Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur är det med virus till LinuX?


grodkungen

Rekommendera Poster

Funderar på att plocka ner gammla bettan från vinden, och försöka lära min linux, men då kommer naturligtvis tankarna på varför man ställde bort pc'n Måste man skaffa virusprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inte hört talas om stora virusproblem med linux så det verkar vara lugnt på den avdelningen just nu

 

underbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Funderar på att plocka ner gammla bettan från vinden, och försöka lära min linux, men då kommer naturligtvis tankarna på varför man ställde bort pc'n Måste man skaffa virusprogram?

 

Det förekommer ett fåtal malware på Linuxplattformen, både maskar, virus och enstaka trojaner. Dock har de liten spridning och många bygger på säkerhetshål som redan täppts till. Man kommer alltså ganska långt med att ha all programvara uppdaterad. Om man sen stänger av alla tjänster man inte använder, är försiktigt med att använda root-kontot och kör brandvägg är man nog relativt trygg. Vill man vara ännu tryggare finns Clam AV (opensource antivirus) samt Avast och AVG (freeware antivirus).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Klart att de finns virus till Linux, men som sagt spridningen är minimal. Jag har kört Linux på mina servrar sen massa år tillbaka och har aldrig sett röken av ett Linux virus.

 

Som sagt allt som läggs till i datorn kräver ett root lösenord, tänker man bara 2 ggr innan man använder det så är egentligen risken att få virus näst intill obefintlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...