Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Okänd enhet som inte går at avmontera


Akk

Rekommendera Poster

Något skumt har hänt, laddade ner en fil häromdagen vilken hamnade på en enhet som jag aldrig haft och som nu inte går att avmontera.

 

När alla hårddiskar och allt extra är bortkopplat har jag två volymer: Macintosh HD och Esel. Det är åsnan (Esel) som är problemet. Denna finns inte i Finder och tar man upp terminalen och börjar rota runt lite så hittar man den, har access till den och hittar en fil på den, .DS_Store vilket ju är en systemfil som återfinns på alla volymer.

 

Efter att ha tittat i /Volumes så ser man att "Esel" är monterad som en katalog, men den är ej länkad till någon katalog? Det går heller inte att avmontera med umount, "Operation not permitted" blir svaret då.

 

Detta är ett problem då filer hamnar där då min externa hdd plötsligt fått namnet "Esel 1" istället för Esel. Någon som känner igen problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du startar om Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid omstart ligger den troget kvar i /Volumes

 

Detta gör mig mycket konfunderad. Vad som gör mig än mer konfunderad är att jag endast hittar en fstab.hd under /etc (ska inte fstab heta bara fstab?). Iaf, denna fstab.hd är tom och det står att denna inte gör någon nytta och att man inte ska använda den? Då denna konstiga enhet är monterad ska den väl också finnas med i fstab, annars skulle den väl inte monteras automatiskt vid omstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du befinner dig alldeles tydligt på en mycket "djupare" nivå i ditt förhållande mellan dig och macen än vad jag gör,

så du får finna dig i mina amatörmässiga funderingar, men skulle jag befinna mig i samma situation som du skulle jag misstänka att "någon med mig skämta aprillo" och att jag varit utsatt för en liten, om än antagligen ofarlig, attack.

Din åsna (själva namnet "esel" antyder ju något slags milt sattyg!) är antagligen ingen partition, det skulle väl i så fall synas i "Diskverktyg", så då är det väl en disk-avbild som av något skäl auto-mountas vid uppstart och som sedan skaparen försett med denna "avmonteringsomöjlighet".

Jag skulle kolla om det någonstans på HD:n finns en .dmg-fil (synlig eller osynlig) som jag inte känner igen.

jag skulle vidare kolla om det finns något nytt ikryssat startobjekt i mitt konto i inställningar, etc. etc.

- men, det antar jag alltså att du, som rör dig friktionsfritt i terminalmiljön, redan gjort! - Sant? ;)

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja, ett sat-tyg hade man ju kunnat tro av namnet att döma, dock är det jag som från början döpt min disk till Åsna, eller Esel som det står. Så där faller tyvärr det, eller ja, tyvärr. Det är ju bra om man inte blivit utsatt för något elakt.

 

Ang. mitt och terminalens förhållande kan man nog påstå att det är långt från friktionsfritt. Vi har ofta samarbetsproblem och tycker sällan lika. Men, mina knappa Linux-kunskaper gör mig nyfiken så jag har ett upp dämt behov av att titta runt i systemet även om jag mycket sällan "pillar runt". ;)

 

Nej, jag hade faktiskt inte tittat i kontoinställningarna om det fanns några startobjekt som verkade okända och så var heller inte fallet. Det senaste jag installerat var QuickSilver och det har aldrig orsakat några udda effekter tidigare, så jag tvekar på att så är fallet nu.

 

Ang .DS_Store filen, är det en fil som chachelagrar info om visning i aktuell mapp eller lagrar den mer saker? Kan jag vara hjälpt av att radera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....

Ang .DS_Store filen, är det en fil som chachelagrar info om visning i aktuell mapp eller lagrar den mer saker? Kan jag vara hjälpt av att radera den?

 

Filen kommer tillbaka om du kastar den .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja, ett sat-tyg hade man ju kunnat tro av namnet att döma, dock är det jag som från början döpt min disk till Åsna, eller Esel som det står. Så där faller tyvärr det, eller ja, tyvärr. Det är ju bra om man inte blivit utsatt för något elakt.

 

Ang. mitt och terminalens förhållande kan man nog påstå att det är långt från friktionsfritt. Vi har ofta samarbetsproblem och tycker sällan lika. Men, mina knappa Linux-kunskaper gör mig nyfiken så jag har ett upp dämt behov av att titta runt i systemet även om jag mycket sällan "pillar runt". ;)

 

Nej, jag hade faktiskt inte tittat i kontoinställningarna om det fanns några startobjekt som verkade okända och så var heller inte fallet. Det senaste jag installerat var QuickSilver och det har aldrig orsakat några udda effekter tidigare, så jag tvekar på att så är fallet nu.

 

Ang .DS_Store filen, är det en fil som chachelagrar info om visning i aktuell mapp eller lagrar den mer saker? Kan jag vara hjälpt av att radera den?

 

Men då är ju plötsligt frågan varför macen börjar kalla disken "Macintosh HD" istället, inte sant?

"Esel" är ju alltså vad den borde heta. Kollat med att köra "reparera behörigheter" från "Diskverktyg"?

Eller "reparera disk" från installations-CD/DVD:n?

(det första går väl att göra direkt i terminalen via något obskyrt kommando - vill jag minnas...) ;) J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är ju plötsligt frågan varför macen börjar kalla disken "Macintosh HD" istället, inte sant?

"Esel" är ju alltså vad den borde heta. Kollat med att köra "reparera behörigheter" från "Diskverktyg"?

Eller "reparera disk" från installations-CD/DVD:n?

(det första går väl att göra direkt i terminalen via något obskyrt kommando - vill jag minnas...) ;) J

 

Nej, jag har Macintosh HD, som alla har. Det är systemdisken. "Esel" är den extra volymen som är obskyr.

 

Ja, i morgon när jag är lite piggare ska jag köra en ordentlig omgång DiskWarrior och se om det kan ge några resultat. Återkommer då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill minnas att någon hade ett liknande problem för ganska länge sedan. men hittar det inte i forumet nu.

då berodde kaoset på att något program prompt ville lägga filer på externa disken som man valt att den skulle lägga filer på. men att den skapade någon ny katalog, avbild eller liknande när den externa inte var inkopplad.

hur man fick bort det kommer jag dock inte ihåg.

 

föresten har du kollat om det fins några dolda filer på den. kanske dum fråga eftersom DS filen burkar vara osynlig men frågar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill minnas att någon hade ett liknande problem för ganska länge sedan. men hittar det inte i forumet nu.

då berodde kaoset på att något program prompt ville lägga filer på externa disken som man valt att den skulle lägga filer på. men att den skapade någon ny katalog, avbild eller liknande när den externa inte var inkopplad.

hur man fick bort det kommer jag dock inte ihåg.

 

föresten har du kollat om det fins några dolda filer på den. kanske dum fråga eftersom DS filen burkar vara osynlig men frågar ändå.

 

japp, har tittat efter både synliga och osynliga filer på den monterade enheten och den är tom.

 

men, dina funderingar kring program som vill skriva till den skulle nog kanske kunna vara något. Har nog iaf ett program som försökt skriva till enheten nyligen när den inte var inkopplad. Ska titta på det.

Frågan är bara hur man avmonterar den.

 

DiskWarrior hittade iaf inga problem som verkade relaterade till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, har tittat efter både synliga och osynliga filer på den monterade enheten och den är tom.

 

men, dina funderingar kring program som vill skriva till den skulle nog kanske kunna vara något. Har nog iaf ett program som försökt skriva till enheten nyligen när den inte var inkopplad. Ska titta på det.

Frågan är bara hur man avmonterar den.

 

DiskWarrior hittade iaf inga problem som verkade relaterade till detta.

 

antar att du redan prövat att inte ha det programmet på sammtidigt som du försöker slänga enheten. annars är det ett tipps.

kanske kan du även gå in i programmet och välja om på nytt vart du vill att filer ska läggas. om det är så att programmet skriver något i någon rättighets katalog som gör så att du inte kan ta bort den. men det där vet jag inte så mycket om.

 

exakt vilket felmedelnande får du upp när du försöker radera filen? är du inloggad som root användare?

 

det borde ju gå att tvinga enheten att slängas med lite lätt våld i terminalen eller något program eller som root.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar nästan som om Esel inte är en volym, utan att du har en mapp med det namnet i /Volumes.

Kan du kolla med Terminalen ifall det är en vanlig mapp som ligger där med det namnet?

Prova att i så fall flytta den mappen till Skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar nästan som om Esel inte är en volym, utan att du har en mapp med det namnet i /Volumes.

Kan du kolla med Terminalen ifall det är en vanlig mapp som ligger där med det namnet?

Prova att i så fall flytta den mappen till Skrivbordet.

 

TACK Mizhou! Nu känner jag mig riktigt korkad. Det var en katalog. Orsaken till att jag känner mig korkad är att den stod listad som en katalog, men då den låg i /Volumes slog mig aldrig tanken att det faktiskt kunde vara en katalog på riktigt, jag bara antog att det var en skum volym som var pekad på en katalog.

 

Tack allihopa för engagemanget, problem löst! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...