Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Amerikanskt tangentbord!


fsk

Rekommendera Poster

Hej! Får en macbook från USA snart. Vet att åäö inte finns med men funkar om man väljer svenskt språk.

Men hur är det med övriga tangenter... sitter ? som på ett svenskt på + och \ knappen eller måste man memorera ett svenskt bord och sen hitta rätt????

 

Någon som har en bild och orkar visa???

Vänliga hälsningar

Fredrik

 

Vänlig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ca 14 tangenter som sitter annorlunda placerade på ett amerikanskt kontra ett svenskt tangentbord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Framför allt saknas en tangent helt; nämligen < och >.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det kan man leva med, men är det så när jag gör inställningen till svenska att ? sitter på te.x 7 tangenten och man får chansa sig fram? Är det ett ? på den knapp som är ? om jag ändrar till svenska???

 

F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

frågetecken på ett amerikanskt tangentbord sitter till vänster om höger shiftknapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men min fråga är om frågetecken fortfarande är till vänster om höger shift-knapp om jag ändrar till svensk inställning? Eller blir det en annan tangent som är frågetecken då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men min fråga är om frågetecken fortfarande är till vänster om höger shift-knapp om jag ändrar till svensk inställning? Eller blir det en annan tangent som är frågetecken då?

 

Bara för att du ändrar till svensk inställning så ändras ju inte det som är målat på tangenterna. (På svenska sitter frågetecknet till höger om nollan.)

 

Sitter du på Mac redan nu kan du kolla i tangentbordsvisning hur tangenterna sitter på olika språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, klart att det inte ändras det som är målat. Men Blir frågeteckentangenten ett annat tecken på en AM macbook om jag ändrar det till svenska....det är den stora frågan som jag kanske ha fått svar på. Men jag är tydligen trög...

 

Som jag tolkar det så är tangenterna omkastade och frågetecken blir på fel tangent....

 

Kan man inte programera knapparna på en macbook så man kan välja vad dom ska skriva???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är det väl lättare att ha amerikansk inställning, så skrivs det som står på tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man programmera tangenterna så att ÅÄÖ finns med på Amerikansk inställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man programmera tangenterna så att ÅÄÖ finns med på Amerikansk inställning?

 

Ja, med programmet Ukelele tex. Då kan du ha alla tangenter som dem står på det amerikanska tangentbordet (vilka förövrigt är bättre placerade än det svenska) förutom just Å,Ä,Ö som kommer vara där du sätter dem.

Kruxet blir då hur du ska göra tecknena som Å,Ä,Ö nu tar upp, dvs följande tre tecken [;' samt {:" med skift intryckt. Har löst 50% av problemet genom att använda "alt" som kombinationsknapp för att göra de första tecknena men har inte löst de sista.

 

Vet inte om någon förstår vad jag snackar om men de som testar sig fram med egen layout (baserad på den amerikanska) och Ukelele lär förstå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret....då är jag mycket klokare....TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...