Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5 startar inte!


fresed

Rekommendera Poster

G5an startar plötsligt inte efter trefyra år av tillförlitlighet. Den lilla dioden intill startknappen på fronten lyser ihärdigt så länge stickproppen är i väggen (och 5 sek efter urpluggning!). Ingen reaktion överhuvudtaget då jag trycker på knappen. Någon som har en ide/tips? /Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Börja med att nollställa PMU. Det är kretsen som styr strömförsörjning och sådant.

 

 

http://support.apple.com/kb/HT1939

 

Nyare Powermac G5 har istället SMU.

 

http://support.apple.com/kb/HT1436

 

Jag vet ju inte vilken modell av PM G5 du har, så du får ta reda på vilken av ovanstående länkar som är för din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! I detta nu är G5an igång igen. I ärlighetens namn hade jag glömt vilken sort det är på min G5a, fick lov att kolla innanför sidoluckan dual processor 2.0 och om jag minns rätt var det modellen som såldes ut förmånligt då dual core lanserades. Hur som helst plockade jag ur och kollade batteriets kondition - till min besvikelse var det OK (3,52 V). DEtta till trots startade maskinen efter batterikollen och nu verkar den fungera (fläktarna surrade lite väl länge vid uppstart men nu är de OK). Lite orolig blir man ju. Dags för en service? Byta minnen? Det enda som är uppgraderat från orginalet är RAM minnesuppgradering till 1,5 GB. / Fredrik

 

Maskinvaruöversikt:

 

Maskinens namn: Power Mac G5

Datormodell: PowerMac7,3

Typ av CPU: PowerPC G5 (3.0)

CPU-antal: 2

CPU-hastighet: 2 GHz

L2-cache (per CPU): 512 K

Minne: 1.5 GB

Busshastighet: 1 GHz

Boot ROM-version: 5.2.4f1

Serienummer: CK5360FKRU2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Borde inte behövas service. Sånt här kan hända vid strömavbrott och så vidare. Att nolla PMU/SMU löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Oki, din dator är från juni 2004 - april 2005. Dubbla enkelkärniga 2 GHz G5-processorer (970fx).

 

Det var först i oktober 2005 som den dubbelkärniga 970MP dök upp, och det var den sista Powermac någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, OK, är det en bra idé att nolla PMU/SMU nu när den rullar igen - jag menar, kan det vara bra för att undvika problem i framtiden? "...sista PM någonsin..." - en raritet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nej, nu när den funkar behöver du inte bry dig om den mera.

 

Din powermac är ju inte den sista, utan den sista var den som hade multicore-processor (två kärnor per processor). Knappast en raritet. En raritet existerar i max åtta kända exemplar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den är defenitivt inte sönder.

Gå in på alla serviceteknikers förslag att byta logickort..

 

Fan va mkt pengar det har tjänats på G5:service p.g.a okunniga tekniker.

Alla vet idag att PMU kan krsha på G5. Att nollställe PMU funkar dock bara i 1 fall av tio.

 

i de andra fallen måste man reseata cpu, byta plats, köra ADS och sedan låta den vila en natt

så att hela betteriet är helt tomt.

Då startar 99% av alla G5 det någonsin varit fel på.

 

Gå inte på skrönan att CPU eller LOGIC-kort är nedbrunnet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

olofd. Vad menar du med :

 

i de andra fallen måste man reseata cpu, byta plats, köra ADS och sedan låta den vila en natt

så att hela betteriet är helt tomt.

 

känns som sista hoppet för min iMac G5 17"

 

Någon annan som kan hjälpa en novis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu besrkiver du inte ditt problem, tk, så det är ju svårt att veta. De tidigare iMac G5 drogs med en hårdvarudefekt. Några serier fick dåliga kondensatorer och orsakade förlängda åtaganden från Apple. Det gäller främst modeller utan iSight. Man måste öppna datorn och titta på dessa runda miniburkar. Om gavlarna/topparna buktar kraftigt utåt eller man kan se att det har läckt måste man antingen byta dem, vilket inte är lätt eller stoppa i ett nytt moderkort vilket är DYYYYYRT. Förhoppningsvis är det något annat fel.

2644122775_4130c0d332.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har haft problem med att datorn inte startar alls. Skärmen är svart och efter en stund går fläktarna på max. Har haft isär datorn och gjort de olika steg som finns beskrivna på diverse forum utan resultat... MEN nu när jag startade gick datorn igång !!! Klockan var nollställd. Finns det något batteri (utöver knappcellsbatteriet) som kan bytas och skulle kunna orsakat mina bekymmer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har haft problem med att datorn inte startar alls. Skärmen är svart och efter en stund går fläktarna på max. Har haft isär datorn och gjort de olika steg som finns beskrivna på diverse forum utan resultat... MEN nu när jag startade gick datorn igång !!! Klockan var nollställd. Finns det något batteri (utöver knappcellsbatteriet) som kan bytas och skulle kunna orsakat mina bekymmer ?

 

Så vitt jag vet finns det bara ett enda batteri som har till uppgift att ge backupström så att inställningarna bevaras. De måste bytas efter en tre fyra år för att garanterat fungera. Med dina övningar kan du också ha nollställt något om du tog ut batteriet, klockan indikerar på det.

 

Inställningarna kallas NVRAM/PRAM beroende på och kan behöva nollställas. SMU/PMU sköter hårdvaran och behöver nollställas om det är strul med uppstart bla. Den nollställs antingen med knapp eller med kommandon.

 

PRAM stands for Parameter RAM. The Parameter RAM is a portion of RAM that holds key information about your Mac that's needed for starting it up and keeping track of certain settings. In other words, the PRAM keeps track of stuff like your clock's information and control panel settings. Some settings stored in the PRAM include: settings in the Monitors control panel, the Time and Date control panel, the General Settings control panel, the AppleTalk control panel, and the Startup Disk control panel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej igen,

 

Tyvärr, tyvärr. G5:an (2004-5, dubbla enkelkärniga2 GHz G5-processorer, 970fx) har börjat att krångla igen efter ytterligare årav tillförlitlig funktion. Symptomen är liknande som förrra gången (se ovan).Vaknar inte efter vila (forcerad och tidsinställd) och vägrar att starta om.Har resetat NVRAM/PRAM och tryckt på PMU-knappen och dragit ur alla sladdar ochlåtit jäsa över natten. Då startar den som vanligt men problemet återkommer vanligtvisinom ett dygn. Fläktarna har varvat upp vid några enstaka tillfällen.

 

Mycket tacksam för tips. Tack på förhand.

 

Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
killwithskill

Haft samma problem med min G5. Tyvärr så var det logikkortet som hade gått. Men fick det på garantin.

Sen fick jag strömspik i den 2008. Och sen dess har den stått på vinden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
AndreasGibson

 

i de andra fallen måste man reseata cpu, byta plats, köra ADS och sedan låta den vila en natt

så att hela betteriet är helt tomt.

Då startar 99% av alla G5 det någonsin varit fel på.

 

Gå inte på skrönan att CPU eller LOGIC-kort är nedbrunnet..

 

Min G5:a startar inte heller och en tekniker hävdade just det, att moder-kortet var trasigt.

Jag har ännu inte hunnit testa att trycka på PMU-knappen. Men ifall det inte funkar, vad menar du med reseta CPU och köra ADS osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svära på hur PM G5 uppför sig med taskigt backupbatteri men andra äldre modeller kunde få alla möjliga symptom som att starta av sig själva.... Jag skulle definitivt byta batteri på en fem år gammal dator även om voltmeten säger annat. Voltmetern mäter utan belastning och momentant vilket kan ge "rätt" värde fast det är slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köra ADS

Köra AHT (Apple Hardware Test, följde med på skiva vid köp av dator) tror jag att han menar. Osäker på om han fortfarande läser tråden 3 år efter sitt inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...