Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes-liknande program till Linux


andreasc

Rekommendera Poster

Tänkte sätta upp en väldigt enkel musikdator på studentpuben så att vi kan ha all vår musik där i stället för på CD. För att inte behöva krångla med licenskoder och annat så tänkte jag köra Linux på den.

Undrar därför om någon känner till någon bra, prestandasnål musikspelare i stil med iTunes som skulle fungera bra. Det enda den behöver kunna är att spela upp, rippa (eftersom vi ska lägga in all vår musik), organisera musiken samt skapa spellistor.

 

Några tips?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amarok. Den överlägset bästa musikspelaren för Linux/Unix tycker jag, dessutom är ju riktiga Mac- och Windows-versioner av Amarok på gång (då ska åtminstone jag byta ut iTunes).

 

Det är enkelt att greppa men har massor avancerade funktioner om man sätter sig in i det. Rippning/bränning och dylikt finns integrerat genom andra KDE-komponenter (vet inte hur insatt du är i Linux men KDE är namnet på skrivbordsmiljön som Amarok är skrivet för). Eftersom du nog vill slippa krascher på puben så är nog Amarok 2 inte att rekommendera än (den första betaversionen kom nyss) - mitt tips är att köra Amarok 1.4.10 tills vidare.

 

Hemsida: http://amarok.kde.org

Det finns officiella installationspaket för alla vettiga linuxdistributioner. Ska du köra datorn enbart för musik(-programmet) så rekommenderar jag nån baserad på KDE-skrivbordet med enkel setup, kanske Kubuntu, openSUSE eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amarok. Den överlägset bästa musikspelaren för Linux/Unix tycker jag, dessutom är ju riktiga Mac- och Windows-versioner av Amarok på gång (då ska åtminstone jag byta ut iTunes)...

 

Man tackar för det svaret! Jag återkommer ifall jag får några problem!

Är för övrigt inte särskilt erfaren vad gäller Linux. Har Fedora installerat på min reservdator här hemma, men eftersom MacBooken aldrig krånglar så blir det inte så att jag sitter vid linuxdatorn särskilt ofta =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...