Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skillnad mellan Router och Switch


Mattias Sjöstedt

Rekommendera Poster

Mattias Sjöstedt

Vi har bredband genom telejacket från Bredbandsbolaget och tycker det går långsamt.

Vi har modemet kopplat till en router (D-Link 704), vidare till en hub (Ether Prime 1008m)

eftersom routern inte har tillräckligt med portar och sedan till våra datorer och en skrivare.

Om vi kopplar direkt till bredbandsmodemet går det betydligt snabbare, så vad gör vi för fel i vår kedja?

Ska vi byta till en router med flera portar för att slippa hubben? Eller ska vi köpa en switch?

Vad är det för skillnad mellan en switch och router?

 

Mvh

Mattias Sjöstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har bredband genom telejacket från Bredbandsbolaget och tycker det går långsamt.

Vi har modemet kopplat till en router (D-Link 704), vidare till en hub (Ether Prime 1008m)

eftersom routern inte har tillräckligt med portar och sedan till våra datorer och en skrivare.

Om vi kopplar direkt till bredbandsmodemet går det betydligt snabbare, så vad gör vi för fel i vår kedja?

Ska vi byta till en router med flera portar för att slippa hubben? Eller ska vi köpa en switch?

Vad är det för skillnad mellan en switch och router?

 

Mvh

Mattias Sjöstedt

Det här kan bero på flera olika saker. Du skriver inte hur många datorer ni har anslutna och hur ni använder dem, det är faktorer som påverkar nätverket i hög grad. Du skriver inte heller vad det är som går snabbare eller hur mycket snabbare det går när ni kör direkt på modemet.

 

För det första så delar ju alla datorer på bandbredden till och från internet vilket gör att en dator givetvis kan surfa mycket fortare när du ansluter den direkt till modemet.

 

En router är ett nätelement med ganska mycket funktionalitet. De kan fördela adresser (DHCP), översätta adresser till och från internet (NAT), filtrera trafik etc.

 

En hub fungerar i stort sett som en fördelardosa för ström. All trafik som skickas på ena sidan huben skickas även på andra sidan, även om det är två datorer som är anslutna till samma hub som ska kommunicera.

 

En switch befinner sig funktionsmässigt någonstans mittemellan dessa två. Generellt sett (det finns säkert massor av undantag) så kan en switch inte agera DHCP-server, inte köra NAT eller filtrera. Däremot är den intelligent på det sättet att den vet vilka datorer som är anslutna till den och kan skicka trafik till just den dator som ska ha den och därmed undgå att störa resten av nätet.

 

Du ska nog inte ersätta routern med en switch, men om du har två (eller flera) datorer som kommunicerar väldigt mycket med varandra kan det löna sig att ansluta de två till en switch som du i sin tur ansluter till routern.

 

Jag vet inte hur prestandan ser ut för en 704:a, men det är ju inte direkt ny, så det kan löna sig att kika på siffrorna för throughput på den. Andra prestandabovar kan vara extrema kabellängder, konfigureringen av routern, throughput på huben, extremt långsamma datorer i nätet mm.

 

Hoppas detta hjälpte dig en liten bit på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet till fler ip-adresser direkt från bredbandsbolaget vägguttag så skulle du kunna nöja dig med en switch (ingen router ingen hubb) om jag har förstått det rätt.

 

Hur som helst så tycker jag inte att hubben hör hemma i ett nätverk med någorlunda prestandakrav..

 

Här är en annan tråd där vi är några som försöker reda ut en del olika begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sjöstedt

Tack så mycket Chop för ditt snabba svar, det var som taget ur en manual och vi blev mycket klokare.

Vi är 5 datorer kopplade till routern + 1 skrivare. Vi märker framför allt en högre surfhastighet, hur snabbt sidor visas osv och det har vi testat samtidigt med att andra användare surfar genom router/hub.

Vi har inte mätt om det finns en skillnad i nedladdningstid.

704:an har för dålig hastighet som du gissade och gick inte att konfigurera genom Mac så vi har beställt en ny med hastighet upp till 54 mbps från Netgear med 8 portar vilket innebär att vi inte behöver vår hub.

Det är nog så långt vi kommer i jakten på fart utan att byta datorer och kablar. Så vi håller tummarna!

Mvh

Mattias Sjöstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Chop för ditt snabba svar, det var som taget ur en manual och vi blev mycket klokare.

Vi är 5 datorer kopplade till routern + 1 skrivare. Vi märker framför allt en högre surfhastighet, hur snabbt sidor visas osv och det har vi testat samtidigt med att andra användare surfar genom router/hub.

Vi har inte mätt om det finns en skillnad i nedladdningstid.

704:an har för dålig hastighet som du gissade och gick inte att konfigurera genom Mac så vi har beställt en ny med hastighet upp till 54 mbps från Netgear med 8 portar vilket innebär att vi inte behöver vår hub.

Det är nog så långt vi kommer i jakten på fart utan att byta datorer och kablar. Så vi håller tummarna!

Mvh

Mattias Sjöstedt

Låter som en vettig lösning. Hoppas att det funkar bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sjöstedt

Nu har vi installerat den nya routern (Netgear FR328s). Vi har som sagt en skrivare och fem datorer anslutna varav 3 st med OSX och 2 st med OS9. De med OSX kan både surfa och komma åt de andra anslutna, jag med OS9 kan inte surfa men komma åt nätverket. Kan det verkligen vara så att routern inte gillar mitt OS?

Nu tänker jag koppla mig direkt till modemet och sedan sätta en hub innan min dator för att komma åt de andra anslutna. Bromsas surfhastigheten av en hub?

Mvh

Mattias Sjöstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi installerat den nya routern (Netgear FR328s). Vi har som sagt en skrivare och fem datorer anslutna varav 3 st med OSX och 2 st med OS9. De med OSX kan både surfa och komma åt de andra anslutna, jag med OS9 kan inte surfa men komma åt nätverket. Kan det verkligen vara så att routern inte gillar mitt OS?

Nu tänker jag koppla mig direkt till modemet och sedan sätta en hub innan min dator för att komma åt de andra anslutna. Bromsas surfhastigheten av en hub?

Mvh

Mattias Sjöstedt

Jag har sett ganska många som har problem med OS9 (och tidigare) tillsammans med DHCP-servrar. Du skulle kunna prova med att ge de maskinerna fasta IP-adresser i LAN:et. Se bara till så att routern inte försöker dela ut samma adresser som du ger dem.

 

Du begränsar knappast surfhastigheten med hub:en, men hur gör du med adresserna om du sätter datorerna utanför routern? Jag antar att du bara har en adress tilldelad från din ISP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sjöstedt
Jag har sett ganska många som har problem med OS9 (och tidigare) tillsammans med DHCP-servrar. Du skulle kunna prova med att ge de maskinerna fasta IP-adresser i LAN:et. Se bara till så att routern inte försöker dela ut samma adresser som du ger dem.

Du begränsar knappast surfhastigheten med hub:en, men hur gör du med adresserna om du sätter datorerna utanför routern? Jag antar att du bara har en adress tilldelad från din ISP.

Det var faktiskt ethernet-kabeln som var felet. Nu är den bytt och vi är glada om munnen.

Jag spar dina tips, man vet aldrig vad som händer framöver.

Mvh

Mattias Sjöstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt ethernet-kabeln som var felet. Nu är den bytt och vi är glada om munnen.

Jag spar dina tips, man vet aldrig vad som händer framöver.

Mvh

Mattias Sjöstedt

Hoppla, det är klart att du drabbas av en av de mer sällsynta felen som kan uppstå i ett LAN.

 

Ett tips till alla som läser detta är att alltid kolla om det lyser en grön lysdiod i anslutning till ehternetkontakten på datorn och routern/huben/modemet (eller vad man nu har kopplat ihop). Det visar att kabeln är ok och att alla fysiska förbindelser i kabeln fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips när man köper router och har en anslutning mot nätet snabbare än 10Mbit är att kolla vad det är för throughput på routern (från WAN till LAN). Många klarar inte merän 10Mbit tyvärr enligt annat tips från nån här på forumet har direktronik en router som klarar högre hastigheter (runt 90Mbit throughput).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...