Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Webkamera kopplad till program


kjellsvensson

Rekommendera Poster

kjellsvensson

Vet någon därute om man kan skapa ett dokument, exempelvis i Word där man kan länka in en bild från webkameran. Ska försöka förtydliga vad jag menar:

 

Jag vill ha en dokumentmall för nya kunder som jag öppnar och fyller i som ett formulär, i detta dokument vill jag spara ett foto på kunden utan att behöva gå omvägen via ett annat fotoprogram. Jag vill alltså ha en webkamerabild synlig i dokumentet och en knapp som man kan ta- och spara en bild i ett moment för att sedan spara dokumentet lokalt på datorn.

 

Går detta att lösa på nåt smidigt sätt skulle jag bli så här glad: :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir svårt med bild från webcam direkt in i en mall, men du kan säkert göra en mall med en platshållare för en bild, och sedan skapar du ett arbetsflöde i Automator, som tar en bild från din webcam, och sedan stoppar in bilden i platshållaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjellsvensson
en mall med en platshållare för en bild, och sedan skapar du ett arbetsflöde i Automator, som tar en bild från din webcam, och sedan stoppar in bilden i platshållaren.

 

Hur gör man detta då? Jag har MS Office 2008. Framför allt undrar jag hur man gör en platshållare?? Jag kommer att göra mallen för användning i PC (HUGA!!). På den datorn är det MS Office 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att göra mallen för användning i PC (HUGA!!).

Då är mitt svar knappast relevant, eftersom Automator inte finns för Windows.

Då får du istället kolla upp om det går att göra motsvarande med Visual Basic for Applications eller så. Det är ju det som används i Officemiljön för att fixa funktionalitet som inte finns med i programmet från början.

 

Om det nu ska köras i Windows, varför ställer du då frågan på ett Mac-forum? Det framgick inte ens av din fråga att det skulle köras i Windows, och på ett Mac-forum så utgår jag från att det gäller Mac, om inget annat anges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjellsvensson

Jag använder själv Mac men har tyvärr bara PC på jobbet. Men eftersom kunskapsnivån på detta forum överstiger alla andra så tänkte jag att detta är rätt ställe att fråga. Dessutom avser frågan ett MS program och jag har utgått från att funktionen borde vara lika oavsett om man kör OS eller Win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper dig men i Word (2004 för Mac) finns under Infoga-menyn - Bildobjekt alternativet "Från skanner eller kamera". Jag har varken skanner eller kamera ansluten själv just nu, så jag vet inte riktigt vad som händer sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjellsvensson
Bildobjekt alternativet "Från skanner eller kamera".

 

Tyvärr har denna möjlighet försvunnit i och med Office 2007 och 2008.

 

Nån annan som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...