Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var ska typsnitten ligga?


Semmelman

Rekommendera Poster

Typsnittsmappen kan antingen ligga i "System>bibliotek" eller "bibliotek" eller i "användare>delat/användare>bilbliotek" och säkert på lika många ställen till känns det som, och idag när en kompis kom hem så ville inte datorn typiskt nog starta från viloläge, och efter omstart så var de flesta typsnitten borta. Eller alla fall i en annan mapp, eller jag menar kanske i samma mapp men Typsnittsboken hade tappat tappat bort dem… ni förstår…

 

Frågan är i vilken mapp hör typsnitten hemma? Kan jag själv slänga in dem i mappen eller måste jag importera via Typsnittsboken? Eller vad är enklast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Typsnitten bör ligga anntingen i Bibliotek > Fonts eller i Användare > Bibliotek > Fonts. Det är här som man också har rättighet att installera typsnitt.

- Typsnitt som ligger i Bibliotek > Fonts kan användas utav alla användare på macen.

- Typsnitt som läggs under Användare kan bara nås utav den användaren och inte utav någon annan.

Själv så föredrar jag att lägga till typsnitt under min användare och inte i Bibliotek > Fonts, det blir då mer översiktlligt vad jag har lagt till själv och vad systemet och andra program lägger till, är ju också den enda användaren på min Mac.

 

 

I System > Bibliotek > Fonts kan bara root göra förändringar och låt de saker som ligger här vara i fred för att vara lycklig med OS X (om du inte vet vad du gör, UNIX nivå).

 

Typsnitt som ligger under OS9 Systemmapp > Typsnitt (?) blir också aktiverade i OS X och kan användas där, omvänt är inte möjligt (Classic med XPress kan inte använda typsnitt som ligger i OS Xs Fonts).

 

Jag hoppas att det är lite klarare och att jag inte har rört till det för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, mac-art, vad du kan! Det här var inte lätt, jag gör en utskrift och analyserar det i lugn å ro.

Många tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...