Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man starta /Applications-program från Terminal?


eaglecoth

Rekommendera Poster

Jag använder ofta ssh för att göra det mesta av det bästa, men det är lite irriterande ibland när man behöver starta grafiska program så måste man klicka på dem i Program-katalogen.

 

Min fråga är således:

 

Går det att starta grafiska program från terminal, i så fall skulle man slippa logga in grafiskt på en dator för att göra detta. (Tex kan det vara najs att starta iTunes från terminal eller Quicktime motsvarande.

 

 

mvh

 

Eaglecoth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra.

 

den startbara filen för iTunes är:

 

/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunes

 

Och för QuickTime:

/Applications/QuickTime\ Player.app/Contents/MacOS/QuickTime\ Player

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det går också att använda open.

 

open /Applications/Calculator.app/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ville han inte logga in med ssh och sedan köra ett program grafiskt på måldatorn. Då är de väl ssh -X som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Går det inte bara att skriva itunes i terminalen?

annars tror jag att man kan ställa in PATH:

 

export PATH="$PATH:/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunes"

 

men jag vet inte säkert...

Visst är det bash i OSX

 

/en fattig linux nörd som sparar till en Mac .

 

Det borde ju funka det är ju båda UNIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

open är det kommando man ska använda precis som marcus skriver.

 

Det går att direkt starta som cseknc skrev- men det är inte formellt korrekt och kan orsaka förvirring för ett fåtal program då inte system variabler är korrekt inställda.

open är ivilketfall en smidigare lösning då det dels forkar och dessutom tillåter att du öppnar dokument både som argument till ett program eller genom använda filen som argument till open (då den tar reda på tillhörande program via launchservices)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just det:

Man måste exportera PATH:en i startscriptet för bash. Här blir det således denna raden du lägger till i filen .bash_login (Detta är på Tiger, jag har för mig att det är .profile i Leopard)

 

export PATH="/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/:/Applications/QuickTime\ Player.app/Contents/MacOS/:$PATH"

 

Tänk på att du inte kan skriva itunes, utan måste skriva iTunes som programmet heter!

Jag hade f.ö. varit intresserad av att kunna starta program från ssh, om någon vill förklara! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just det:

Man måste exportera PATH:en i startscriptet för bash. Här blir det således denna raden du lägger till i filen .bash_login (Detta är på Tiger, jag har för mig att det är .profile i Leopard)

 

export PATH="/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/:/Applications/QuickTime\ Player.app/Contents/MacOS/:$PATH"

 

Tänk på att du inte kan skriva itunes, utan måste skriva iTunes som programmet heter!

Jag hade f.ö. varit intresserad av att kunna starta program från ssh, om någon vill förklara! :)

 

Som vi redan skrivit, "open /Applications/iTunes.app" fungerar utmärkt från ssh (och är den enda officiella vägen att starta program från shell, förövrigt enda korrekta vägen också som jag skrev ovan om du vill ha en korrekt fungerande applikation)

 

Och förutom det jag nämde ovan så tilldelas inte heller programmet någon PSN om man "direkt startar" utan enbart via dubbelklick eller "open". (PSN används av vissa program som baseras på Process Manager, Jag tror inte någon standard komponent i systemet är beroende av det- tredjeparts program är det ivissafall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snabbaste sättet är väl

open -b com.apple.itunes

då slipper man skriva i hela sökvägen

 

ps: open . öppnar $PWD i Finder ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi redan skrivit, "open /Applications/iTunes.app" fungerar utmärkt från ssh (och är den enda officiella vägen att starta program från shell, förövrigt enda korrekta vägen också som jag skrev ovan om du vill ha en korrekt fungerande applikation)

Mm, jag ssh:ar till Linux-maskiner, och utan flaggor går det inte att starta program grafiskt, borde funka genom X tycker man..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela orsaken till frågan är att jag har en mac mini kopplad till tv, å jag vill starta filmer i fullskärm utan att hålla på å remota grafiskt hela tiden, (jag är själv fast i terminalträsket). Open funkar ju prima, tack för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, jag ssh:ar till Linux-maskiner, och utan flaggor går det inte att starta program grafiskt, borde funka genom X tycker man..

 

X11 har en helt annan architektur, det är ett server - klient baserat system och förutom att man kan starta X11 program på avstånd (alltså lite som VNC; fast betydligt snabbare- själva det grafiska hanteras på datorn lokalt, men programlogiken körs på klienten) så kan man även ha igång flera X serverar samtidigt, har du 2 monitors kan du ha två helt olika användare med två olika skrivbord igång samtidigt- alltså tex, en dator med två möss, två tangentbord kommer fungera som två individuella datorer för respektive användare.

 

OS X oandra sidan har en väldigt simpel monolitisk fönsterhanterare som enbart kan köras lokalt- (VNC är ett alternativ, men VNC är bara en vram dump som skickas via nätverk, medans X11 klienterna skickar kommandon till den lokala X11 servern)

 

Notera: X11 servern är det som ritar upp grafiken, medans klienterna enbart skickar kommandon, om du kör ett program på en fjärrdator via X11 är alltså programmet du kör en klient till _din_ lokala X11 server.

 

Detta är anledningen till flaggorna, (vill man köra X11 program över nätet med ssh så ansluter man med -X eller -Y beroende på om man har authorizerings inställningarna korrekt inställda, -X innebär "på", och -Y ansluter utan.)

 

Iövrigt vet jag inte riktigt vad du syftar på, MacOS X och Linux är helt skiljda system även om dom påminner om varandra till det yttre, så fungerar dom helt olika inuti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...