Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB Bluetooth hub?


Quix

Rekommendera Poster

Hej

Har för någon månad sedan köpt en macbook Air,

och måste säga att det förmodligen är första gången i mitt liv

som jag verkligen innerst inne är super nöjd med en dator!

 

Använder datorn både hemma och på kontoret, och har nu börjat utväckla min

arbetsplats till att vara så trådlös som möjligt (pryl galen som man är).

 

Det jag nu letar efter, funderar på om det ens existerar,

är en USB hub som ansluter till min dator via bluetooth.

Finns det en sådan?

 

Skulle i så fall va jäkligt smidigt att slippa stoppa i USB sladden till

min nuvarande USB hub varje morgon.

 

Detta kanske låter helt galet men har man en Air så blir man ganska snabbt

sugen på att göra sig av med allt vad sladdar heter :rolleyes:

 

//kristofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om något sådant. En fråga är: Vad är det du vill koppla in till hubben i så fall? Är det bara mus och tangentbord, eller har du andra enheter också? Tänk på att USB2 har en teoretisk hastighet på 480 Mbit/s, medan blåtand bara kör 3 Mbit/s som mest, så att koppla in skrivare och scanner och dylikt är nog inte att tänka på.

 

Det lämpar sig alltså bara för tangentbord och mus, och liknande långsamma enheter. Då kan man lika gärna skaffa tangentbord och mus som är för blåtand direkt, istället för att ha tangentbord och mus för USB, som i sin tur är kopplade till en hubb med blåtand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det kan aldrig fungera, blåtand är för segt. Dock så var väl trådlös usb under utveckling, kan dock inte minnas att någon produkt blivit lanserad än, men där kanske någon kan rätta mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
yellowdog101@gmail.com

Jag har också en MBA och vill ha ALLT trådlöst.

 

Men det är som någon sagt, det går långsamt med BT USB då BT är mkt långsammare.

 

Det är väl inte extern hårddisk du ska koppla in? För då går det bara segt.

 

Jag kommer inköpa en Time Capsule och koppla in skrivare och extern hårddisk så är min MBA trådlöst kopplad till Router, skrivare, Backup (time capsule) och externa hårddisken där jag har alla filer. Detta möjliggör också att jag kan komma åt filerna när jag är i annan stad. Kommer även att köpa den trådlösa Mighty Mouse så är så gott som allt trådlöst.

 

Det man fortfarande behöver kabel för är ju för strömmen, projektorn och högtalarna.

 

Finns det förresten högtalare/projektoradapter som ansluts via Bluetooth eller WLAN? Skulle ju vatt jävligt mäktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det förresten högtalare/projektoradapter som ansluts via Bluetooth eller WLAN? Skulle ju vatt jävligt mäktigt.

BT högtalare finns, men om de är bra är en annan femma :) annars så kan man köra med en AirPort Express och koppla in högtalarna i. Projektorn, vad är det du ska se där? är det film eller är det presentationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com
BT högtalare finns, men om de är bra är en annan femma :) annars så kan man köra med en AirPort Express och koppla in högtalarna i. Projektorn, vad är det du ska se där? är det film eller är det presentationer?

 

Smart. Den fiffiga produkten höll jag på att glömma bort...eller det gjorde jag=)

 

Tänkte se på filmer med den. Är ljudkvalitén bra för er som har den?

 

Kommer ju nu ha ganska många saker som kopplas via WLAN: Time capsule (backup, internet, skrivare, scanner, extern hårddisk) och nu Airport Express. Och jag har på uTorrent väldigt ofta. Kommer allt detta att påverka hastigheten så att ljudkvaliten blir dålig? Och hur skickas ljudet: live eller buffras ljudet till Airport Express så att ljudet aldrig kan komma efter munrörelserna t.ex?

 

Detta var ljudet, har ni någon trådlös lösning för Projektorn?=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart. Den fiffiga produkten höll jag på att glömma bort...eller det gjorde jag=)

 

Tänkte se på filmer med den. Är ljudkvalitén bra för er som har den?

 

Kommer ju nu ha ganska många saker som kopplas via WLAN: Time capsule (backup, internet, skrivare, scanner, extern hårddisk) och nu Airport Express. Och jag har på uTorrent väldigt ofta. Kommer allt detta att påverka hastigheten så att ljudkvaliten blir dålig? Och hur skickas ljudet: live eller buffras ljudet till Airport Express så att ljudet aldrig kan komma efter munrörelserna t.ex?

 

Detta var ljudet, har ni någon trådlös lösning för Projektorn?=)

Expressen har ett bra ljud, du kan även köra optiskt om du vill.

Okej är det bara film du ska titta på så kan jag rekommendera en spelkonsol som du kör trådlöst i nätverket, själv har jag en xbox 360 som är kopplad till en gammal AirPort Extreme då jag inte ville lägga 800 för MS egen xbox wlan pryl :) Men jag får i alla fall xboxen trådlös och jag kan se på film som ligger på datorn.

 

Annars så kan du ju köpa dig en AppleTV, men personligen tycker jag den är för begränsad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com
Expressen har ett bra ljud, du kan även köra optiskt om du vill.

Okej är det bara film du ska titta på så kan jag rekommendera en spelkonsol som du kör trådlöst i nätverket, själv har jag en xbox 360 som är kopplad till en gammal AirPort Extreme då jag inte ville lägga 800 för MS egen xbox wlan pryl :) Men jag får i alla fall xboxen trådlös och jag kan se på film som ligger på datorn.

 

Annars så kan du ju köpa dig en AppleTV, men personligen tycker jag den är för begränsad.

 

Du har alltså AE kopplad med kabel till högtalarna och sedan är AE trådlöst kopplad till XBOX? Och sen så är XBOX kopplad med kabel till TV:n och datorn trådlöst kopplad till XBOX? Stämmer detta?

 

Du kan alltså spela upp filmer som ligger i datorns hårddisk och behöver inte skicka över filmen först till din XBOX? Varför fungerar detta isf, vad var syftet med det för Microsoft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har en AirPort Express som jag använder till att lyssna på musik genom iTunes, APE kör jag till förstärkaren.

Filmerna steamas trådlöst till xboxen så de behöver inte ligga på xboxen :) xboxen är kopplad med en hdmi till min tv.

Varför MS har valt att man kan streama filmer till xboxen vet jag inte.

 

ATV fungerar som en APE eller som en iPod för tv kan man nog säga, den spelar det du har i ditt iTunesbibliotek. Nackdelen som jag tycker med ATV är att du måste hålla på och konvertera om filmerna så det passar ATV och att det inte går att spela en DVD-skiva som sitter i din dator. En fördel mot xboxen är väll att man kan titta på youtube direkt i ATV, om man nu tycker det är så kul :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com
Ja jag har en AirPort Express som jag använder till att lyssna på musik genom iTunes, APE kör jag till förstärkaren.

Filmerna steamas trådlöst till xboxen så de behöver inte ligga på xboxen :) xboxen är kopplad med en hdmi till min tv.

Varför MS har valt att man kan streama filmer till xboxen vet jag inte.

 

ATV fungerar som en APE eller som en iPod för tv kan man nog säga, den spelar det du har i ditt iTunesbibliotek. Nackdelen som jag tycker med ATV är att du måste hålla på och konvertera om filmerna så det passar ATV och att det inte går att spela en DVD-skiva som sitter i din dator. En fördel mot xboxen är väll att man kan titta på youtube direkt i ATV, om man nu tycker det är så kul :)

 

Är det bara filmer man kan streama med XBOX? Kan man spela upp alla filtyper (xvid, divx)? Något mer man kan utnyttja från datorn?

 

Är det så att man går in i datorns hårddisk med XBOX och spelar upp? Alltså är inte framför datorn utan XBOXen för att spela upp?

 

Och finns det något annat billigare alternativ? Då jag inte kommer spela nåt spel utan endast är intresserad för filmer=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com
Vet inte hur det fungerar med Popcorn Hour, det är ett alternativ om man inte vill spela spel.

 

Fast verkar nästan lika dyr som Xbox. Så hellre Xbox kanske pga. funktionerna också och gränssnittet.

 

Verkar som att jag inte kommer ifrån Microsoft helt och hållet ändå. Hoppas att den är bättre än Windows iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com

Varför har Apple TV USB utgång? Står inte vad den är till för.

 

Och är Wireless nätverk G tillräckligt för att spela upp DVD filmer över trådlösa nätverket?

 

Tror ni Apple kommer släppa ut Apple TV som är obegränsad till filtyper? För den har ju WLAN N som är snabbare...men dom borde iofs inte skjuta sig själv om bakfoten och möjliggöra uppspelning av DIVX...då kommer ju ingen att köpa från deras shop=/

 

Att köpa en Xbox verkar ju vara enda lösningen till att få det 100% trådlöst, vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att jag inte kommer ifrån Microsoft helt och hållet ändå. Hoppas att den är bättre än Windows iaf.

Vill du slippa MS så kan du ju köpa dig en PS3 i stället så får du BlueRay också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har Apple TV USB utgång? Står inte vad den är till för.

 

Och är Wireless nätverk G tillräckligt för att spela upp DVD filmer över trådlösa nätverket?

 

Tror ni Apple kommer släppa ut Apple TV som är obegränsad till filtyper? För den har ju WLAN N som är snabbare...men dom borde iofs inte skjuta sig själv om bakfoten och möjliggöra uppspelning av DIVX...då kommer ju ingen att köpa från deras shop=/

 

Att köpa en Xbox verkar ju vara enda lösningen till att få det 100% trådlöst, vad tror ni?

Jag vet faktiskt inte vad USBn ska vara till, en hdd kanske?

DVD filmer kan du inte köra trådlöst till xboxen de körs från xboxen direkt, bara stoppa i skivan i spelaren.

Sedan är det du själv som väljer om du vill ha G eller N, köper du MS egen wlan så får du G men om du istället kör som jag genom en APX (TC) så får du N, fast nu kör jag iofs på en gammal APX så jag har bara G men det duger gott, inget lagg när jag kollar på serier tankade från nätet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men filmerna kan man väl köra direkt ifrån hårddisken på X-box/PS3? Så man inte behöver streama dom om det nu hackar pga överföringen. Kan man inte komma åt en extern hårddisk som sitter kopplad via TC eller APX?

 

Som jag har förstått det så har yellowdog bara en 120 Gb SSD i sin Air. Så att lagra filmer på den inte som den optimala lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com
Men filmerna kan man väl köra direkt ifrån hårddisken på X-box/PS3? Så man inte behöver streama dom om det nu hackar pga överföringen. Kan man inte komma åt en extern hårddisk som sitter kopplad via TC eller APX?

 

Som jag har förstått det så har yellowdog bara en 120 Gb SSD i sin Air. Så att lagra filmer på den inte som den optimala lösningen.

 

 

Har hela 128 faktiskt!=) Men bra att du tänker på situationen=)

 

Men tänkte...ATV har ju WLAN (som kan kopplas till TC och MBA) och man kan inte spela spel med den (vill inte lägga ner pengar för något jag inte använder), när man väl hackat den. Så MBA it is!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...