Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tuffare att klara ekonomin framöver


Pocahontas

Rekommendera Poster

Vi går mot en lågkonjuktur enligt prognosmakarna.

Trots det lånar vi som aldrig förr och ingen tycks bry sig om att räntorna möjligen stiger och det blir dyrare att betala tillbaka.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3048065.ab

 

 

Hur är optimismen/pessimismen om framtiden här?

Ska man se till iPhoneköpandet här så ser det inte ut att vara kris...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*kastar in en brandfackla* Tack vare regeringen och ett ökat fastighetsvärde så har vi för första gången i livet kunnat lägga undan pengar så det räcker både till buffert och nytta/nöjen. Faktiskt.

 

Så jag har nu bättre möjligheter än någonsin att klara en lågkonjunktur med allt vad det innebär.

 

Skulle man bli arbetslös (ganska låg risk) så vore det naturligtvis ett hårt slag, men vi har bolåneskydd på en del av lånen i händelse av det. Så det ska nog funka det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är långt kvar 90 talets räntor, 14,75 % på bottenlånet och 18 % på topplån. Vatten, bröd och mycket arbete så löste det sig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att räntorna höjs beror till viss del på att folk inte klarar att hålla i sina pengar utan köper en massa på lån så att vi får inflation. Därför måste riksbanken höja styrräntan för att dämpa konsumtionen så det beror på oss själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekonomin går i cykler, lågkonjunktur är inget att få panik över, det är bara att rida ut stormen och se fram emot nästa uppsving! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart går det i cykler fast de kan bli olika djupa/höga beroende på hur vi agerar på börsen och hur vår konsumtion ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn på väg upp, bra för vår industri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är långt kvar 90 talets räntor, 14,75 % på bottenlånet och 18 % på topplån. Vatten, bröd och mycket arbete så löste det sig också.

Å andra sidan hade vi 10-12% inflation också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är långt kvar 90 talets räntor, 14,75 % på bottenlånet och 18 % på topplån. Vatten, bröd och mycket arbete så löste det sig också.

 

 

Å andra sidan hade vi 10-12% inflation också...

Jag tror inte att det någonsin varit dyrare att låna pengar än vad det varit den sista tiden. Förr hade vi högre inflation samt att staten gav lånebidrag m.m. så på 70-talet tjänade man pengar på att låna till sitt hus då bidragen och inflationen var högre än räntan så vi hade en negativ realränta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det någonsin varit dyrare att låna pengar än vad det varit den sista tiden. Förr hade vi högre inflation samt att staten gav lånebidrag m.m. så på 70-talet tjänade man pengar på att låna till sitt hus då bidragen och inflationen var högre än räntan så vi hade en negativ realränta.

Du har helt rätt, i dag är det extremt dyrt att låna pengar. Minns att farsan byggde hus i början av 50-talet, sedan kom en hyperinflation i ett par år, och efter bara fem år hade han betalat av varenda krona på huslånet. Liknande skedde under 70- och 80-talen.

 

För egen del minns jag mitten av 90-talet, då man kunde få räntebidrag trots att man inte hade några räntor. Hade man betalat ett hus ur egen ficka fick man ändå bidrag, som om man hade räntor. Sjukt, men nu är allt borta. Fast numera är det dyrare att låna, förstås. Mycket dyrare. Fast det är svårt att få folk att förstå det, särskilt yngre.

 

För egen del går jag i putten snart, men det har med sjukdom och en omöjlig social situation att göra, och inte med räntorna (fast de hjälper till de också). :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar mig bra nu för tiden ändå, tycker jag. :ThumbsUp:

Inga skulder är en anledning.

Bara den nya iMacen på räntefritt 1 år,

men hellre det än spara eftersom den ger bra sprunk till firman också.

 

Kniper det är det bara att dra in på ungarnas fickpengar och mobiler, så löser det sig. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, i dag är det extremt dyrt att låna pengar. Minns att farsan byggde hus i början av 50-talet, sedan kom en hyperinflation i ett par år, och efter bara fem år hade han betalat av varenda krona på huslånet. Liknande skedde under 70- och 80-talen.

 

För egen del minns jag mitten av 90-talet, då man kunde få räntebidrag trots att man inte hade några räntor. Hade man betalat ett hus ur egen ficka fick man ändå bidrag, som om man hade räntor. Sjukt, men nu är allt borta. Fast numera är det dyrare att låna, förstås. Mycket dyrare. Fast det är svårt att få folk att förstå det, särskilt yngre.

 

För egen del går jag i putten snart, men det har med sjukdom och en omöjlig social situation att göra, och inte med räntorna (fast de hjälper till de också). :deppig:

:(:geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(:geros:

Asch, det kanske bara är bra, jag är en sådan där som har haft järnkoll på allt i snart 43 år, jag kan behöva lite kaos. Ska på ett sätt bli skönt att släppa taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...