Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC-BSD på Mac, hur installerar jag?


SoulJohn

Rekommendera Poster

Jag har testat att installera PC-BSD, som jag väldigt gärna vill ha som alternativt OS på min MacBook, via Virtualbox men då hängde sig installationen drygt halvvägs igenom.

 

Jag har testat att installera på en egen partitation (skapat FAT via bootcamp och installerat på den) men vid uppstart känns inte den installationen igen och enligt skivverktyget är partitationen fortfarande FAT och inte UFS och helt tom.

 

Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska gå till väga för att kunna köra både Os X och PC-BSD på min burk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte (ingen erfarenhet av PC-BSD) men jag skulle försöka med att Vmware Fusion, som i mitt tycke är några snäpp bättre än Virtual Box.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vmware verkar funka, tack för hjälpen! Ska bli spännande att se om det är så trevligt med PC-BSD som det verkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tyvärr säga att jag blev besviken på PC-BSD. Tyckte det var väl kastrerat. Jag skulle rekommendera (om intresset och tiden finns) att installera BSD "the hard way" och få det som man vill ha det och samtidigt lära sig det.

Om man inte har den ambitionen skulle jag nog hellre köra SuSe eller Ubuntu, men det är iofs jag det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tyvärr säga att jag blev besviken på PC-BSD. Tyckte det var väl kastrerat. Jag skulle rekommendera (om intresset och tiden finns) att installera BSD "the hard way" och få det som man vill ha det och samtidigt lära sig det.

Om man inte har den ambitionen skulle jag nog hellre köra SuSe eller Ubuntu, men det är iofs jag det :)

Annars kan du testa att utgå från GNU-Darwin. Hela OS-kärnan och det mesta av det som finns i BSD-layer i Mac OS X är ju open source, och går under namnet Darwin. Sedan har andra gjort olika saker baserat på Darwin.

 

Googla på Darwin och Mac så får du ännu fler träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...