Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook 1,1 vs Macbook air


x-ray

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nu en macbook version 1,1 med 2ghz cd och 1 gb DDR2 minne. Är väldigt sugen på en macbook air, 1,8 ghz men undrar om det kommer vara stor skillnad på datorerna. Jag tycker photoshop, illustrator med mera flyter på bra på min macbook men har läst på flera ställen att det är väldigt seg på MBA.

 

Eftersom jag har klarat mig bra med mig macbook tycker jag att jag borde klara mig med en air. Anledningen till att jag funderar på en air är för att den är så lätt. Jag tycker min macbook är alldeles för tung att släpa på.

 

Så, tror ni att jag klarar mig med en air?

 

MVH

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Beror på vilken version av PS du har. CS3 flyter fint på Intel och bör väl var okej på Airen.

 

Förvänta dig inget extra, Air är inget fartvidunder om man säger så. Jag hade inte köpt en Air och kört den som enda dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Om du köper första generationen Macbook Air så kommer du att märka en stor skillnad. Så länge man surfar och ordbehandlar så märks det ingen skillnad alls mellan Macbook och Macbook Air. Men så fort det blir lite för mycket grafik som ska röra på sig så segar Macbook Air ner sig totalt. Man hör hur fläkten går på högvarv och i värsta fall så spelar det ingen roll om man stänger av det programmet. Enda sättet är att starta om datorn. T ex så går det bort totalt att titta på högupplöst video på Air och t o m Youtube segar ner datorn om man väljer fullskärmsläge.

 

Men ... datorn är hur underbar som helst med sin slimmade design och bara 1.36 Kg och nu med andra generationen Air, som ju har Nvidia-kretsar så borde ju grafiken flyta på mycket bättre. Tänk bara på att det fortfarande samma långsamma 1.6 GHz processor och en långsam hårddisk med 4200 rpm i datorn, och det gör stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, Macbook Air som precis uppdaterats lanseras inte förräns i November. Jag rekommenderar att du hänger vid Macworld.com och liknande när dem får in den så kommer du att få reda på precis allt du vill veta. För övrigt så finns ju en befintlig recension av gamla Airen.

Vad gäller photoshop så är dessa grafikintensiva och jag TROR att du kommer få STOR förbättring iom att nya Macbook Air kör GeForce 9400M.

 

Vad beträffar processorn så verkar det som att Apple uppdaterat den då det inte är 1,8 som förut utan 1,86 kanske kör den svalare osv, buggfix etc.

Sen så har juh nya Macbook Air en SATA hårddisk jämfört med en PATA så det är skillnad där också.

 

Om recensionerna visar sig dåliga, vilket jag tvekar på så får du köra med nya Macbook som trots allt är lite lättare.

Men jag är ganska säker på att om du klarar dig med din nuvarande Macbook vad gäller prestanda så kommer den nya Macbook Air möta dina krav mer än väl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar själv med CS3 och jag har inte ens brytt mig om att installera det på min Air, det kör jag på min iMac istället. Som det sägs i tidigare inlägg så skulle jag inte ha Air som enda dator, supersnabb är den inte heller. Fråga dig själv sen hur roligt det kommer vara att sitta och "photoshoppa" på en 13" skärm :)

Ska du köpa en Air gör det av andra anledningar eller lägg pengarna på nya MacBook Pro. Fast eftersom du redan har en bärbar hade jag i ditt fall hellre köpt en iMac med 24" skärm, den passar nog mycket bättre för Photoshop, Illustrator osv. :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Datorn kommer jag använda för att knacka kod, speciellt på resor mellan Luleå och Skåne. Photoshop och illustrator använder jag bara för skojs skull. Om det blir en Air blir det självklart 1,86 ghz och 128 gb ssd.

Testade Xbench på min nuvarande dator och jämförde med gamla 1,8 ghz air. Air slog min på alla punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Isåfall köper du ju Airen endast pga av den låga vikten. Det är den långsammaste Macen som finns tillgänglig idag. Tom. Mac Mini är snabbare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Om det inte är grafiskt arbete som ska göras så är ju lätt Macbook Air den bästa datorn. Den är så lätt att det knappt känns att man håller i den. Till det du ska ha den till kan jag inte annat än att rekommendera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Westergren

Jag använder Air 1,6 som min enda dator och tycker att det funkar helt ok att redigera stora bildfiler i Gimp, stör mig inte på laddtiderna eller den lilla skärmen :) så allt är ju relativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...