Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Törs jag?


smallville

Rekommendera Poster

Har blivit erbjuden en Macbook Air 1,8 SSD för 16500kr. Säljaren säger sig ha köpt den genom en kompis företag men sedan ångrat sig och vill sälja den. Eftersom den är köpt genom företaget har han inget kvitto på den. Jag har sett bilder på den, eller den och den. På lådan, den är helt ny och inpackad i orginalförpackningen med skyddsplasten kvar runt lådan. Tror ni man blir lurad om man slår till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget kvitto?

Kompis företag?

Ja, det är väl stor risk att det är stöldgods då.

Apple låter ju inte kleti-pleti sälja sina produkter.

 

Fråga vilket företag det är, be om serienummer och ring företaget.

Vill säljaren inte ge dig denna info. är det väl ganska klart varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

köp den om du vill ha den, men betala ALDRIG i förskott utan möt upp honnom och ta ut pengar när ni kommit överäns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Florerar många stulna nya Macar, flera inbrott i Macbutiker i Stockholm inte minst.

Be om serienummer och kolla upp hos polis.

Köper man stöldgods kan man inte komma undan med köp i god tro

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gArticleId=3107

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sälja den när man kan skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka? Är inte logiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Varför sälja den när man kan skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka? Är inte logiskt...

 

Det finns ingen returrätt som företag.

 

Privatpersoner har 2 veckors ångersrätt enligt distansköpslagen / konsumentsköptlagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig lita på honom.

Kompis företag, inget kvitto, plasten kvar, luktar stöldgods.

Först och främst, vilket företag? ring upp dom.

Serienummer? kolla med polisen.

 

Sen tycker jag också att alla såna här affärer är skumma. Han köper en svindyr dator och ångrar sig redan innan han öppnat förpackningen? sedan säljer han den och gör en rejäl förlustaffär. doesn't make sense..

 

och sen när får inte företag kvitton? han måste ju kunna visa upp att han köpt den iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kändes för skumt, men man vill ju så gärna tro att det är sant. För övrigt så sa han som hade annonsen att det var så många andra som var intresserade men annonsen var kvar över en månad. Sen när annonsen var borta hörde han av sig igen och undrade om jag ville köpa datorn. Jag frågade om han inte redan sållt den eftersom det var så mpnga andra som var intresserade. Då förklarade han att han hade sålt sin men det här var en kompis som också hade en Macbook Air 1,8 SSD. Den var också helt ny och inplastad och jag frågade om det fanns kvitto, vilket det naturligtvis inte gjorde. Undrar om det fortfarande var samma dator eller om han helt enkelt hade flera stycken stulna som had sålde en efter en.

 

Nu går jag och väntar med spänning om det kommer en uppdaterad variant under oktober!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en annan snubbe här på forumet som blev blåst.

Han hade ungefär samma upplägg som det du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha, säljaren "hör av sig" igen, annonsen bortplockad, inget kvitto... Ja, där osar det katt =)

 

Här är en billigare:

http://www.tradera.com/Ouppakad_Macbook_Ai...uktion-72766005

Fast det är klart, användaren skapades för 3 veckor sedan och kan ingen bra svenska -> ingen att lita på (än).

 

En annan:

http://www.tradera.com/MacBook_Air_1_8GHZ_...uktion-74323154

Mycket mer trovärdig säljare.

 

När skall folk börja fatta att inget kvitto på NYA prylar = 10% av nypriset? Tjuven har ju gjort något som kan liknas vid arbete, men varför skall hälaren få så bra "betalt" för ingenting?

 

En stor anledning till att köpa nytt är ju garantin. Skaffar man sig heta prylar skall det inte svida när de går sönder (för att inte tala om att man kanske vill slippa bekymra sig om ifall de är stulna).

 

För att bli av med "säljaren" rekar jag att säga att man köpt en annan, MYCKET billigare dator. Är man intresserad ändå berättar man att en annan säljare säljer samma modell utan kvitto till ett mycket lägre pris och att man själv "bara har 2000 kronor i näven" medan den den andra säljaren kräver 3000 kronor. Då kan man få se en prissänkning som heter duga =)

 

 

Cheers, Lukas.

 

PS. Inte mycket som ändrats sedan man blev erbjuden att köpa snorbilliga 1 MB RAM utanför McDonald's för ett antal år sedan =) DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är roligt med att köpa Macar utan kvitto är ju att man kan köpa till AppleCare och på så vis få datorn försäkrad i efterhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljaren säger sig ha köpt den genom en kompis företag men sedan ångrat sig och vill sälja den.

 

Redan här ser vi att det är skumt.

Köpa Mac och ångra sig? *ler*

Trot på det den som vill... haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...