Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X och Linux i harmoni?


Ante_Lkpg

Rekommendera Poster

Hemma har det uppstått ett behov av en laptop till. Jag är inne i en intensiv arbetsperiod och släpper inte datorn så länge jag är vaken vilket har sått ont blod hos parallella användare.

Funderar nu på att tjacka en Asus eee sålänge tills jag avslutat alla projekt och har råd att köpa en Macbook till (förhoppningsvis en uppgraderad version då). Men nu till pudelns kärna. Hur funkar det egentligen med Linux som ligger i en sån? Kan jag lätt integrera den i befintligt nätverk? Kan jag komma åt Itunes bibliotek som ligger på annan dator? Kan jag koppla in iPod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

1) Vet inte, har inte använt Xandros, har inte en Eee. Jag har provat lite olika Linux-distributioner, bland annat den populära "Ubuntu" som fungerar väldigt bra enligt min upplevelse "out-of-the-box".

2) Ja... vet inte vad du är ute efter? Jag har min PC med Archlinux på mer eller mindre 24/7, jag sparar i princip alla viktiga filer, all musik, alla filmer, bilder med mera på den, och loggar in på den från min Mac över nätverket hemma eller över Internet om jag är på jobbet eller bortrest för att ladda ned grejer, spela upp musik (högtalarna på en MacBook Pro är inte de bästa när man vill ha lite bas), föra över filer etc...

3) Ingen aning...? Tror inte att iTunes finns för Linux, men det finns antagligen någon lösning där... jag får upp obskyra mängder utdelade musikbibliotek när jag öppnar iTunes hemma, bor bland en massa studenter.

4) Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Mac OS X och de flesta Linux-distributioner har gott stöd för de vanligaste nätverksteknikerna så att få dem att prata med varandra ska generellt inte vara något problem. Den har stöd för vanliga standarder som Ethernet, 802.11b/g samt /n på vissa.

 

Angående iTunes, och all annan Apple-relaterad programvara lever ju Apple tyvärr enligt devisen att Mac = OS X, PC = Windows och Mac + PC = allt, så kör man något annat får man ta till speciallösningar. Det finns andra program för att hantera iPod, även till Mac OS X. Här är ett par: http://www.simplehelp.net/2007/07/08/10-al...ging-your-ipod/

 

Mitt tips är att titta på Eee PC 901 som är en ordentligt uppdaterad Eee PC 900. Den ska precis börja säljas i Sverige och man kan såvitt jag vet beställa den från ett antal distributörer redan nu. Hittills har Eee PC 701 och 900 sålts i Sverige, men de håller på att fasas ut för nya modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har eeepc och det funkar finemang!

Ingen skärm att kolla film på kanske, men praktisk att ha till skolan (tar plats/väger som en mattebok)

 

Amarok och Rythmbox kan hantera iPod och även strömmad musik vad jag förstått.

Annars går det med wine+iTunes. (Vilket kan vara att föredra om man vill komma åt samtliga maciga funktioner)

 

Inte haft problem med hemnätverket.

Är dock linux-geek..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

det finns också ett program som gör att du kan spela upp AAC musik (visst var det de formatet i itunes) i rhythmbox i ubuntu men i Linux xandros vet jag inte men det finns nog också ett paket till det :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär det första jag gjorde med min eee PC 900 var att installera Ubuntu eee, efter det funkar det utmärkt med integration mot mina Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...