Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia ADSL - hur mycket får man ladda hem?


Juckpuck

Rekommendera Poster

Jag undrar hur mycket får man ladda hem när man har telia adsl för vad jag trodee så var det obegränsat men jag har ochså fått höra att efter ett visst antal gig så tar telia extra betalt för det man laddar är det sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som vet? mysko på det här forumet så verkar vi ju veta det mesta om det mesta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Är det ingen som vet? mysko på det här forumet så verkar vi ju veta det mesta om det mesta

Så här står det på Telias site;

 

Detta ingår i Telia Bredband 2000:

 

Bandbredd upp till 2 Mbit/s nedströms och 400 kbit/s uppströms **

10 GB datamängd ingår per kalendermånad. Därefter betalar du 2,5 öre för varje påbörjad MB fram till nästa månadskifte.

Extra modemanslutning

Fem e-postadresser och fem e-postbrevlådor à 5 MB

Fem personliga hemsidor à 10 MB

Fri support

 

Detta ingår i Telia Bredband 500:

 

Bandbredd upp till 500 kbit/s nedströms och 400 kbit/s uppströms*

Fem e-postadresser och fem e-postbrevlådor à 5 MB

Fem personliga hemsidor à 10 MB

Extra modemanslutning

Fri support

 

Således så kostar det pengar över 10 GB med 2000-abonnemanget men inte med 500-abonnemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej vad bra men fan va dåligt av telia dom har tydligen inte fattat ytrycket fast uppkopplning till fast pris....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glädjen :D över att för en liten peng kunna fyrdubbla hastigheten förbyttes i vrede över detta bolag :angry: som topprider oss konsumenter. Utan att se upp kan man fyrdubbla kostnaden oxxå! ( Nästan ialla fall !) De skulle ha spö när de :devil: -las med oss konsumenter som inte har någor att välja på och dessutom har mage att kalla Adsl 500 för BREDBAND!!!!! :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad förlorar Telia på att man laddar ned mycket?

Fattar inte.

Fast uppkoppling är väl ändå fast!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad förlorar Telia på att man laddar ned mycket?

Fattar inte.

Fast uppkoppling är väl ändå fast!?

Telia får betala för varje Mb deras nät skickar/tar emot. så är det med alla bredbandbolag.

 

det roliga är att en kompis till mig som har Telia 0.5 kollade vad han på en månad tankade, det va 40 Gb (w00t)

visst, han är inte direkt laglig, så säg att vi tar bort 5-10 Gb, resten (30-35 Gb) va IRC, Quake 3 och ICQ som tankade ner, några Kb per sekund...

han skulle alltså betala ungefär 6250 kr (?) per månad/kvartal....

 

det nya kommer som sagt vara 2 Mbit, och Telias förklaring till varför dom ska ta betalt per Mb är att dom som surfar lite inte ska behöva betala så mycket... men dom som endast kollar mail och lunarstorm (eller vad nu dom kollar) behöver inte 2.5 Mbit.... :angry:

 

jävligt irriterande att Telia (verkar) få ha vilka priser och trycka ner konkurrenter som helst...

deras 0.5 är t.o.m dyrare än Bostreams Scream/24Mbit.... visst, Scream är endast inom ett visst avstånd... men ändå..

eller Xtream 2.5 Mbit (det jag har) kostar ungefär lika som Telia 0.5...

tar min kompis igen som exempel :devil: han kan max tanka i 70-80 Kb/sec, medans jag ligger på runt 300 Kb/sec från t.ex. Fragzone... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Men vad förlorar Telia på att man laddar ned mycket?

Fattar inte.

Fast uppkoppling är väl ändå fast!?

Telia får betala för varje Mb deras nät skickar/tar emot. så är det med alla bredbandbolag.

 

det roliga är att en kompis till mig som har Telia 0.5 kollade vad han på en månad tankade, det va 40 Gb (w00t)

visst, han är inte direkt laglig, så säg att vi tar bort 5-10 Gb, resten (30-35 Gb) va IRC, Quake 3 och ICQ som tankade ner, några Kb per sekund...

han skulle alltså betala ungefär 6250 kr (?) per månad/kvartal....

 

det nya kommer som sagt vara 2 Mbit, och Telias förklaring till varför dom ska ta betalt per Mb är att dom som surfar lite inte ska behöva betala så mycket... men dom som endast kollar mail och lunarstorm (eller vad nu dom kollar) behöver inte 2.5 Mbit.... :angry:

 

jävligt irriterande att Telia (verkar) få ha vilka priser och trycka ner konkurrenter som helst...

deras 0.5 är t.o.m dyrare än Bostreams Scream/24Mbit.... visst, Scream är endast inom ett visst avstånd... men ändå..

eller Xtream 2.5 Mbit (det jag har) kostar ungefär lika som Telia 0.5...

tar min kompis igen som exempel :devil: han kan max tanka i 70-80 Kb/sec, medans jag ligger på runt 300 Kb/sec från t.ex. Fragzone... :D

Hej!

 

Jag visst sa en viss herrminister;)=)totalt irrelevant mening;)

 

Nu till ämnet!

 

Denna nya tjänst är en av totalt 6 ADSL produkter som Skanova nu erbjuder åt operatörerna. Det är Flatrate 0.25, 0.5 samt 2Mbit/s samt Flexrate 0.25, 0.5 samt 2Mbit/s. Det står varje operatör fritt att välja vilken tjänst man skall ha i sitt utbud samt om den skall vara till ett Fast pris eller Variabelt pris beroende på trafikförbrukning. Telia väljer naturligtvis det som är allra dyrast för storförbrukarna då de vet att just storförbrukare kan bli kassakor.

 

En genomsnittlig kund hos Bostream som har Xstream tjänsten förbrukar i genomsnitt 13GB/månad. De kunder som idag beställer Telia's 2Mbit/s tjänst kommer nog att vara lika stora förbrukare. 13GB/månad innebär med Telia en månadskostnad på 550kr/månad dvs ca 100kr/månad mer vilket är dyrt. Förbrukar man ännu mer så blir det ännu dyrare tex som jag 40GB/månad skulle innebära en månadskostnad på 1250kr/månad hiskeligt dyrt således. Telia missbrukar helt klart sin monopolställning via sitt nätbolag Skanova. Vi får väl se om PTS och Konkurrensverkets granskning som kommer att påbörjas nu den 25 Juli kommer att hjälpa oss konsumenter på något sätt. Vi får väl hoppas det med stöd av den nya lagstiftningen som träder i kraft den 25 Juli.

 

När det gäller Scream så är den tjänsten variabel vad avser hastighet samt teknik. Vissa de som bor inom 1000M från Telestationen får VDSL medans övriga som tidigare haft Xstream eller kunnat få Xstream kommer att få vanlig ADSL upp till 8Mbit/s allt för samma pris 398kr/mån. Riktigt prisvärd tjänst dock så kan det vara så att de som bor riktigt långt från stationen kan få högre hastighet genom det vanliga Xstream abonnemanget så Scream är inte riktigt till för alla!

 

Vad avser nedladdningshastigheten så anger IE den i Bytes inte bits. Dvs står det 70-80kB/s så innebär det 700-800Kbit/s om man använder Xstream(Telias tjänst klarar naturligtvis inte av denna hastighet). Är du säker på att din kompis som har Xstream bara får ut 70-80Kbit/s eller har jag missuppfattat något?. Skulle vilja rekommendera en nedladdningsaccelerator för alla som har en anslutning som är snabbare än 1Mbit/s. Finns några stycken på Versiontracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hatar telia jävla blodsugare bara för det så ska jag tanka hem så mycket som möjligt bara föratt jävlas med haahahahha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hatar telia jävla blodsugare bara för det så ska jag tanka hem så mycket som möjligt bara föratt jävlas med haahahahha

Tyvärr är det nog bara du som bryr dig... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Vad jag hatar telia jävla blodsugare bara för det så ska jag tanka hem så mycket som möjligt bara föratt jävlas med haahahahha

Tyvärr är det nog bara du som bryr dig... :rolleyes:

Hej!

 

Inte riktigt!. Telia bryr sig om man börjar tanka eller ladda upp mycket stor mängd data. Skanova har ställt in i Config filerna i DSLAM's att börja monitorera som det kallas eller spionera på anslutningar som tillsynes använder osedvanligt mycket bandbredd detta för att se att inga olagliga aktiviteter pågår såsom kommersiell hemmaserver. Denna gräns är förnärvarande inställd på 54GB/månad dvs använder man mer än så så hamnar man under extra uppsikt och förbrukar man mer än 100GB/månad så stängs ens anslutning i förekommande fall ned detta eftersom man ansets begå brott mot Terms Of Use som säger att man inte får missbruka sin anslutning på sådant sätt att det skadar Telia på något sätt i form av tex väldigt höga kostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att din kompis som har Xstream bara får ut 70-80Kbit/s eller har jag missuppfattat något?. Skulle vilja rekommendera en nedladdningsaccelerator för alla som har en anslutning som är snabbare än 1Mbit/s. Finns några stycken på Versiontracker.

mjo, lite fel fick du det allt (men ingen fara, kan va jag som skrev galet, som allt för ofta hehe).

jag med Xscream (2.5 Mbit) "stegrar" ända upp till runt 300 Kb/sec

medans min kompis på Telia 0.5 Mbit endast kommer upp i 70-80 Kb/sec som max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tacka vet jag bredbandsbolagte =) det e FAST pris =)

men dom j*na snor lina från mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hatar telia jävla blodsugare bara för det så ska jag tanka hem så mycket som möjligt bara föratt jävlas med haahahahha

Tyvärr är det nog bara du som bryr dig... :rolleyes:

Hej!

 

Inte riktigt!. Telia bryr sig om man börjar tanka eller ladda upp mycket stor mängd data. Skanova har ställt in i Config filerna i DSLAM's att börja monitorera som det kallas eller spionera på anslutningar som tillsynes använder osedvanligt mycket bandbredd detta för att se att inga olagliga aktiviteter pågår såsom kommersiell hemmaserver. Denna gräns är förnärvarande inställd på 54GB/månad dvs använder man mer än så så hamnar man under extra uppsikt och förbrukar man mer än 100GB/månad så stängs ens anslutning i förekommande fall ned detta eftersom man ansets begå brott mot Terms Of Use som säger att man inte får missbruka sin anslutning på sådant sätt att det skadar Telia på något sätt i form av tex väldigt höga kostnader.

Är jag inte fri att tanka ned hur mycket jag vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Svar Nej!

 

Även om det officiellt står att allt är fritt vad avser datamängd dvs surfa hur mycket du vill till en fast månadskostnad. Så finns det från Skanova vissa krav att en enskild abonnent som är privatperson ej för belasta nätet allt för mycket det är därför det står i avtalen att kommersiell verksamhet ej är tillåtet. Orsaken till att man ej nämner dessa trafikbegränsningar är att man kallt räknar med att nästan ingen kommer att nå upp till gränsen. Det är ju trots allt svårt att nå över 54GB/mån och ännu svårare att nå över 100GB/mån. Personligen är jag en mycket tung användare men når ändå "bara" upp till 40GB/månad. Skanova har instruerat varje ISP att se till så att ingen privatabonnent når över denna gräns . Det finns därför konfigurerat i varje DSLAM's config fil som övervakar trafikmängden på varje av dess 48 portar. Skulle trafikmängden överstiga 54GB på 30 dagar så meddelar den detta till Skanova som i sin tur begär åtgärd från respektive ISP. De åtgärder som en ISP kan ta är sedan i allvarliga fall att stänga ner anslutningen i lindrigare fall så leder det vanligtvis till att man sänker bandbredden för den kunden till kanske bara modemhastighet under resterande del av kvarvarande månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju helt sjukt!!!

Ingen fast kostnad är alltså fast?!

 

Och det finns bredband som inte är bredband.

Hela världen består av småbedrägare och lurare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

landeborg jag håller med dig fullständigt på den punkten isp är ett par jävla blodsugare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...