Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Cydia vs App store


dododesign

Rekommendera Poster

Hepp på er alla. Jag är i behov av lite tips och info ang. Cydia och App store.

 

Idag har jag en IPhone 2G lur som jag låst upp med Ziphone, och som de flesta vet så får man ju Installer installerad. Vad jag har hört så är dock Installer på väg bort då de flesta har börjat använda Cydia istället.

 

Jag har haft tankarna på att uppdatera till en 3G via Telia men då skulle jag behöva lite info först och jag hoppas ngn kan hjälpa mig:

  1. Kan man lägga in Cydia utan att hacka sin telefon? Skulle kännas surt att behöva Pwna sin ligitima IPhone bara för att få 1 program.
  2. Hur många % av sakerna i Cydia finns i App store? Tex. finns SwirlyMMS (jag vet att den inte finns till 2.0 men vill veta) i App store?

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej, det är just därför du hackar din telefon för att få Cydia. Detta gäller firmware 2.0. Hackar du 2.0.1 får du Cydia och Installer 4 (beta).

 

2. Inget. Det som finns i App Store finns inte i Cydia och vice versa. De kompletterar varandra, det är inegn klon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck :/ det var det jag antog. då känns det lite surt, Installer hade ju väldigt mycket bra program. Och så vitt jag vet så är SwirlyMMs det enda MMS program som funkar (om än bara till 1.1.4)

 

fråga är om AppStore kommer komma upp i samma mängd BRA program som Installer hade...

och jag antar att man inte kan lägga in egna sources heller?

 

 

 

hmm men en ny frågeställning:

 

1.värt att Pwna sin 3G lur då fast man har ett riktigt abonnemang?

komplikationer?

 

2. om ngt skulle hände med din lur, kan man fortfarande lämna in den? alltså om den inte ändrar BS(?? kommer inte ihåg vad det hette men vet att Ziphone nedgradera ngt som inte gick att återställa med befintlig version)

 

3. om man Pwnar sin lur, kan man fortfarande använda AppStore? Eller blir man utlåst? Hur funkar en giltig 3G lura med abon. som är Pwnad mot iTunes? Kan man uppdatera utan att det strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cydia har ju inte lika många program, men det har inte att göra med att programmet är "sämre" utan helt enkelt för att lika många program inte utvecklats med stöd för firmware 2.*. SwirlyMMS har väl nämnt att de arbetar på en version som skall fungera för 2.*, men hur väl det stämmer vet jag inte. Tvivlar på att något program kommer till App Store, men man vet aldrig. Lite väl lång tid har gått för det.

 

App Store har ju över 1000 program så nog finns det en hel del bra att hämta. Installer (eller ja, Cydia) har ju andra typer av nyttoprogram för att få telefonen att fungera mer som man vill, t.ex. m.h.a. Boss Prefs och Winterboard för teman.

 

Du kan lägga till egna sources i Cydia, men alla fungerar inte, t.ex. fungerar inte SwirlyMMS-sourcen för tillfället.

 

1. Jag tycker att det var värt det. Det enda jag faktiskt använder efter jailbreaken är Winterboard för att byta teman, samt Wifi toggler så man snabbt kan starta och stänga av wifi. Men det kommer ju program hela tiden, t.ex. kom ett program för att stänga av rättstavningen igår vilket kan vara tacksamt. Jag hade inga problem, men tydligen har andra stött på problem. Jag misstänker att det i de flesta fallen handlar om ett PEBKAC-fall då.

 

2. Garantin försvinner när den är jailbreakad, så ska du lämna in den på service måste du återställa den först så att jailbreaken försvinner. Har inte behövt ändra någon boot loader eller annat som du nämner när jag jailbreakat min iPhone 3G med 2.0-firmwaren. Har inte jailbrekat 2.0.1 så där får du fråga någon annan.

 

3. Allt fungerar som vanligt gällande App Store, iTunes och allt annat också trots att telefonen är hackad. Har du en svenskköpt 3G-lur så kan du aktivera den precis som vanligt efter jailbreak.

 

EDIT: Såg att du han ändra ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jättetack för snabbt svar, då vet jag hur jag ska göra i alla fall :) Pwn here i come

(det är Pwn du använder eller?)

och jag håller med, det är just Boss pref saker jag saknar + lite andra löjliga apps som man faktsitk inte vill vara utan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Wind0wzZz så jag jailbreakade min med WinPwn. Ryktet säger dock att Pwnage Tool skall vara bättre. :)s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade min 2G till 2.0.1 förra veckan och det funkade fint. En del appar som inte finns till Cydia än dock och Installer funkar inte överhuvudtaget. Saknar dock bara Fring. App store funkar fint även med en jailbreakad telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...