Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac i trånga utrymmen


smellymarq

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Först vill jag tacka för alla svar :geros:

 

Nu har jag fått min iMac och efter lite ombyggnad av garderoben så är den nu på plats! Jag kan först konstatera att jag hade ingenting att oroa mig för. Det blir inte alls varmt runt skärmen. Själva chassit blir ganska varmt men luften runtomkring är inte så varm. Det roliga är att min 19" Samsung som hade mer fri yta omkring sig kändes varmare än min iMac. Då får man ändå tänka på iMacen har en betydligt större skärm som även rymmer en komplett dator! :tappahakan: Den är dessutom otroligt mycket tystare än min PC. Jag är helnöjd!

 

Men allt är inte frid och fröjd...

 

Mitt internet är väldigt långsamt. Jag har en D-Link router (DIR-655) kopplad till mitt modem och jag har Glocalnet som leverantör. Jag kopplade helt enkelt in min iMac trådlöst till det nätverket som jag hade till min PC och allt gick väldigt smidigt. Problemet är att många sidor tar fruktansvärt lång tid att få fram (Aftonbladet, Hotmail, GP, Apple mfl.) Vissa sidor går väldigt fort (t.ex prisjakt) Sen finns det sidor som tar lång tid att komma fram till men väl där går det snabbt att navigera via länkar inom sidan (engadget, Macworld mfl.).

Farten finns där då jag laddar hem uppdateringar och program. Då kommer jag upp i 2 megabyte/s (24mbit bredband) som var vanligt på min PC. Jag har provat Safari och Firefox men samma resultat. Vad tror ni är boven i dramat? Jag kan inte leva med så här långsamt internet (jag vet, I-landsproblem) för det känns som 56k modem ibland.

 

Please help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt :fundersam:

 

Antar att det är safari du provar med? Jag skulle prova ladda ner firefox och se om det blir samma problem där. Om det funkar bra i ff så är det ju något tycon med safari. Låter som det eftersom det går snabbt med uppdateringarna.

 

Kul att du är nöjd annars!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja väldigt skumt... Har provat med både Safari och Firefox. Men jag har inte provat att koppla iMacen direkt med kabel till modemet (eller routern). Vill helst inte men kanske måste det för att utesluta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja väldigt skumt... Har provat med både Safari och Firefox. Men jag har inte provat att koppla iMacen direkt med kabel till modemet (eller routern). Vill helst inte men kanske måste det för att utesluta?

 

Det ska inte behövas.

Får du hyggliga hastiheter om du mäter på bredbandskollen.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att väl ha kommit in på sidan :sleeping: så tog jag emot i 17.71 Mbit/s och skickade 0.8 Mbit/s så för att ha 24 Mbits bredband så är det ju godkänt. På min PC så fick jag 18.82 och samma på skicka men den är kopplad med sladd till routern. Svarstiden var samma på båda, 10 ms. Very Strange...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använde Firefox på din gamla dator kan det inte vara så att du använde till exempel AdBlockPlus som du glömt att installera för firefox (det är just när du säger att aftonbladet går långsamt som jag misstänker detta).

 

Har du annars testat att bara starta om routern och modemet (dra bara ut strömsladdarna i cirka 20 sek), det är värt ett försök i alla fall skulle jag säga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Firefox på min PC men har inga plugins. Sen är det ju som sagt inte bara Aftonbladet som är segt. Jag klockade några sidor.

 

hotmail.se - 46 sek

macworld.idg.se - 1 min 06 sek

swedbank.se - 1 min 02 sek

aftonbladet.se - 35 sek

prisjakt.nu - 02 sek

 

Vid testet tog aftonbladet faktiskt "bara" 35 sek men det kan ha varit för att jag varit på den några få minuter innan? Hur är dessa tider jämfört med era?

 

Jag testade att stänga av modem och router men det hjälpte inte :( Men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter dömd cache:

hotmail.se - 3,5 sekunder

macworld.idg.se - 6 sekunder

swedbank.se - 1 sekund

aftonbladet.se - 3 sekunder

prisjakt.nu - 1 sekund

 

Testet gjort med Safari 3.1.2 på Mac OS 10.5.4

 

Enligt bredbanskollen.se har jag 5,13 mbit/s, svarstid 27 ms.

 

Så sammanfattningsvis, det är något väldigt fel med dina resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja det var ju lite skillnad på tider där :D

 

Vet inte vad jag ska hitta på. Känns som att det är nån brandvägg eller liknande säkerhetsgrej som ligger och tuggar innan man kommer in på sidan. För det är inte så att sidan kommer fram i etapper som med lite långsamt bredband utan efter en stunds sökande så ploppar sidan fram helt plötsligt? När jag väl är inne på sidan brukar det gå lite snabbare (förutom på hotmail där det alltid är lika segt). Funderar på att köpa en Airport Extreme. Tror ni att det skulle kunna lösa problemet eller bara bortkastade pengar?

 

En av argumenten för att övertala tjejen att vi skulle byta till iMac var just att internet skulle bli lite snabbare. Hon är liiite besviken nu :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte vad det kan vara, tycker det skummaste är att det blir samma fel med både safari och firefox.

 

Hur är din signalstyrka då? Tänkte om datorn står inne i en garderob så kanske signalen avskärmas? Det kan förklara varför det går snabbt ibland och segt ibland, signalen är väldigt instabil och datorn har bara kontakt ibland.

 

Prova att ta ut datorn ur garderoben och ställ den bredvid routern, samt prova igen.

 

Funkar inte det så tycker jag du ska ringa Apple, du har ju fortfarande kvar på de 90 dagars telefonsupport du får med datorn. De hjälper säkert till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat felet! Jag provade först att ansluta iMacen med kabel direkt till routern för att utesluta att det var det trådlösa som krånglade. Men det hjälpte inte. Sen testade jag att koppla iMacen direkt till modemet och gissa vad som hände? Mitt internet blev väldigt mycket snabbare :wub:

Jag hade dragit mig för att koppla om till routern och modemet för det var lite jobb men jag misstänkte att det var routern som var boven. Blir att köpa en Airport Extreme...tur att man får lön på måndag B)

 

Tack för hjälpen Xelo och alla andra :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att det löste sig till sist!

 

En Airport Extreme kommer fixa jobbet galant :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...