Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

linux och mac os 10+


mirakel

Rekommendera Poster

Hallå ni kunniga :borstatanderna:

 

jag är sugen på en liten netbook, men den kör med linux system. Nu undrar jag om jag kan köra den med liknande program som funkar i min mac mini os 10+?.

Har inte råd med en macbook men en netbook får jag plats med i min ekonomi. :superirriterad:

 

Finns det nåt speciellt som jag ska tänka på?

 

 

Tack och god fortsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis INTE.

Även om båda är baserade på UNIX skiljer det för mkt för att exakt samma prg ska kunna köras på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte på en sånd där liten Ace (?) dator, den har visst Linux i.

 

Det jag vill ha samma (eller liknande prog.) är så jag kan ha med till skolan; nåt word aktigt, bör funka med skolans PC med. och sen nt så jag kan chatta när jag sitter på tåget mellan hemmet å skolan =)

 

 

eller finns det nåt annat jag kan satsa mina sparade slantar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Troligtvis INTE.

Även om båda är baserade på UNIX skiljer det för mkt för att exakt samma prg ska kunna köras på båda.

 

Linux har inget att göra med UNIX, utan det är byggt på GNU (GNU is Not UNIX). :)

 

Edit: men givetvis är det sant att ett program som är skrivet och kompilerat för OS X inte kan köras på Linux. Du kan till exempel inte installera iTunes på linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

För att svara på din fråga; Open office finns ju för Linux. Inga problem där.

 

Tror nog du kan hitta program för precis vilket syfte som helst.

 

Jag tror till och med att det finns en AFP-server till linux så att den går att komma åt snyggt via nätverket. Bonjour ska också finnas, vilket innebär att den nätverksmässigt uppför sig precis som en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abiword är en kopia av Word för linux. Och nej, du kan inte använda OS X program på Gnu/Linux.

Du kan däremot använda windows-program genom ett program som heter WINE(Wine Is Not A Emulator).

iTunes funkar däremot uselt om du funderar på att installera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lånar tråden lite. Har liknande frågor och har redan en eeePC m Xandros. Undrar om det krävs några särskilda inställningar för att ansluta via nätverk till min iMac m os10.5.

 

Dessutom undrar jag om det finns möjlighet att ansluta till mitt iTunes-bibliotek med eeePCn. Har förstått att linux och iTunes inte är bästisar. Går det att göra med något annat program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

finja: Det första jag gjorde med min eee PC var att installera om den med Ubuntu.

 

Vill du koppla upp dig och dela filer med din Mac föreslår jag att du har fildelning via SMB påslaget, då kan du bara ange att du ska koppla upp dig mot en server och ange smb://ip-adress/share-namn för att koppla upp dig mot den.

 

Om du bara browsar nätverket med Linux kommer du förmodligen se din Mac om du har fildelning på men av någon anlending mappades min Mac upp med enbart sftp när jag tog det den vägen vilket jag inte tyckte var idealiskt.

 

Skärmdelning gör man via vnc.

 

Rhythmbox som är defaultspelaren i Ubuntu ser utdelade iTunes-bibliotek men ett tips är att hämta hem SimplifyMedia och köra på din Mac och under Linux så kan du spela din musik var du än befinner dig. Supersmidigt och underbart program.

http://www.simplifymedia.com/download.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...