Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

emac g4 128 mb ram ?


JanFreidun

Rekommendera Poster

hej alltså man sitter här och läser fram och tillbaks om datorer på detta stora fantastiska internet där man kan få reda på datorer av alla dess modeller

 

överallt hittar man en billig liten sak en emac g4 med 128 mb ram

eller är den egentligen billigast?

den kostar ju trotts allt runt 8 tusen?

 

kan inte nån komma och förklara för mig vad man har för möjligheter med en dator som har ram i minsta laget?

jag menar t.ex. musik programmen som jag använder på en imac g3 har 256 mb ram i minimum

ja och de flesta spelen har ju också ett minimum krav som är större än 128 mb

 

och det är modellen som inte har varken brännare eller diskettstation och hårddisken är barapå 40 gb(heh kanske inte bara men iallfall).

 

är det verkligen en bra deal för en dator

om den så kallade billigaste modellen bara fungerar för att skriva på??

(eller?)

 

borde den egentligen inte vara ännu billigare?

och dessutom för att vara en "ny" dator så känns det skumt att den bara levereras med 128 mb ram.. trodde inte ens det fanns datorer som hade det längre...

 

 

jo det förstås 128 är bättre än 64 mb ram

men är det inte i minsta laget???

 

eller är det så att SDRAM är mycket effektivare så man kan inte jämföra med äldre datorer med samma mängd ram?

 

önskar få det klart för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla macar säljs med för lite minne, det ligger i deras affärsidé att folk ska köpa till mer.

Förståndigt nog köper inte den förnuftige sina minnen hos Applestore.

 

Det är som när du köper en bil, de annonserar ett "frånpris",

när du sen lämnar affären har du köpt tillbehör för 50.000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte nån komma och förklara för mig vad man har för möjligheter med en dator som har ram i minsta laget?

jag menar t.ex. musik programmen som jag använder på en imac g3 har 256 mb ram i minimum

ja och de flesta spelen har ju också ett minimum krav som är större än 128 mb

 

och det är modellen som inte har varken brännare eller diskettstation och hårddisken är barapå 40 gb(heh kanske inte bara men iallfall).

Det är ett utslag av Apples snålpolicy. Du bör ha 512 MB RAM om du ska köra OS X på ett bra sätt och 40 GB HD.... jajaja... men på AppleStore kan du välja en större HD mot pristillägg. Men köp RAM-minne nån annan stans.....

 

Den borde vara billigare, å andra sidan pröjsade jag 13.000:- för min iMac G3 233 för några år sedan.

eMac är en jättebra konsumentdator för surf spel och lite av varje. Har du högre krav köp bättre grejor.

 

Å tredje sidan förljer det med en hel del mjukvara till Apples konsumentdatorer som man kommer VÄDIGT långt med!! Det kostar ju det också!

 

Jag köpte till slut en PowerMac G4 som man står sig med mycket längre. Lite dyrare men MYCKET BÄTTRE på allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eMacar är bra vi köper sådana till journalisterna ;) De har inga krav så de behöver inte ha bättre dator, RAM idag är ingen utgift i stort sett man får det ju nästan :)

 

eMac är en väldigt prisvärd dator tycker jag (sen är inte det en dator jag skulle välja att ha hemma av flera anledningar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en imac g3 350 mhz med 340 mb ram

som jag använder till enklare musik inspelningar

(har aldrig varit något riktigt proffs på sånt, men tycker om det och vi har liknande datorer i skolan)

jag var först helt insatt på att köpa en ny dator.. men sen tänkte jag på att iochmed att mina inspelningar inte använder alla möjliga megafinnesser så kan man ju undra om man verkligen skall betala för det?

 

så jag fick tag på en imac för 2000 spänn och är glad för den i all enkelhet :)

 

vill nog köpa en dator till att ha för mer avancerade grejer när tiden haft sin gång och jag vill göra lite mera saker.. men då kan jag vänta tills priserna gått ner...

 

det var nog rätt att jag gjorde som så efter en diskussion med mina föräldrar

 

det är en himla skildnad på att köpa en dator mellan 12-25 tusen

 

hehe sen har jag velat ha en imac sen jag gick på mellanstadiet hehe och nu går jag första året på gymnasiet.. och vips se hur billigt det har blivit

 

hehe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en imac g3 350 mhz med 340 mb ram

som jag använder till enklare musik inspelningar

(har aldrig varit något riktigt proffs på sånt, men tycker om det och vi har liknande datorer i skolan)

jag var först helt insatt på att köpa en ny dator.. men sen tänkte jag på  att iochmed att mina inspelningar inte använder alla möjliga megafinnesser så kan man ju undra om man verkligen skall betala för det?

 

så jag fick tag på en imac för 2000 spänn och är glad för den i all enkelhet :)

 

vill nog köpa en dator till att ha för mer avancerade grejer när tiden haft sin gång och jag vill göra lite mera saker.. men då kan jag vänta tills priserna gått ner...

 

det var nog rätt att jag gjorde som så efter en diskussion med mina föräldrar

 

det är en himla skildnad på att köpa en dator mellan 12-25 tusen

 

hehe sen har jag velat ha en imac sen jag gick på mellanstadiet hehe och nu går jag första året på gymnasiet.. och vips se hur billigt det har blivit

 

hehe :)

Ja om ett par år kan du ju få g5or för godispengarna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...