Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Save as... JPEG. Problem!


Jägermeister

Rekommendera Poster

Jägermeister

Vad är "Format options" och vilken är skillnaden mellan de 3 olika alternativen? Då ni sparar till JPEG, brukar ni då välja "Save for Web..." eller väljer ni "Save as..." och väljer sedan JPEG?

 

Jag gjorde så att jag valde "Save as..." och klickade även i "Embed color profile (sRGB)..." (något sånt heter det, en liten ruta man kan kryssa i) samt formatet JPEG och högsta kvalitet och Baseline ("Standard") under Format options (vad det nu innebär.

 

Notis:

Då jag valde att spara genom "Save for Web..." tappade mina bilder kontrast - helt klart märkbart - resultatet blev inte alls lika snyggt. Samma resultat får jag i "Save as..." om jag inte bockar för "Embed color profile (sRGB)..." vid sparning. Detta "Embed color profile (sRGB)..." hittar jag inte då jag väljer "Save for Web..." - någon som vet hur det fungerar när man väljer det alternativet?

 

Kontrasten etc. som jag ser i PS-fönstret då jag redigerar bibehålls endast om jag väljer "Save as..." och kryssar i "Embed color profile (sRGB)..." (något liknande ev.). Om jag inte gör detta, eller alt. sparar via "Save for Web...", så tappar bilden märkbar kontrast - resultatet blir inte alls lika snyggt då.

post-25280-1218533477_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Här kommer bilder som visar vad jag menar.

 

Bild 1: Visar "Save as..."-rutan där man även ser att "Embed color profile..." är förkryssat.

Bild 2: Visar resultatet vid denna sparning. (inställningarna från bild 1)

Bild 3: Visar "Save for Web..."-rutan precis innan sparning. "Embed color profile..." går ej att välja/finns ej? Redan här (preview) ser man att bilden tappat märkbar kontrast.

Bild 4: Visar resultatet vid denna sparning. (inställningarna från bild 3)

post-25280-1218534882.png

post-25280-1218534904.jpg

post-25280-1218535055.png

post-25280-1218535127.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör alltid save for web....men då proofar jag mina bilder i monitorRGB när jag arbetar med dem.

 

det är inte så många browsers som klarar av att läsa bilder med färgprofiler, så det är antagligen därför det inte går att bädda in i saveforweb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
jag kör alltid save for web....men då proofar jag mina bilder i monitorRGB när jag arbetar med dem.

 

det är inte så många browsers som klarar av att läsa bilder med färgprofiler, så det är antagligen därför det inte går att bädda in i saveforweb.

 

Proofar? monitorRGB?

 

Vad/när/hur? ...och återigen, vad är skillnaden mellan de olika "Format options" som visas i inlägg #1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är "Format options" och vilken är skillnaden mellan de 3 olika alternativen?

Från vilket program sparar du? Vad säger manualen om de olika alternativen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Från vilket program sparar du? Vad säger manualen om de olika alternativen?

Kör Adobe PS CS3 Extended. Manualen samlar damm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Adobe PS CS3 Extended. Manualen samlar damm!

Så då vill du att VI ska slå i manualen för att du är för lat för att öppna den? :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Hehe, nejdå :) Jag börjar helt enkelt med att fråga här i förhoppning om att det finns något PS-snille som drar fram en lösning ur minnet! Om snille saknas får jag gräva ner mig i manualen, alternativt googla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"proofar" är en försvenskning av det engelska "proofreading" som betyder "korrekturläsning" på svenska.

"proofar" = göra korrektur. Alltså kolla hur det ser ut med vald färgprofil.

Monitor RGB = Bildskärmens RGB-profil.

 

Alla bildskärmar är lite olika, så för bästa resultat bör man ha en kalibrerad bildskärm och spara den kalibreringen som färgprofil för bildskärmen. Med profil för bildskärmen och profil för utskriftsenheten (tryckeriet eller skrivaren), så översätts det internt mellan dem för att det ska bli så rättvisande som möjligt.

 

Internet Explorer, som är en standard för webbrowsing idag, klarar inte färgprofiler. Den visar alltså olika färgprofiler fel.

Safari, som ligger med i Macen som standard, klarar däremot färgprofiler.

Även Macens inbyggda Förhandsvisning klarar av hantering av färgprofiler på ett korrekt sätt. Det gör inte Windows inbyggda bildvisare.

 

"Embedded sRGB" innebär att färgprofilen för sRGB läggs med i bildfilen.

Däremot så är jag inte säker på att den översätter till sRGB om man har kört Adobe RGB. Photoshop kan göra en sådan översättning om du har tagit bilderna med Adobe RGB. Det finns två sätt den kan göra det på - det ena är att den mappar om färgerna i bilden så att de olika förgrymderna matchar varandra så nära som möjligt, det andra är att den helt enkelt slänger bort de färger som sRGB inte klarar. Detta går att ställa in i Photoshop.

 

"Progressive" innebär att på en hemsida så kommer bilden växande fram i takt med inläsningen. Dvs, att istället för att vänta med att visa bilden tills den har läst in hela bilden, så visar den bilden successivt i takt med den inlästa bilddatan. Så bilden börjar som en ful bild och sedan blir snyggare och snyggare ju mer data som överförs och till slut är hela bilden klar. Till skillnad från att ha en tom ruta och så händer ingenting och ingenting och sen händer hela bilden på en gång.

Nu är detta ingen större skillnad om man har snabbt bredband, men för den som fortfarande sitter med långsamt modem så kan det vara en tydligare skillnad.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
"proofar" är en försvenskning av det engelska "proofreading" som betyder "korrekturläsning" på svenska.

"proofar" = göra korrektur. Alltså kolla hur det ser ut med vald färgprofil.

Monitor RGB = Bildskärmens RGB-profil.

 

Alla bildskärmar är lite olika, så för bästa resultat bör man ha en kalibrerad bildskärm och spara den kalibreringen som färgprofil för bildskärmen. Med profil för bildskärmen och profil för utskriftsenheten (tryckeriet eller skrivaren), så översätts det internt mellan dem för att det ska bli så rättvisande som möjligt.

 

Internet Explorer, som är en standard för webbrowsing idag, klarar inte färgprofiler. Den visar alltså olika färgprofiler fel.

Safari, som ligger med i Macen som standard, klarar däremot färgprofiler.

Även Macens inbyggda Förhandsvisning klarar av hantering av färgprofiler på ett korrekt sätt. Det gör inte Windows inbyggda bildvisare.

 

"Embedded sRGB" innebär att färgprofilen för sRGB läggs med i bildfilen.

Däremot så är jag inte säker på att den översätter till sRGB om man har kört Adobe RGB. Photoshop kan göra en sådan översättning om du har tagit bilderna med Adobe RGB. Det finns två sätt den kan göra det på - det ena är att den mappar om färgerna i bilden så att de olika förgrymderna matchar varandra så nära som möjligt, det andra är att den helt enkelt slänger bort de färger som sRGB inte klarar. Detta går att ställa in i Photoshop.

 

"Progressive" innebär att på en hemsida så kommer bilden växande fram i takt med inläsningen. Dvs, att istället för att vänta med att visa bilden tills den har läst in hela bilden, så visar den bilden successivt i takt med den inlästa bilddatan. Så bilden börjar som en ful bild och sedan blir snyggare och snyggare ju mer data som överförs och till slut är hela bilden klar. Till skillnad från att ha en tom ruta och så händer ingenting och ingenting och sen händer hela bilden på en gång.

Nu är detta ingen större skillnad om man har snabbt bredband, men för den som fortfarande sitter med långsamt modem så kan det vara en tydligare skillnad.

 

Hälsar

R

 

Tack så mycket för informationen! Intressant läsning!

Du använder alltså alltid det blåmarkerade alternativet (se bild) när du arbetar i PS? Sedan sparar du via "Save for Web...", utan att tänka på "Embedded..." etc. Som jag förstår det föredrar du även att använda Progressive, låter som en bra grej.

 

Men kort och gott; nu har jag kalibrerat skärmen - resultatet blev klarare bild och det "vita" blev mera vitt. Var tidigare lite gulvitt om jag jämför med den nya kalibreringen (som jag gjorde via "Bildskärmar"-panelen i Mac OS X). Hedan efter rekommenderar du mig alltså att alltid använda det blåmarkerade alternativet (se bild)?

post-25280-1218556847_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägerback, jag ser de blider du jobbar med och förstår att du arbetar med foto och bilder av hög kvalitet. Jag förstår inte varför du använder jpg överhuvudtaget, förutom webpublicering.

 

Jag arbetar själv en hel del med bilder, främst de jag fotar själv och jobbar då i psd. För tryck (framkallnng och utskrifter som inte tar psd) sparar jag oftast i tif. Endast när jag ska publicera bilderna på web användar jag jpg. och då ALLTID "Save for web&devices".

 

I vilka lägen använder du jpg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag valde att spara genom "Save for Web..." tappade mina bilder kontrast - helt klart märkbart - resultatet blev inte alls lika snyggt. Samma resultat får jag i "Save as..." om jag inte bockar för "Embed color profile (sRGB)..." vid sparning. Detta "Embed color profile (sRGB)..." hittar jag inte då jag väljer "Save for Web..." - någon som vet hur det fungerar när man väljer det alternativet?

 

Kontrasten etc. som jag ser i PS-fönstret då jag redigerar bibehålls endast om jag väljer "Save as..." och kryssar i "Embed color profile (sRGB)..." (något liknande ev.). Om jag inte gör detta, eller alt. sparar via "Save for Web...", så tappar bilden märkbar kontrast - resultatet blir inte alls lika snyggt då.

 

Till att börja med: När du kör genom "Save for web and devices" så ska du kryssa för rutan "ICC profile" för att färgprofilen ska bakas in i bildfilen (motsvarande "Embed color profile" i "Save as"). Om jag inte minns fel så behöver du inte bry dig om att konvertera arbetsfärgrymden, Photoshop konverter automatiskt till sRGB när du spar för webben, oavsett om du jobbar i AdobeRGB eller nån annan färgrymd. Om du vill se det med egna ögon så kan du jobba med en bild i tex "Monitor RGB" och spara den via "Save for web and devices..." med ICC-rutan ikryssad. Öppna sen den exporterade jpeg-bilden i tex Förhandsvisning och begär info om bilden (Command-i) så ser du att bilden har en färgprofil av typen sRGB med sig.

För övrigt har bara Safari och Firefox 3 stöd för att använda färgprofiler. Firefox har dessvärre denna finess avstängd som default, vilket i praktiken innebär att endast någon procent av dina webbsidebesökare kommer att se bilden som den ska se ut. Om du sedan lägger till det faktum att få har sin bildskärm ens grovkalibrerad, så ser statistiken ännu sämre ut. Webben är helt enkelt inte mogen ännu för färgprofiler. Den som vill ligga i framkant spar likt förbaskat sina jpegs med färgprofilen inbakad. Den enda nackdelen är att filen blir några få kilobyte tyngre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett komplicerat område men jag ska istället för att förklara varför berätta hur jag gör så kan du testa det, när du har din originalbild färdig så gå över från adobeRGB till sRGB123455(massa siffror kan dem inte)-läge, detta är själva tricket då förvandlar du den stora färgrymden till det som de flesta webläsare klara av på nätet, sen spar du för web och du kan välja om du vill eller inte vill embedda den där sRGB-färgprofilen för det spelar ingen större roll iom att endast nån webläsare kan läsa den. Då ses bilden på alla skärmar som du ser den på din.

 

Detta är för webpublicering, annars spar man väl bara i psd el nåt bättre, hårddiskar är billiga idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Jägerback, jag ser de blider du jobbar med och förstår att du arbetar med foto och bilder av hög kvalitet. Jag förstår inte varför du använder jpg överhuvudtaget, förutom webpublicering.

 

Jag arbetar själv en hel del med bilder, främst de jag fotar själv och jobbar då i psd. För tryck (framkallnng och utskrifter som inte tar psd) sparar jag oftast i tif. Endast när jag ska publicera bilderna på web användar jag jpg. och då ALLTID "Save for web&devices".

 

I vilka lägen använder du jpg?

Har aldrig studerat olika format och har ingen dunder koll på dess olika fördelar. Jag sparar i allmänhet ALLT som JPEG/JPG. GIF använder jag ibland till webbdesign då jag arbetar med få färger.

 

Endast privat bruk. Just nu leker jag bara lite, optimerar en schysst bakgrundsbild. Vill bara ha optimal kvalitet helt enkelt. Är inte direkt intresserad av utskrifter. Kort och gott; högsta möjliga kvalitet för användning som bakgrundsbild på Macen - det är det enda målet.

 

Rekommenderar du PSD i allmänhet (bakgrundsbilder, utskrifter, etc.) och om inte PSD går så är det TIF det bästa/mest kvalitativa formatet? Vilken färgprofil använder du? "Proofar" du och håller på med "monitor RGB" etc. också? ...vilka inställningar rekommenderar/föredrar du för optimal kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sRGB är ett format för bildskärmar.

Adobe RGB passar bättre för utskrift.

Så kör du sRGB och bry dig inte om Adobe RGB om det är främst bildskärmsvisning som du är intresserad av och inte utskrift.

 

JPEG, eller ännu hellre JPEG 2000 (.JP2), fungerar som format att slutförvara bilden i - men inte som arbetsformat eftersom varje gång man sparar om bilden så försvinner information. PSD är ett bra arbetsformat att jobba med bilden i, eller TIFF som också är bra som originalformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...