Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SuperDuper eller CCC


Heja

Rekommendera Poster

Jag har köpt en större hårddisk till min MBP Core Duo. På den gamla HD:n finns två partitioner, en med 10.4.11, en med XP sp2. Jag byter med Bootcamp beta. Så jag tänkte klona innehållet på min hårddisk, båda partitioner, till den nya hårddisken och undrar vilket av programmen som gör det säkrast. Jag vill inte köpa Leopard och med den få Bootcamp, utan vänta tills Snöleoparden gör entré.

Vilket av SuperDuper respektive Carbon Copy Cloner är säkrast, så jag får med allting? CCC är ju trevligast eftersom det inte kostar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper kostar inte heller något för de enklare funktionerna. Du kan alltså kopiera manuellt utan att det kostar något. Schemaläggning mm kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl passa på att inflika/komplettera med en fråga. Om man "backar upp", tar en kopia på Winpartitionen med nåt av ovanstående program. Hur lägger man över det på den nya HD'n? Partitionerar man först och lägger kopian i partititionen eller ...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag tänkt att man först partitionerar och anger filsystem. Sedan för man över filerna från vardera partition för sig med något av programmen SD eller CCC. Men det kanske är fel - ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har använt CCC en längre tid, men har de senaste månaderna fått fel typ varje gång jag kört backup. Den klagar på vissa filer som inte gick att kopiera eller nåt sånt, och hela backupen failar. Bytte till SD, och det har funkat bra sen dess. Vet inte varför CCC har strulat för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCC funkar felfritt för mig. Men det går inte med windowspartitioner, om man inte har FAT32 från början. NTFS sätter käppar i hjulet. Senaste CCC innehåller reklam, banners, men är fortfarande gratis. SuperDuper har jag ingen erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...