Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med smb utdelning MAC OS X 10.5.2


jonagust

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som jag förstått det så är det eventuellt lite strul med 10.5.2 men jag testar ändå.

 

En mac med 10.5.2 om sagt, aktiverar fildelning, ingen brandvägg (den inbyggda är inaktiverad osv)

Aktiveras smb på ett visst konto säg "Bengt"

Har en pc med användernamn "Bengt", både mac och pc har samma lösenord för resp. konto

KAn inte ansluta till sharen på macen från pc då jag är inloggad som Bengt. Kör xp på pc för övrigt.

 

Går däremot från andra datorer och även "bengts dator" men då med andra inloggningskonton.

På bengts pc inloggad som Bengt så hittar den inte ens nätverksnamnet när jag kör:

"kör -> \\192.168.0.17 alt \\192.168.0.17\Bengt"

 

Någon som vet om detta retliga case går att lösa?

 

mvh

Jonas (och Bengt :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du klickat på knappen Alternativ, och klickat i där vilka konto som ska få ansluta sig?

Du måste alltså ange först till vilket konto som någon ska få ansluta sig, och det gör du bland grundinställningarna för fildelning, och sedan vem som får ansluta sig via protokollet SMB, och det gör du som sagt under Alternativ.

 

Sedan underlättar det också om både Macen och Windows-datorn tillhör samma workgroup (arbetsgrupp). Det fixar du i Systeminställningar -> Nätverk. Klicka på Avancerat, och sedan på fliken WINS. Där ger du din dator ett NetBIOS-namn, om den inte redan har ett bra namn där, samt att du kan fylla i namnet på Arbetsgrupp som sagt.

 

Fältet WINS-servrar lämnar du tomt, om du inte råkar ha en WINS-server förstås, men det är knappast troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar!

 

Har nu testat och det är helt enkelt så att det fungerar utmärkt från alla datorer i vår domän (glömde nog nämna att xp-datorerna är anslutna till en 2003 server). Det hänger alltså tydligen inte på datorerna som sådana utan istället på användarna:

 

Problemet blir när man med användare "bengt" på xp-maskin vill komma åt macens utdelning som sker via macanvändare "bengt" (Hette förut "Bengt").

Svaret från xp blir då man anger \\192.168.0.17\ i explorer (funkar för övriga användare som sagt)

\\192.168.0.17 är inte tillgänglig bla bla

Det gick inte att hitta användarnamnet

 

Eftersom vi befinner oss i en domän så misstänker jag helt enkelt att den tolkar användare bengt som

"FORETAGSDOMÄN\bengt" vilket != "bengt"

 

Kan man lösa detta?

Ja menar en lokal användare heter ju på samma vis:

"DATORNAMN\bengt"

 

En observation jag gjort är att trots att "all user" är valt som ingen åtkomst så frågar inte explorer mig efter namn/lösen för att komma åt mapparna som jag inte kan komma åt, är det en feature???

Vore ju bra om man kunde få ange anv.namn och lösen?

Detta gäller alltså även på de datorer där 192.168.0.17 svarar positivt i den mening att mapparna syns även om man inte kan skriva ngt då.

 

mvh

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni har en server med en WINS-domän, så ska du INTE följa mitt föregående råd. Du MÅSTE alltså fylla i fältet WINS, som jag skrev ovan att du skulle lämna tomt. Eftersom du inte skrev i ditt första inlägg att du satt i ett företagsnätverk med en server, så utgick jag från att det var i en hemmiljö.

 

Ta reda på adressen till företagets WINS-server, och fyll i den på samma ställe som jag skrev om i mitt förra inlägg.

Namnet på arbetsgrupp ska istället lämnas tomt. Antingen kör man med domäner ELLER med arbetsgrupper. Aldrig både och.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var klantigt att inte nämna domänen, macen lever ju sitt egna lilla stackars liv så jag tänkte inte på det förrän förra inlägget uppenbarligen :)

 

Tack för hjälpen, skall kolla om detta hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är dum i huvudet bara att konstatera...

 

net use låter en ju sätta egna användarnamn så min lösning blev:

 

net use /USER:mac\bengt enhet: \\macip\macresurs

 

om ngn skulle få samma problem

 

Mitt problem var ju hela tiden användarnamnet men att jag helt glömde av möjligheten att sätta det lite hårdare via net use va ju jävla typiskt...

 

tack för hjälpen Mizhou!

 

//Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...