Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Remote access till mac


Markus_Axelsson

Rekommendera Poster

Markus_Axelsson

Någon där ute som vet om det finns någon programvara för Windows som låter mig ta över min Mac på jobbet från min Windowsburk där hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar med vilken VNC-klient som helst, till exempel:

TightVNC

UltraVNC

 

Sedan gäller det att rätt portar är öppna på ditt jobb. Annars är det lönlöst att ens försöka.

Vad ska man ha på Macen? På två länkarna fanns bara Windows och Linux, inte Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar en VNC-klient till macen för att kunna fjärrstyra ANDRA datorer från den, så heter en bra klient "Chicken of the VNC".

 

Menar du om något behövs installeras på macen för att kunna fjärrstyras från en pc så är svaret nej.

Om du har en VNC-klient installerad på en dator som ska styra macen så startar du bara fjärrstyrningen på din mac. Ingen installation behövs.

Gå till systeminställningar - Delning och kryssa i Fjärrhanterare. Under just fjärrhanterare så styr du sedan vilka som ska ha tillgång till fjärrstyrning (via Apples Remote desktop). Klicka sedan på knappen "Datorinställningar" och där hittar du en ruta som ska kryssas i för att ansluta via VNC med hjälp av lösenord (som du också ställer in där).

 

Sen behövs bara IP-adressen till din mac för att kunna fjärrstyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till systeminställningar - Delning och kryssa i Fjärrhanterare. Under just fjärrhanterare så styr du sedan vilka som ska ha tillgång till fjärrstyrning (via Apples Remote desktop). Klicka sedan på knappen "Datorinställningar" och där hittar du en ruta som ska kryssas i för att ansluta via VNC med hjälp av lösenord (som du också ställer in där).

 

Sen behövs bara IP-adressen till din mac för att kunna fjärrstyra.

Det visste jag inte. Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson
Gå till systeminställningar - Delning och kryssa i Fjärrhanterare. Under just fjärrhanterare så styr du sedan vilka som ska ha tillgång till fjärrstyrning (via Apples Remote desktop). Klicka sedan på knappen "Datorinställningar" och där hittar du en ruta som ska kryssas i för att ansluta via VNC med hjälp av lösenord (som du också ställer in där).

 

Sen behövs bara IP-adressen till din mac för att kunna fjärrstyra.

 

Hur gör jag när min Mac sitter i ett Exchange-nätverk? Jag får upp en lokal IP-adress bara. Måste jag börja pilla i Exchangeservern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

Ingen som har några bra idéer hur jag kommer förbi vårt Exchange nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag när min Mac sitter i ett Exchange-nätverk? Jag får upp en lokal IP-adress bara. Måste jag börja pilla i Exchangeservern?

Exchange påverkar inte åtkomsten till din Mac i företagsnätverket. Exchange hanterar bara e-post, kalendrar och kontakter.

Det som däremot påverkar är att du förmodligen ligger bakom företagets brandvägg, och eventuella routrar, där det måste öppnas portar med mera, för att du ska få komma åt företagets interna nätverk utifrån.

 

Hör efter med nätverksadministratören på firman, om vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag när min Mac sitter i ett Exchange-nätverk? Jag får upp en lokal IP-adress bara. Måste jag börja pilla i Exchangeservern?

Exchange är en e-postserver och har INGET med detta att göra. Däremot måste du säkert ställa in företagets brandvägg. Enklast är väl om ni öppnar för VPN-anslutning hemifrån, så kan du använda den lokala IP-adressen hemifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

Jaja, då är det vår brandvägg det hänger på. Problemet för mig är väl att företaget som sköter om vår server inte gillar Mac. När jag sa att jag bytt min PC till en Mac så fick jag svaret "Har du skaffat ett TV-spel?" Vilka paralleller de drar mellan TV-spel och Mac kan jag dock inte förstå.

 

Så min kopplingarna mellan min iMac och server har jag fixat själv med mail (Entourage) och genvägar till mina user-kataloger, funkar utmärkt. Dock är ju inte datorn tillagd som klient i servern som de andra datorerna så en VPN koppling hade väl inte funkat antar jag. Vi använder remote access genom Internet Explorer och den vägen ta över datorer i nätverket. Jag antar att skulle jag ringa hit dem så skulle jag väl bara få en massa skit för att jag skaffat en mac och sedan blivit debiterad utan att de kommit till någon lösning. =)

 

Tusen tack för all er hjälp dock... Jag får väl smyga in frågan nästa gång de är här. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...