Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av en användares behörighet?


andreasc

Rekommendera Poster

Håller på och fixar en musikdator som vi ska ha på studentpuben. Vill då ha ett konto som ENDAST har tillgång till musikprogrammet och dess musik, ingenting annat.

Har skapat kontot och jag har lyckats ställa in mappbehörigheter och så... däremot så vet jag inte hur jag stänger av behörigheter för att exempelvis lägga till och ta bort program i panelen, ändra inloggningsljud, etc etc. Egentligen vill jag helt och hållet stänga av möjligheten att öppna program andra än Amarok (musikspelaren) och filbläddraren (så att man kommer åt hemkatalogen).

 

Dock vore det självklart bra om man sedan med administratörslösenordet kan komma åt dessa funktioner.

 

Någon som kan ge mig lite hjälp på traven?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket Linux har du? Ubuntu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske jag skulle nämna.. Alldeles riktigt, Ubuntu har jag.

Har googlat och hittat förslag på att man ska använda Kiosk, men det kan man, såvitt jag förstår, bara ha till KDE... Ubuntu är väl GNOME?

Har lite dålig koll på all sådan där kuriosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja standard Ubuntu är Gnome, men det finns en variant som heter Kubuntu. Det är Ubuntu fast KDE.

 

Men jag har inte kollat så mycket på Gnome versionen av Ubuntu. Men kan kolla runt lite om jag hittar ett Kiosk till Gnome.

 

Har för mig att jag sett nåt konverteringskit till Kiosk som gör att det funkar i Gnome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har alldeles precis installerat Ubuntu, så jag känner inte för att byta till Kubuntu nu. Men hittar du något så är jag väldigt tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara inbyggt i nya Gnome.

 

http://library.gnome.org/misc/release-notes/2.14/#rnadmins

 

Här har du iallafall en hjälp sida för Gnome, klicka på hjälp för administratörer. Den funktionen som beskriver rättigheterna där verkar funka för Internet caféer och publika datorer så borde passa dig alldeles utmärkt.

 

Hoppas det hjälper dig lite på traven iallafall :)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ok. Jag har alldeles precis installerat Ubuntu, så jag känner inte för att byta till Kubuntu nu. Men hittar du något så är jag väldigt tacksam!

 

Fast att byta till Kubuntu är inte svårare än att öppna ett terminalfönster, och sedan skriva in "sudo apt-get install kubuntu-desktop" följt av att man får svara på en liten fråga om sitt lösenord, och tillika administratörslösenord, efter detta kan man välja om man vill köra det som Ubuntu, med Gnome, eller Kubuntu, med KDE.

 

Ibland är det bra gulligt med enkelheten i linux :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...