Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Källkoder till windows läckt


palegolas

Rekommendera Poster

Jag har läst artikeln i DN.

Nyfikna frågor kommer då:

 

Hur pass allvarligt är detta? Jag kan inte bedöma det. Liknelsen med ett gammalt jaktplan hjälpte mig inte ett dugg, man kan skada rejält med små sportplan, ju.

Har det någon betydelse för Mac-användare? Antar inte, men kan någon bekräfta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst artikeln i DN.

Nyfikna frågor kommer då:

 

Hur pass allvarligt är detta?  Jag kan inte bedöma det. Liknelsen med ett gammalt jaktplan hjälpte mig inte ett dugg, man kan skada rejält med små sportplan, ju.

Har det någon betydelse för Mac-användare? Antar inte, men kan någon bekräfta det?

 

Knappast allvarligt alls skulle jag vilja påstå, att Microsoft säger en annan sak förstår jag men det är knappast seriöst av dom att påstå att det skulle leda till att hackers "letar efter hål" i koden, dels är det en jämförelsevis ganska liten del av koden som har läckt, dels krävs det en hög nivå av kunskap för att ev kunna dra nytta av källkoden, en kunskapsnivå som i stort sett samtliga självutnämnda hackers/crackers saknar, visst kan man helt enkelt försöka att kompilera koden som man laddat ner och se vad för binärer den spottar ut men det hjälper inte så mycket.

 

Tydligen är det sina partners inom ramen för programmet "shared source" (universitet mfl) som Microsoft misstänker att det har läckt, det var alltså bara en tidsfråga innan någon student eller forskare fick för sig att kopiera CD skivorna.

 

Betydelse för Mac-användare har det inte, men kanske för Apple, MacOS X kärna Darwin är baserat på open source, man kan framstå som mer "framsynta" än Microsoft vars mål att till varje pris skydda källkoden uppenbart (till viss del) har misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket väsen för lite ull, sa gumman när hon klippte katten..... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan skada rejält med små sportplan, ju.

Ingen kommentar till artikeln eller koden som är på vift, men din kommentar om sportflygplan är fel.

Jag tycker att privatflyget har kritiserats och attackerats nog nu.

Privata små flygplan utgör ingen säkerhetsrisk värd att nämna, i något sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag tycker att privatflyget har kritiserats och attackerats nog nu.

Privata små flygplan utgör ingen säkerhetsrisk värd att nämna, i något sammanhang.

 

Nehej, du, så olika associationer man kan få! :huh:

Jag tänkte på det absurda att även ett litet flygplan kan åsamka stor skada om någon galning har lust att flyga in i en folksamling eller ett hus. Tycker det är på samma nivå och lika berikande som datavirus! :angry:

 

Men åsikten att normala amatörpiloter och deras utrustning är harmlös håller jag med om. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en personbil har som regel samma massa som ett litet flygplan och väcker mycket mindre uppmärksamhet för den som är ute efter att skada...

bankofamericacrashap410x300.jpg

Som man kan se på bilden så gjorde den inte mycket skada.

Visst, personerna i rummet där planet kraschade hade förmodligen dött (rummet var tomt), men det är inte direkt ett terrorvapen...

 

Skulle någon vilja spränga nåt med en bomb, så är ett privatflygplan inte nåt särskilt bra transportmedel för bomben.

Vad för bomb man än vill använda så är en lastbil, skåpbil eller minibuss bättre.

Titta på Timothy McVeigh som sprängde Murrah-byggnaden i Oklahoma City i USA. Där användes en lastbil.

Där hade ett flygplan varit värdelöst för att leverera bomben...

 

Visst kan man ha olika synpunkter på privatflyg, men någon säkerhetsrisk är de inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt missat poängen med tråden, tror jag.

 

Microsofts svenske talesmann drog upp liknelsen med ett jaktflygplan av äldre modell när han skulle förklara risken med att källkoderna är ute på svarta marknaden.

Jag ville betona att hans liknelse inte sade speciellt mycket om verkligheten.

 

Mitt syfte var att få reda på mer om riskerna med käälkoderna på vift, i en tidsförlängning, för vanliga datoranvändare, inte att få en snabbkurs i terrorverksamhet, oavsett transportmedel! ;)

 

Flyg sakta och lågt, och akta dig för lösa trådar i luften! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att det farliga i det hela är ATT det faktiskt läckt ut källkod. Vem vet hur mycket mer källkod som faktiskt läckt ut, men inte offentliggjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det läcker ut källkod från Microsoft - ännu mer kanske - kan det innebära att hackare kan attakera IT-världen så hårt att Bill Gates skrämmande maktdominans över jordens digitalresurser och kommunikation knäcks? Eller åtminstone desimeras?

 

Är detta isåfall av ondo? Eller... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det var ju bara MS Notepad och "internetverktyg till NT 4.0 och W2k" som kommit ut.. Visseligen 40Gb, men i alla fall inte några verktyg som man hoppats på.. Notepad är ju inte någon direkt förebild om man jämför med TextEdit, Emacs eller Vi.

 

Jag hade ju hoppats mer på att det var Explorer eller kanske Office som kommit ut.. =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta isåfall av ondo? Eller... :ph34r:

Ja, det beror ju på om man är mac eller pc freak!!! :)

 

Om det inte är nån fara, undrar då varför det tas upp på riksnyheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det läcker ut källkod från Microsoft - ännu mer kanske - kan det innebära att hackare kan attakera IT-världen så hårt att Bill Gates skrämmande maktdominans över jordens digitalresurser och kommunikation knäcks? Eller åtminstone desimeras?

 

Är detta isåfall av ondo? Eller... :ph34r:

Nu tar vi det lugnt med limsniffandet....

 

 

En "hackare" kan inte attackera någoting annat än toaletten när han ska lägga en brakskit möjligtvis, och i synnerhet inte med ledning av lite källkod som består av explorer (nej inte IE) och notepad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är nån fara, undrar då varför det tas upp på riksnyheterna?

Eh ja...kan det möjligtvis bero på att det är första ggn det händer samt mediernas nyhetstörst efter "scoop" hur ointressanta och triviala dom än är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni fest eller???

 

Man kan ju alltid hoppas att de gynnar Apple lite genom att förstöra lite för Microsoft!!!

 

Usch, vad skadeglad jag är just nu

:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var ju bara MS Notepad och "internetverktyg till NT 4.0 och W2k" som kommit ut.. Visseligen 40Gb

 

Och hur kan detta lilla ta upp 40G? "SkrivText" och lite java i Mac-språk...

Alla dessa romaner som är instoppade i källkoden kan gott komma ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "hackare" kan inte attackera någoting annat än toaletten när han ska lägga en brakskit möjligtvis, och i synnerhet inte med ledning av lite källkod som består av explorer (nej inte IE) och notepad.

Om det nu ÄR explorer som läckt så kan man ju göra en hel del. Förstår inte riktigt vad du menar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det läcker ut källkod från Microsoft - ännu mer kanske - kan det innebära att hackare kan attakera IT-världen så hårt att Bill Gates skrämmande maktdominans över jordens digitalresurser och kommunikation knäcks? Eller åtminstone desimeras?

 

Är detta isåfall av ondo? Eller... :ph34r:

Det var väl för två sedan man hade en intyrång på MS och någon hade laddat ner hela källkoden till W2k, det är väl den som har kommit ut nu när man utnyttjat flera av de hål man hittade i den koden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är nån fara, undrar då varför det tas upp på riksnyheterna?

Kan det ha att göra med att det drabbar storkapitalet.......??? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknelsen med jaktflyg plan ser jag (som har viss kunskap om våra nyare flygplan efter min tid i flygvapnet);

 

Flygplan utvecklas något otroligt snabbt; Om du skulle kolla instrumentpanelen/färddatorn på ett JAS idag eller tom ett viggen så skulle du knappast tro det var sant; flygplan har betydligt mer utvecklad teknik än vad bilar har; även gammla plan som viggen (vilken härstammar från 1960 talet) har haft färddator hela tiden; när blev det standard på bilar ? samt hur många färddatorer klarar att automatiskt köra din bil efter väg beskrivning ala GPS ?

(Detta var bara för att stödja min tanke gång nedan =)

 

Med dessa fakta/påstånden kan man ju lätt inse att ett strids flygplan från 1950 talet inte har någon större chans mot ett strids flygplan från 1970-80 talet (Jas);

På samma sätt antar jag att denna liknelse ska symbolisera hur lite Windows 2000 källkoden ska ha att göra med Windows Longhorn; för jag tvivlar på att dom syftar på XP som är väldigt nära besläktad med 2000.

 

Dock så är ju det stora problemet; det finns mängder med personer som kör gammla system. Svårt att tro om man switchade till OS X tidigt att det fortfarande finns mängder med folk som använder MacOS 9; och även äldre versioner; jag träffade på en kille på IRC för någon månad sedan som frågade runt om MacOS 8.6 var tillgängligt för nerladdning; då han fortfarande körde MacOS 8.5.

Samma sak gäller på windows sidan; det är förmodligen inte många som sitter med Windows 3.11 eller äldre längre.

Men jag vet iallafall 3 som fortfarande använder Windows 95; och resten jag känner använder iprincip endast Windows 98; dom som använder senare versioner (2000 / XP (vilket jag själv använder)) är färre än dom som jag känner till använder Windows 95.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vet iallafall 3 som fortfarande använder Windows 95; och resten jag känner använder iprincip endast Windows 98; dom som använder senare versioner (2000 / XP (vilket jag själv använder)) är färre än dom som jag känner till använder Windows 95.

Stämmer, Windows 98 är det (tyvärr) många Windowsanvändare som fortfarande sitter med, 40% enligt the Gartner Group, Windows 95 hade någon enstaka procent och XP 30% samt 2000 runt 20, avslutningvis NT med ca 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄR explorer som läckt så kan man ju göra en hel del. Förstår inte riktigt vad du menar..

 

Nej, "man" kan inte göra en hel del, ser bilden framför mig; 14-årige Johan sitter hemma framför sin dator med w2k-src.ro.rar nerladdad från IRC, och försöker förtvivlat fatta något av det han tittar på, han är juh så duktig på att skriva HTML och Javascript på sin hemsida, då borde det väl inte vara någon match att förstå C, C++ och Assembler på systemutvecklarnivå??........ :rolleyes::blink:

 

 

Med den typen av argument skulle det alltså inte vara något problem med att "hacka" MacOS X?, trots allt är ju Darwin fri källkod, du kan ladda ner den själv ( http://www.opendarwin.org/downloads/7.0.1/...rwin-701.iso.gz ) , bara att sätta igång och "hacka"..... :PB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att inläggen verkar ha "spårat ur" lite.

 

Saken är väl den att källkod har läckt ut. Sen går representanter för MS ut och säger att "Ur säkerhetssynpunkt kan läckan jämföras med att någon lyckas kapa ett ryskt stridsflygplan från 1956".

 

Som jag förstår det av detta uttalande så vill denna (kanske något stressade) Howard påtala att det minsann inte är någon fara å färde. Gott så långt.

 

Men om det inte är något att yvas över, varför är då FBI inkopplade och varför utreds det i så fall "i samarbete med amerikansk polis"? Det är ju bara "notepad" och liknande som det verkar handla om. Eller har jag missat nånting?

 

//Gabbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...