldre system eller ett system som är anpassat för den äldre processorn. Då det funkar med OS X kan det ju vara en indikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för färskare firmware... läs instruktionerna till uppgraderingen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. processor så har jag inte ännu Uppdaterat den- så där kan inte felet vara.

Ang. firmware så är det ju det jag försöker göra- men man måste då starta upp från os9 vilket inte går.

Om jag startar från en os 9 skiva så kan jag i skivverktyg se att det finns två diskar men dessa går inte att lägga på skrivbordet- alltså inte möjligt att tex. installera om os9 på diskarna för att undersöka om det var det som är felet.

 

 

Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...