Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Autocad


dang

Rekommendera Poster

undrar om någon vet om det finns autocad för macintosh eller om det finns något motsvarande program mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Autocad finns inte för Mac, eller inte ännu, kanske man ska säga, det har ryktats om en OS X-version. Om man söker "Cad" på versiontracker får man dock en del träffar.

 

Hustrun som är inredningsarkitket har provat SketchUp och tyckte det var bra för en del ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte mycket alls om ämnet.. men hur är det med ArchiCad? Min bror som är arkitekt tyckte att jag skulle testa det för skojs skull men jag hittade det aldrig för mac. Står Macar något utanför i Cad-världen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en studentversion av ArchiCad som funkar till mac (studenter behöver inte betala för programmet). Mer info.

Tack snälla.. Synd att man inte är student. Ska kolla om det inte finns någon demoversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del CAD program till mac fast de flesta verkar rikta sig till arkitekter och liknande arbetsgrupper. CAD program som är inriktade på tex maskin delar och liknande tekniksa komponenter är det tyvärr brist på. Dock finns special delar till tex vectorworks som ska vara mer anpassade för sånt men vad jag sett är de ändå mer åt arkitekt hållet. Vad är det för typ av ritningar du skall göra? Och vilken pris klass på program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar om någon vet om det finns autocad för macintosh eller om det finns något motsvarande program mvh Daniel

VectorWorks är klart störst på CAD till Macen med en installerad bas av väl över 150.000 användare varav en mycket stor del är Macare. Programmet är mycket stort på de flesta marknader. I USA är man två eller trea beroende på vem man frågar. I Japan har man gått om AutoCAD som största CAD-märke enligt en japansk tidning.

 

Priserna börjar strax under 11.000:- plus moms, dvs ca 2.000 MINDRE än AutoCAD LT. Redan i grundversion finns parametriska objekt såsom väggar, tak, dörrar fönster, möbler, trappor, osv plus diverse mekanikkomponenter. Full 3D med solidmodellering med stansning, ihopslagning, hörnrundning osv. Mycket omfattande funktioner för kalkyler, inbyggt skripspråk, kan generera QuickTimefilmer, kan jobba i arbetsgrupper, osv. Läser och skriver DXF/DWG upp till AutoCAD 2002. Läser och skriver också IGES om man vill kommunicera med SolidWorks, ProEngineer, IronCAD och andra dyrare mekanikprogram. Kan också kommunicera väl med diverse bildformat och med Illustratorkompatibla program.

 

Moduler finns för arkitektur, mekanik, landskap, och teaterljussättning. Renderingsmodul finns också.

 

Svensk info finns på www.touchcad.com

 

/Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte mycket alls om ämnet.. men hur är det med ArchiCad? Min bror som är arkitekt tyckte att jag skulle testa det för skojs skull men jag hittade det aldrig för mac. Står Macar något utanför i Cad-världen?

Sök på Apple -> Made4Mac och du hittar ca 150 CAD-produkter.

 

En hopplös myt med andra ord.

 

MacWorld gör dessutom INGENTING för att informera. VAKNA!!!!!

 

 

/Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autocad finns inte för Mac, eller inte ännu, kanske man ska säga, det har ryktats om en OS X-version. Om man söker "Cad" på versiontracker får man dock en del träffar.

 

Hustrun som är inredningsarkitket har provat SketchUp och tyckte det var bra för en del ändamål.

SketchUP är vad det säger att det är, ett skissprogram. Som sådant är det bra men det duger inte som CAD. Det är också en rätt begränsad modellerare om man vill förflytta sig bortom kuber.

 

 

/Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...