Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen uppkoppling?!


.air

Rekommendera Poster

För nån dag sedan använde jag min air på morgonen, hade inga problem att ta mig ut på nätet. På kvällen när jag satte på datorn och skulle surfa gick det inte lika bra så det första jag gjorde dagen därpå var att kontakta min bredbandsleverantör. Efter att dom gjort allt dom kunnat enligt dom själva så tyckte dom att jag skulle kolla med apple. Efter kontakt med apple tyckte dom att jag skulle lämna in datorn på service.

Nätet verkar det inte vara något fel på då jag har 2 imacs och 2 pc datorer uppkopplade samtidigt, felet verkar bara gälla min air. Den klarar inte ens av att ta emot något ip nummer, dns fälten är tomma t.ex. Dock hittar den min uppkoppling och verkar kunna koppla upp sig mot modemet oxså. Har bara haft datorn i 2 månader, bör jag utgå ifrån att det rör sig om ett hårdvarufel och lämna in datorn och låta detta gå på garantin? Om inte vilka möjliga lösningar finns? Har bl.a installerat drivrutinerna för airport igen men det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett liknande problem jag hade med min MB.

 

Testa att stänga av modemet i 1 timme-1.5 timme. Dra ut sladdarna till modemet också. Detta gör så du får nytt IP-nummer.

 

Sätt i allt igen och testa. Detta fungerade för mig. Om du anvämder Airport Express så reseta och göra om den också.

 

 

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jag kan stänga av modemet och vänta i 1-1.5tim med utdragna sladdar, frågan är bara hur 4 andra datorer kan koppla upp sig utan problem. Känns mer som problemet ligger i macbook air och airport som verkar kunna hitta nätverk och även koppla upp sig utan att komma ut på internet :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men varje dator har sin egen IP-adress. Just den IP-adressen för din MBA kan vara ogiltig. Stänger du av och drar ut sladdarna från modemet ett tag så tilldelas det en ny(a) IP-adress(er). Testa =) Så löste det sig för mig.

 

Kom med update sen =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då har jag testat om lösningen var att stänga av modemet och dra ut alla sladdar i 1 tim, gissa om det inte fungerade? :)

Efter det testade jag att göra en ren ominstallation av OS X och det löste problemet, inget speciellt smidigt sätt att lösa det på men det fungerade iaf.

Antar att något program eller någon process kanske blockerade nån port eller nåt, men men skulle man råka ut för något liknande kan man testa att avinstallera program som man installerade kring tidpunkten för problemet innan man gör en omformatering :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...