Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"The Brick" avslöjad


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Låter fruktansvärt dumt att utgå från ett solitt stycke aluminium, kostnadsmässigt helt oförsvarbart.

Låter det dessutom inte som att det lite för långt ifrån apples kärnverksamhet för att vara troligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter fruktansvärt dumt att utgå från ett solitt stycke aluminium, kostnadsmässigt helt oförsvarbart.

Låter det dessutom inte som att det lite för långt ifrån apples kärnverksamhet för att vara troligt?

Om nu ett så stort företag som Apple beslutar sig för nåt sånt som det skrivs så borde det väl inte vara "kostnadsmässigt helt oförsvarbart"? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu ett så stort företag som Apple beslutar sig för nåt sånt som det skrivs så borde det väl inte vara "kostnadsmässigt helt oförsvarbart"? :ermm:

 

Så om apple börjar sälja avföring från giraffer så köper du det också??

Allt som ett stort företag som apple gör måste ju vara rätt, eller!?!

Dessutom handlade det mest om ryktet, som jag inte tror stämmer. Vet du vad aluminium kostar?

Att bearbeta bort 95% av det solida stycket låter dumt. (om de inte investerar i ett gjuteri och ett elbolag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att det verkar som en bra idé, iaf designmässigt.

sen om det är ekonomiskt smart är jag osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vet du vad aluminium kostar?

 

16,65 kr kilot, och smälter vid bara 660 grader Celsius.

 

Det är väl inte så otänkbart att skära ut ett chassi ur ett enda stycke, och sedan smälta ner resterna till ett nytt block?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16,65 kr kilot, och smälter vid bara 660 grader Celsius.

 

Det är väl inte så otänkbart att skära ut ett chassi ur ett enda stycke, och sedan smälta ner resterna till ett nytt block?

Så tänkte jag också :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..hmm, min första tanke var att det där låter dyrt, ungefär som när man tillverkar prototyper. Jag är skeptisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket smartare att skära ut ett stycke än att försöka pressgjuta så tunt skulle jag tro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om apple börjar sälja avföring från giraffer så köper du det också??

Allt som ett stort företag som apple gör måste ju vara rätt, eller!?!

Dessutom handlade det mest om ryktet, som jag inte tror stämmer. Vet du vad aluminium kostar?

Att bearbeta bort 95% av det solida stycket låter dumt. (om de inte investerar i ett gjuteri och ett elbolag)

Vad som menas är ju att ett stort företag som Apple förmodligen inte gör något som är korkat ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Har inte riktigt något med giraffbajs att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur smart eller inte det är att göra så beror på vilken legering det är. Varje omsmältning riskerar att leda till föroreningar. Man får inte bygga flygplan av återvunnet aluminium, till exempel. Naturligtvis skulle man kunna rena smältan så bra, men det kostar förmodligen så enormt mycket att det aldrig görs. Billigare att använda nyutvunnet.

 

Ur resurssynpunkt är det därför bäst att bara utnyttja precis så mycket man behöver. Inte slänga in en klump och skala bort nästan allt för att skicka fräsresterna till återvinning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig att underdelen av datorn är formad ungefär som en fyrkantig tallrik så borde man ju kunna gjuta "block" med ungefär den formen och sedan fräsa fram slutresultatet. Borde kunna minska mängden "skräp". Om det är realistiskt vet jag inte, men jag har för mig att Volvo ABs (inte personvagnar) motorfabrik i Skövde(?) har möjlighet att på plats återvinna bortfräst material. Ingen aning om vad det är för metall.

 

Rolls-Royce experimentbil 100 EX hade tydligen en motorhuv fräst ur ett stycke aluminium. Fast en Rolls-Royce kostar ju lite mer än en MacBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig att underdelen av datorn är formad ungefär som en fyrkantig tallrik så borde man ju kunna gjuta "block" med ungefär den formen och sedan fräsa fram slutresultatet. Borde kunna minska mängden "skräp". Om det är realistiskt vet jag inte, men jag har för mig att Volvo ABs (inte personvagnar) motorfabrik i Skövde(?) har möjlighet att på plats återvinna bortfräst material. Ingen aning om vad det är för metall.

 

Rolls-Royce experimentbil 100 EX hade tydligen en motorhuv fräst ur ett stycke aluminium. Fast en Rolls-Royce kostar ju lite mer än en MacBook.

 

Snygga guror kan man tydligen också karva fram om man har egen CNC svarv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som menas är ju att ett stort företag som Apple förmodligen inte gör något som är korkat ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Har inte riktigt något med giraffbajs att göra...

Precis så jag tänkte.. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur smart eller inte det är att göra så beror på vilken legering det är. Varje omsmältning riskerar att leda till föroreningar. Man får inte bygga flygplan av återvunnet aluminium, till exempel.

Tror att det är något högre säkerhetskrav vid flygplansbygge än datorbygge dock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man tar en ipod touch, trycker i hårddisken från ipod classic och tar bort tryckskärmen? Sen sätter man dit uttag för ström, usb och mini dvi....

 

=The Brick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är något högre säkerhetskrav vid flygplansbygge än datorbygge dock?

 

Ja, naturligtvis, men min poäng var att det är slöseri med ändliga resurser att ta nyutvunnet aluminium för att sen förvandla en enorm andel av materialet till sekund råvara, så att säga. Bättre vore att gjuta formen nästan helt klar, och sen fräsa till formen och bara bli av med några procent.

 

Man måste ändå ha en öppning för att få in komponenterna vid monteringen, så det finns inget som förhindrar att man gjuter formen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...