Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur importera mysqldump?


Poeten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har sökt, läst och försökt i flera månader att importera en stor dump av mysql databas. BigDump fungerar inte då det finns en tabell med för mycket info. Inte heller mysqldump fungerar då den kräver lösenordsskydd vilket stänger ute alla besökare från sajten. Nu börjar läget bli kritiskt då jag snabbt måste kunna återställa en databas om sajten blir hackad!

 

Jag antar att det är shell som återstår och om det kan jag ingenting. Måste jag använda terminalen? Jag har RBrowswe och Cyberduck...

 

Var ska dumpen som ska importeras ligga?

 

Vilket kommandon gäller för MAMP? Servern som har shell återkomst?

 

Som du förstår är jag tacksam för all hjälp som kan bringa ljus i hur shell fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem MySQL Tools. Det är flera program som ingår där. Bland annat ett som heter MySQL Administrator. Med den kan du göra backup på databasen (en dump), och du kan göra en restore (återställa från dump). Det är utvecklat av MySQL själva, och det är ett grafiskt gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Men är det inte detsamma som phpmyadmin? Det som ingår i MAMP?

 

Det här handlar om en stor fil som inte går att imoprtera via phpmyadmin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, phpMyAdmin är ett tredjeparts-verktyg, som dessutom är webbaserat, Det är en samling PHP-filer som körs på en webserver via webläsaren. MySQLs egna verktyg är riktiga applikationer som hamnar i programmappen på datorn.

 

Kör du MAMP?

Jag förstår inte riktigt vitsen med att man laddar ner MAMP. Alla som finns i MAMP är ju redan förinstallerat i Leopard, utom MySQL då förstås, men den är ju inte svår att installera nuförtiden. Det var skillnade för 4-5 år sedan, när man bara kunde köra MySQL från Terminalen, men nu kommer det ju som ett färdigt installationspaket för Mac OS X. Det är bara att dubbelklicka på den så installeras MySQL. Sedan kör man med deras egna administrationsverktyg.

 

Men det är väl upp till var och en. Jag tycker dock att det bara är slöseri med diskutrymme att installera ännu en uppsättning av Apache och PHP, när det redan finns installerat i Mac OS X från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...