Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skulle du gjort som annonsen uppmanar?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Vad glad jag skulle blivit, i dubbel bemärkelse.

Har svårt för att tro att Spendrups får tillbaka en endaste flaska till Systembolaget..

 

kan undra vilken pocent det var på den buteljen.. :whistling:

 

 

post-113-1218030416_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad glad jag skulle blivit, i dubbel bemärkelse.

Har svårt för att tro att Spendrups får tillbaka en endaste flaska till Systembolaget..

 

kan undra vilken pocent det var på den buteljen.. :whistling:

 

Vad skulle hända om man hinkar i sig 2 sådana på lunchrasten och ska ta bilen hem efter jobbet och tror att man är way green för att inte åka fast så visar den betydligt högre promille vid utblås?

 

Kan man stämma Spendrups då på böter eller alternativt att de får betala nytt körkort? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Illa om man råkar ut för ovannämda situation. Fast iofs hör bilkörning och alkohol inte ihop alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle hända om man hinkar i sig 2 sådana på lunchrasten och ska ta bilen hem efter jobbet och tror att man är way green för att inte åka fast så visar den betydligt högre promille vid utblås?

 

Kan man stämma Spendrups då på böter eller alternativt att de får betala nytt körkort? :D

Fast om man köpt dom på Systembolaget (som det står) så kan man väl rimligen inte tro att det är ok att dricka och köra bil? Bildricka säljs på ICA...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om man köpt dom på Systembolaget (som det står) så kan man väl rimligen inte tro att det är ok att dricka och köra bil? Bildricka säljs på ICA...

 

Smart av mig att inte lusläsa den lilla notisen :) Självklart inte, då tjackar man dem nog på ICA i så fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Fast om man köpt dom på Systembolaget (som det står) så kan man väl rimligen inte tro att det är ok att dricka och köra bil? Bildricka säljs på ICA...

 

 

Jupp

 

 

Mineralvatten eller läsk :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om man köpt dom på Systembolaget (som det står) så kan man väl rimligen inte tro att det är ok att dricka och köra bil? Bildricka säljs på ICA...

...fast 3,5-procentig dricka säljs på Ica...och det är ingen bildricka efter några flaskor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...fast 3,5-procentig dricka säljs på Ica...och det är ingen bildricka efter några flaskor...

Några flaskor? Redan en enda 3,5 är väl för mycket? Hur hög promillehalt får man ha egentligen för att köra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några flaskor? Redan en enda 3,5 är väl för mycket?

Nej, knappast, inte om du käkar också och väger mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man fråga sig hur många går till bolaget för att köpa 3,5% öl... :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man fråga sig hur många går till bolaget för att köpa 3,5% öl... :sarcastic:

 

Ja för det är till att häda...

 

Jag blev så sjukt sugen på en kall Staropramen som svettas emot glaset nu när jag käka lunch. Semester är farligt att ha, man blir ju näst intill semester-alkoholist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, knappast, inte om du käkar också och väger mycket...

Promillehalten påverkas ju inte av matintag, möjligen ytterst marginellt av din vikt. Däremot kanske du inte känner dig påverkad på samma sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man fråga sig hur många går till bolaget för att köpa 3,5% öl... :sarcastic:

Du vet väl att man även kan köpa helt* alkoholfritt öl, t.ex. Jever, samt alkoholfritt vin...

men 3,5:or har jag aldrig sett där, endast över 4%...

 

*runt 0,2% tror jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Promillehalten påverkas ju inte av matintag, ...

Jag är inte helt säker på det. Alkoholen späds ju ut av vätskan i maten och då sjunker promillehalten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på det. Alkoholen späds ju ut av vätskan i maten och då sjunker promillehalten.

Promillehalten mäts dock inte i magsäcken utan i blodet, och jag tvivlar på att matintag påverkar det. Mer än marginellt, + att du inte känner dig lika full om du ätit mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Fast iofs hör bilkörning och alkohol inte ihop alls

 

Jodå, om man har Etanol i tanken... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ölen som var felmärkt innehöll 5%, så lite rosig om kinderna bör man bli.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på det. Alkoholen späds ju ut av vätskan i maten och då sjunker promillehalten.

 

Även om promillehalten späds ut så får du i dig samma mängd alkohol.

Jämfört med att dricka en flaska ren sprit eller spä ut den med cola så får du fortfarande i dig en flaska sprit.

 

Enligt systembolaget så tar det 2tim att få ur sig en flaska 33cl 3.5%öl ur kroppen. Det är som att dricka ca 3cl 40% sprit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy
Promillehalten påverkas ju inte av matintag, möjligen ytterst marginellt av din vikt. Däremot kanske du inte känner dig påverkad på samma sätt...

 

promillehalten påverkas nog visst av samtidigt matintag. eftersom det största andelen alkohol tas upp i tunntarmen (duodenum) kommer hastigheten som magsäcken låter drycken passera av nedre magmunnen vara avgörande för promillehalten. vidare kan även matens fetthalt påverka då alkohol till viss del är fettlösligt. hur mycket man väger samt kön spelar också stor roll för vilken högsta promille du uppnår, vikt korrelerar till din kroppsvolym och alltså den mängd som alkoholen skall spädas i, kön eftersom kvinnor har en större andel kroppsfett än män...

 

skillnaden i maximalt uppnådda promillehalt mellan en 50 kgs (med normalt BMI) kvinna som dricker 50 cl 3,5 o/oo på tom mage och en 100 kgs man (med normalt BMI) som nyss ätit smällt i sig ett halvt julbord kommer vara tämligen stor...

 

kan dock inte svara på vad som krävs för att komma över 0,2 o/oo. själv undviker jag att köra ett par timmar efter mindre alkoholintag, och med mindre menar jag 1 50 cl 3,5 o/oo eller 1 33 cl mellanöl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara förtydliga att man inte ska chansa med sånt här. Mina mer eller mindre sanna inlägg kan nog tolkas som att jag inte bryr mig, men det gör jag. Jag är i princip helnykterist, men nog dricker jag sprit när det passar...och det gör det inte vid bilkörning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår artiklen som att det troligtvis var öl som såldes på systemet som starköl, som var buteljerad i flaskor som det stod 3,5 % på. Så när man köpte dem trodde alla att det var starköl. Missförståndet kommer när man haft dem i skafferiet ett tag och sen tror att det är 3,5%..

 

Alternativt så kan ju inte ICA ta emot starköl, eftersom de inte får handla med dem - så därför måste man lämna in dem på systemet trots att de är köpta på ICA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Ica har inget med artikeln att göra. Ica kom in bara som ett exempel på daglighandel som enbart får sälja max 3,5%-ig dryck...dvs "bildricka" med låg alkoholhalt. Men jag anser att 3,5% är tillräckligt mycket för att kanske råka illa ut, eller värre, göra nån annan illa med det lilla plåtskåpet med hjul...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En butik i Backa (Göteborg) sålde för ett antal år sedan cider som var felmärkt. Det stod en sak på omslaget på sexpacket men en helt annan sak på burkarna. Den lastpallen med cider kom via det lager jag jobbade på....... Mycket dystra miner på gubbarna som körde truck för att ingen upptäckt det där. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en smart reklamkupp. Folk springer och köper massor av 3,5 öl i hopp om att hitta starkölen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...