Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste jag installera X11 för Gimp?


Ambassadeur5000

Rekommendera Poster

Ambassadeur5000

Hallå där!

 

Jag har en helt ny MacBook med OS X 10.5 Leopard. Nu undrar jag ifall jag måste installera X11 om jag skall installera Gimp.

Jag har fått lite olika info då jag surfat runt, det sägs att X11 redan är installerat i Leorard.

 

Någon som har ett korrekt svar?

 

Gott Nytt År!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Du måste använda X11 för att få igång Gimp.

 

X11 ligger i din verktygsmapp

post-13915-1230722793_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alternativ kan du välja "Seashore" http://seashore.sourceforge.net/. Säger sig vara som GIMP men behöver inte X11. Själv tycker jag nog att GIMP kommit längre men GNU-programmen utvecklas hela tiden så du kan kolla om det räcker till för dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ambassadeur5000
Du måste använda X11 för att få igång Gimp.

 

X11 ligger i din verktygsmapp

 

 

Okej,

 

Ganska ny på Mac men har kört Linux ett tag. Är X11 typ en terminal där jag skriver in något kommando? i så fall vad :fundersam:

 

MVH

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klickar på programmet du vill använda så startar X11 av sig själv först och sen programmet. Nackdelen är en viss seghet i starten och att du får använda menylisten i programmet och inte i Finder. När det väl kör igång och du "lärt dig" klicka på rätt ställe är det bara "tuta och kör".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ambassadeur5000
Du klickar på programmet du vill använda så startar X11 av sig själv först och sen programmet. Nackdelen är en viss seghet i starten och att du får använda menylisten i programmet och inte i Finder. När det väl kör igång och du "lärt dig" klicka på rätt ställe är det bara "tuta och kör".

 

Jasså det var så enkelt :citation:

 

Är Gimp det mest ultimata gratis program som finns idag, är mest van vid PS, är så jäkla dyrt bara :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jasså det var så enkelt :citation:

 

Är Gimp det mest ultimata gratis program som finns idag, är mest van vid PS, är så jäkla dyrt bara :superirriterad:

 

De som jag har pratat med säger att Gimp är det bästa gratisalternativet till PS. Naturligtvis är PS mångfaldigt rikare på innehåll men också väldigt dyrt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seashore bygger på GIMP, Photoshop är löjligt dyrt och egentligen oftast overkill. Det är inte många som behöver alla dessa funktioner. Vill man bara justera färg, kontrast, ljus och det andra basic så räcker Macens inbyggda funktioner (Corel) väldigt långt. (Förhandsvisning och iPhoto). Det är först när jag ska frilägga och lägga ihop lager och sånt som jag behöver mer än vad som finns inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...