Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook eller macbook pro


KoktGrus

Rekommendera Poster

Ska börja plugga till byggingenjör till hösten och tänkte köpa en ny dator...

Kommer väl få rita en del cad i min utbildning, mestadels 2-dimensionellt, men kanske också en del 3D...

 

Någon som kört windows och ritat lite i en macbook eller macbook pro? Är det nödvändigt med en pro för att få det att flyta, sålänge det inte är några enorma modeller eller ritningar man pysslar med?

 

 

Har jag några andra fördelar med en maxad macbook jämfört med en lågspecad macbook pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda skillnaden på en maxad macbook och en standard pro är att du då har 4 gb ram i macbooken medans pro levereras med två.

 

Rent spontant så låter det som att ett riktigt grafikkort kommer att vara till nytta om du ska köra cad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle resonera som följer:

 

- datorn ska användas för mitt jobb (professionellt bruk)

- det finns en sannolikhet att jag kan behöva mer datorkraft i framtiden

 

Väljer du en MacBook finns alltid en risk att du hamnar i en återvändsgränd - det vill säga datorn räcker inte riktigt till och det du vill göra tar lång tid.

 

En MacBook Pro blir inte samma återvändsgränd - eller riskerar att bli det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Den enda skillnaden på en maxad macbook och en standard pro är att du då har 4 gb ram i macbooken medans pro levereras med två.

 

Rent spontant så låter det som att ett riktigt grafikkort kommer att vara till nytta om du ska köra cad.

 

Nja, det där var väl en sanning med modifikation

 

 

Skillnaden är till fördel för MBP är

 

Riktigt grafikkort, möjlighet att dessutom välja ett riktigt bra sådant

 

Snabbare processor

 

Större HD

 

Bättre skärm med högre upplösning, dessutom LED-belyst

 

Möjlighet till högre L2 cache

 

Bakgrundsbelyst tangentbord

 

 

Ska du syssla med 3D så säger jag Promodellen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Användning av hårdvaruaccelerad 3D-grafik => Macbook Pro.

 

Enkelt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju det bara att macar är rätt dyra i förhållande till sin prestanda... Men framförallt så är ju pron större än vanliga macbooken, det är det som får mig mest att tveka =/ Kommer ju dra runt på den där maskinen varje dag och vill därför ha en liten och praktisk...

 

 

svårt val det här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra cad med programvara för windows eller OS X? Ska du uteslutande använda windows så får du "mer" dator för pengarna om du köper en "vanlig" Pc. Köper du en mac så får du ju köpa till windows, vilket annars ingår.

 

Tänker du köra cad i OS X eller t ex köra parallells eller köra OS X för allt annat när du är hemma så är ju ett äpple att föredra i min mening. Helt klart är att du ska satsa på en dator med riktigt grafikkort. Dessutom så får du större skärm och högre upplösning att jobba med på en Pro, vilket måste vara en fördel.

 

Vikten på en macbook och en pro är inte speciellt stor. Tror det är maximalt 500g skillnad. Pro väger väl runt 2.5 kg har jag för mig. Hur mycket kommer du att bära runt på datorn? Innebär det att ta med den i bilen till skolan och hem igen eller ska du gå eller cykla eller ska du ofta gå mellan klassrum mm?

 

Jag har köpt en ryggsäck till min dator när jag har den med mig. Slipper man all vikt över en axel eller en väska som halkar runt om man gör något. Dessutom så har man bra förvaring till böcker eller vad man nu vill ha med sig.

 

Har du möjlighet att besöka en applestore eller t ex mediamarkt så jämför modellerna med varandra.

 

Väl värt att tänka på om du kan vänta att köpa dator tills du börjat studera så får du studentrabatt på ditt köp av dator och programvara hos apple, även i butikerna numera. Men kolla med dem, det kan kanske räcka med antagningsbeskedet om du vill köpa datorn innan för att bekanta dig med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Problemet är ju det bara att macar är rätt dyra i förhållande till sin prestanda... Men framförallt så är ju pron större än vanliga macbooken, det är det som får mig mest att tveka =/ Kommer ju dra runt på den där maskinen varje dag och vill därför ha en liten och praktisk...

svårt val det här :)

 

Then I guess you're up shit creek. :);)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cadmjukvaror finns det väl inte så gott om till OSX vad jag vet, så tanken är den att jag ska köra windows för att cadda när det behövs och sedan allt annat i OSX då...

 

 

Skärmen ska vara så liten som möjligt, då jag vid behov (när jag ritar alltså) kan koppla in min 24" monitor..

 

Ni menar alltså på att pron är värd sina tusenlappar extra?

 

 

ingen som hört nåt mer om nån apple keynote? =P

 

 

edit..

 

 

har kikat runt på PC-maskiner också, men hittar inget som faller mig i smaken riktigt... Drömmen vore en liten macbook med separat grafikkrets och 3g =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CAD = Grafikkort = Pro.

 

För övrigt skulle det väl komma en ny MBP (och MB för den delen) om max en månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
För övrigt skulle det väl komma en ny MBP (och MB för den delen) om max en månad?

 

Kanske det. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...