Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteri räcker inte 5 timmar för mig!


l33t

Rekommendera Poster

Det räcker väl UPP TILL 5 timmar?

 

Hur länge det räcker beror ju på vad du gör. Ser på DVD eller surfar vilt på sidor med Flash dränerar snabbt batteriet.

 

Sitter du och skriver i en ordbehandlare räcker det förmodligen i 5 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skärm- och tangentbordsbelysningens styrka spelar också roll såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wlan suger kräm också. Min lur blir dränerad om man YouTubar en bra stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ja just det om man håller på med lite mer saker så går det faktisk snabbare :) trodde det var fel med min :P tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur underhåller man batteriet på bästa sätt? D.v.s. laddar man det fullt och låter det sitta i och sen kör et till 50% och sen laddar det fullt igen eller hur gör man för att det ska ha så lång livslängd som möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att inte ladda ur det helt för ofta, och kör med nätsladden inkopplad när du har möjlighet, för att få så få battericykler som möjligt.

 

Dock skall man inte alltid köra på nätsladden, minst en hel urladdning/månad rekommenderas. Dock kan den bestå av två stycken halvurladdningar istället om man vill =)

 

Det är vad jag fått fram genom att rota info på forum och apples hemsida. Men ja, ingen med Macbook Air kommer väl sitta med sladden i hela tiden XD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ni säger hel urladdning menar ni tills datorn slocknar eller när man får varning om låg batterinivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills den slocknar och några minuter till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du kan ju kolla om det är fel på batteriet.

 

Gå under Äpplet -> Om den här Macen -> Mer info. Klicka på Power i listan, och se hur hög kapaciteten är hos det fulladdade batteriet. Macbook Air bör ha 5200 mAh maximal laddningscapacitet när den är ny.

 

Min Macbook har 5040 mAh, 10 månader gammal och 190 cykler. Coconut Battery (bra program) påstår faktiskt att batteriet från början bara höll 5020 mAh. Batterier blir ofta lite i början, när man motionerar det, och sen sjunker kapaciteten under loppet av ett par år till något om ger 20 minuter ström eller något.

 

Sen kan du ju även installera Xbattery för att få statistik över hur fort det laddas ur.

 

XBattery

http://www.kezer.net/shareware/xbattery/

 

Coconut Battery

http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag tycker 3.5 låter alldeles utmärkt för nåt Apple säger håller upp till 5 timmar. Maxvärdet gäller förstås vid extrem snålhet, hårddisken skall spinna ner stor del av tiden, lågt bildskärmsljus... och gärna AirPort avstängt. Nu talar jag inte nödvändigtvis om Air utan om tidigare knä-Macar, men det är vad som gällt förr så jag förväntar mig något liknande.

 

Motsatsen får gärna bevisas, men gamla Powerbooks kunde skilja mer än 2x mellan max och normalvärde. 5 timmar max, 2 timmar verklighet var rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur underhåller man batteriet på bästa sätt? D.v.s. laddar man det fullt och låter det sitta i och sen kör et till 50% och sen laddar det fullt igen eller hur gör man för att det ska ha så lång livslängd som möjligt?

Kolla också kalibrering under Hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...