Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funderar på att skaffa Macbook Air


zoukie

Rekommendera Poster

Jag jobbar med web design nuförtiden och använder en pc till det, eftersom jag vill ha min Macbook till mitt privata användande. Men - jag avskyr att jobba med pc. Enda fördelen är att kunna testa sidor i IE, men det kan man ju göra i Mac nuförtiden om man har rätt verktyg. Nu har jag bestämt mig för att uppgradera till en ny Mac och använda min gamla Macbook till jobbgrejer.

Grejen är att jag vill ha så lätt dator som möjligt, helst inte tyngre än min Macbook. Däremot vore det schysst med en något större skärm. Ser nu att Air också har 13-tumsskärm.

Stämmer det verkligen att Air inte har CD-läsare och brännare???? Visst, CD:n börjar spela ut sin roll, men jag använder det fortfarande. Är jag omodern? Ok, jag kan ju rippa allt i Macbooken och bara flytta över i Air:en... men ändå.

En enda USB-port är också lite futtigt. Men det finns väl hubbar som funkar med Macdatorer? Jag behöver egentligen ha fler än två, som jag har på Macbooken.

Kan man välja hårddiskstorlek?

Har Macbook Air samma strul med hörlursutgången som det verkar som alla andra bärbara Macar har? När jag använde externa högtalare la dom interna ner verksamheten och jag var tvungen att pilla med en synål i hörlursuttaget för att komma åt en liten switch.... nu funkar interna högtalarna igen... men jag vågar ju inte använda nåt externt igen!! Verkar vara ett jättevanligt problem i Macar.

 

Det jag använder datorn till är mycket surfning, blogga, annat dylikt, mycket bildhantering, musikinspelning (och uppladdning på nätet), vore kul att kunna spela in film så datorn måste ha inbyggd webbkamera som Macbooken har, osv. Jag vill ha en snabb dator.

 

Ska väl bege mig till Macforum i Göteborg imorron eller nåt men det vore kul att höra vad ni har att säga. Är Macbook Air ett bra val eller borde jag se mig om efter nåt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_arrangement

Ja du, jag kan ju inte svara exakt om den kommer motsvara dina förväntningar men jag kan berätta mina funderingar kring Macbook Air vs Macbook.

 

Jag hade en Macbook med 2 gigg ram och den varianten innan dom fläskade på processorn. Jag sysslar också med webbdesign, grafisk design och redigerar enkel film i iMovie. detta gjorde jag på min Macbook. När jag bytte till Macbook Air så märkte jag ärligt talat ingen skillnad. Den funkar lika bra och lika dåligt. Macbook:en blev efter ett tags användande med många tunga program igång; rätt varm, fläkten på högvarv och lite seg. Jag tycker det är likadant med Macbook Air. Dock så går det ju att jobba med den och när den blir för varm eller seg brukar jag bara starta om den eller stänga ner programmen och låta den vila lite.

 

Tror att vill man förhindra det helt och hållet är det nog kanske något kraftigare dator du skall ha. kanske en Macbook Pro. Har ingen erfarenhet av dem.

 

Jag gillar Air för att den är liten och smidigt och snygg. Bra skärm. Jag använder sällan CD/DVD men jag har en iDrive som man kan köpa till när jag behöver bränna ut något. Har inte behövt något mer än 1 USB anslutning men det har jag aldrig varit i behov av inte ens med min Macbook som hade fler. Har saknat Firewire en gång då jag behövde för över från en kamera som endast hade Firewire anslutning men då förde jag över via min Mac Mini som jag har som Media Central.

 

 

Ljudproblemet kände jag inte till. Jag använder AirTunes, Hörlurar och datorhögtalarna. Aldrig varit några problem med dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar också på en Macbook Air och jag har även ett par frågor så jag snor din tråd lite : )

 

Verkar det troligt att det kommer en uppgradering snart, jag skulle kunna vänta med köp till hösten igentligen?

 

Hur är skärmen jämfört med den i Macbook, har hört en del gnäll om den men ingenting speciellt på Air modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_arrangement

Jag upplever skärmen som mycket bättre och klarare än Macbook. Jag böt från Macbook till Macbook Air.

 

Det kommer nog alltid komma uppgraderingar snart så det är väl lika mycket game som med det andra modellerna som finns ute. Behöver du och vill ha en nu; köp en nu. Kan du lika gärna vänta ett halvår/år så vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

jag hade nöjet att under en vecka låna en MacBook Air för att se om den kunde vara något i samband med att jag ska byta jobb. Jag har privat en MacBook Pro 15", 2 GB RAM, 2,33 GHz.

 

Förvånande (eller egentligen inte, eftersom jag är en fanatisk prylb-g) så sa säljaren att den nog inte var något för mig...

 

Efter bara en dag var jag övertygad. Den är helt fantastisk!! Vad menar jag då? Jo:

* Fantastisk skärm som kändes mkt större än jag förväntat mig

* Helt OK fräs i maskinen för det jag ska göra, göra/visa presentationer, surfa, skriva dokument, mejla, skriva blog, bygga joomla-sajter

* Fantastiskt format!! Lätt, smidig, snygg, stabil i chassi.

* Jag hade inte någon extern DVD-brännare med i paketet ja glånade. Men däremot så använde jag den på min MacBook Pro, trådlöst! Det var en sjysst upplevelse. lite magisk faktisk...

 

Vad var OK, alltså varken bra eller dåligt:

* Hårddisken. Lagom stor för mina behov när jag reser runt bland kunder, jobbar från bilen eller bara softar på café med arbetet i knät. Jag trodde att den skulle uppfattas som långsam i o m den låga spinnhastigheten. Men helt OK. JAg tänkte aldrig på det.

* Processor var en 1,6 GHz. OK, men jag kommer välja 1,8 GHz i köpet (ja, jag har beställt...)

 

Dåligt då? Jodå, detta:

* En USB. Köper man en DVD så ska den anslutas där. Du kan då inte ansluta något annat, för jag tror inte den har en USB-hubb i sig. Det går enligt utsago INTE att ansluta DVD:n via en USB-hubb ansluten till USB-porten på datorn. En ynka USB-port till kunde man ha kostat på sig

 

Vad saknar jag:

* En dockningslist eller dylikt som när jag är på kontoret eller hemma ger mig fler anslutningar utan att plocka med en miljard sladdar fram och tillbaka...

* Dubbla batteri-möljligheter för att kunna tuffa på för fullt en hel arbetsdag på fältet.

 

Summa summarum:

* Jag ska ha en. Den är kanon! Men jag ersätter inte min MacBook Pro hemma. Den måste jag ha kvar för lek och labb och kraft när så behövs.

* Den slår alla motsvarande PC-maskiner på fingrarna i helhetsbedömningarna. JAg har använt flera olika i många år och dagens subnotebook-PC's är fräcka och laddade med prylar men de förlorar på vikt, storlek eller processor eller driftstid, men framförallt på OS:et!

* Den är en brudmagnet!! De älskar den!

 

Mitt råd:

Köp den om du kan ha den som komplement om du är utvecklare eller redigerare. Du kommer troligen sakna kraften vid mer krävande uppgifter. Är du som jag, en kontorsråtta som ränner runt som en skållad och mest gör var kontorsråttor gör, så KÖP!!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var nyss och tittade på en Macbook Air i en Appel butik i närheten av där jag bor. Den stod uppställd bredvid en Macbook och skillnaden på skärmarna var som natt och dag. Jag fingrade runt en del på den och den känns onekligen rejält byggd, och naturligtvis läcker som bara den. Skit också vilket ha begär jag fick : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jag jobbar med web design nuförtiden och använder en pc till det, eftersom jag vill ha min Macbook till mitt privata användande. Men - jag avskyr att jobba med pc. Enda fördelen är att kunna testa sidor i IE, men det kan man ju göra i Mac nuförtiden om man har rätt verktyg. Nu har jag bestämt mig för att uppgradera till en ny Mac och använda min gamla Macbook till jobbgrejer.

Grejen är att jag vill ha så lätt dator som möjligt, helst inte tyngre än min Macbook. Däremot vore det schysst med en något större skärm. Ser nu att Air också har 13-tumsskärm.

Stämmer det verkligen att Air inte har CD-läsare och brännare???? Visst, CD:n börjar spela ut sin roll, men jag använder det fortfarande. Är jag omodern? Ok, jag kan ju rippa allt i Macbooken och bara flytta över i Air:en... men ändå.

En enda USB-port är också lite futtigt. Men det finns väl hubbar som funkar med Macdatorer? Jag behöver egentligen ha fler än två, som jag har på Macbooken.

Kan man välja hårddiskstorlek?

Har Macbook Air samma strul med hörlursutgången som det verkar som alla andra bärbara Macar har? När jag använde externa högtalare la dom interna ner verksamheten och jag var tvungen att pilla med en synål i hörlursuttaget för att komma åt en liten switch.... nu funkar interna högtalarna igen... men jag vågar ju inte använda nåt externt igen!! Verkar vara ett jättevanligt problem i Macar.

 

Det jag använder datorn till är mycket surfning, blogga, annat dylikt, mycket bildhantering, musikinspelning (och uppladdning på nätet), vore kul att kunna spela in film så datorn måste ha inbyggd webbkamera som Macbooken har, osv. Jag vill ha en snabb dator.

 

Ska väl bege mig till Macforum i Göteborg imorron eller nåt men det vore kul att höra vad ni har att säga. Är Macbook Air ett bra val eller borde jag se mig om efter nåt annat?

 

Tja!

 

Om du är ute efter en snabb arbetsdator så är MacBook Air HELT FEL val. Den är i nulägen den långsammaste Macen som finns i Apples sortiment.

 

Air är mer en nischdator för folk som värdesätter den lilla vikten, det lilla formatet och avsaknaden av vissa tillbehör. Helt enkelt för folk som vill ha en extremt portabel andrahandsdator.

 

Satsa på en MacBook istället tycker jag, den snabbaste modellen duger gott åt det du ska använda den till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderade inlägg som inte hörde till tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är en brudmagnet!! De älskar den!

That's it, I'm going for it!!

 

Ne men hursomhelst, jag har endast använt Air en kortare stund på en eftermiddag (och lite pill pill på MacForum..) men mitt helhetsintryck är väldigt bra. Man måste älska den stora styrplattan, det höjer kontrollkänslan väldigt mkt. bekvämt sätt att kompletera en mus på.

Sen angående USB uttagen så tror jag att folk överskattar det.

Har du en dvd brännare inkopplad, vad behöver du då egentligen samtidigt? I värsta fall har du bara en USB hub installerad på arbetsbordet.

Jag använder väldigt sällan USB över huvud taget. Och då jag använder de är det kortare stunder. Slänga in ett USB minne, en mus, en disk eller vad som. Det trådlösa alternativet till optisk enhet är ju också väldigt kanon och supersmidigt och du har en mac stående hemma.

 

Batteritiden är ju heller inte att klaga på, och skärmen lyser som den ska.

Jag tror folk oroar sig för mkt. Folk skrek ju sig galna på när apple tog bort disketten för x antal år sedan. men det visade sig ju vara ett steg i rätt riktning. Skivan är på väg ut, och det är inte alltid man (på resande fot) nyttjar mer än en USB samtidigt.

 

Kanonfin dator, gillar den skarpt. visserligen visste jag sen innan att den inte vägde mkt, men blev fortfarande väldigt överraskad att den faktiskt vägde så lite som den gjorde. och den har fortfarande en stabilitet i sig när du vickar på skärmen osv, till skillnad från min Dell PC som jag jobbar på ibland, som flyger runt som ett litet löv så fort du ska vinkla skärmen.

 

köp den. osäkerheten kommer försvinna=) om inte, sälj den igen=P

 

p.s

såg också att någon kritiserade snabbheten. Jag kan ju tycka att hastigheter är ganska överskattade idag. En typisk arbetsdator (mail, surf, ordbehandling & presentationer) kräver otroligt mkt mindre än vad som erbjuds. en Core 2 Duo 1.6 Ghz med 2GB RAM är fruktansvärt tillräckligt för dessa ändamål. Sen är ju Airen lite extra bra på presentationer i och med styrplattan och bakgrundsbelysningen. till skilnad från macbooken som är utan båda två.

så även ifall Airen är 'segast' i laguppställningen så är den fortfarande mer än nog som jobbdator. det är ju i tunga program och spel som man egentligen nyttjar all kraft och grafik. för lite lättare bildhantering i photoshop funkar airen (såvitt jag har hört) väldans bra. givetvis inte lika bra som hos MBP, men programmen springer på ändå, även ifall grafikkorten inte är att jämföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Kul o intressant att höra allas inlägg. Just nu är jag jätteförvirrad, men hur som helst var jag inne på Macforum i Gbg (dom har dessutom öppnat en ny butik i Nordstan, tjoho!), och där sa tjejen jag pratade med att Air är till för folk som vill ha nåt lätt att bära med sig när dom är ute och reser och bara ska ha den typ för att surfa och maila med. Men det låter ju här som att den har skaplig prestanda...

Jag har nog dock lagt ner tanken på Air pga att det inte finns firewire-uttag, och det är ett måste för mitt externa ljudkort.

Jag lutar nästan åt att köpa en stationär... men avskyr stora burkar. Kollade på Mac Mini, ska ta reda på mer om den.

Kollade på Macbook Pro också. Blev rätt förtjust i den. Lite väl dyr bara.

Har nog lagt ner Air tror jag. Rätt mycket pengar och det saknas grejer. Men - läcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova en iMac. en Mac Mini kommer nog ta lika stor plats, om inte mer med alla sladdar. hursomhelst är ju iMacen dyrare, och minin är både prisvärd och underbar!

Lite förvånad blev jag dock över hennes svar, Air duger för mkt mer än bara mail. Ska jag bara maila kan jag likaväl sitta på min gamla burk med intel celeron 600mhz och 64mb ram med Windows ME ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tjena alla intresserade och övriga också!

 

Ville knyta ihop säcken lite och berätta hur det gick. Det blev en MacBook Air till slut. Jag hade turen att vänta med beställning tills priserna trasade och slog då till med 1,8 GHz och 62 GB SSD-disk.

 

JAg kan bara säga att det är den BÄSTA dator (=Mac) som jag någonsin arbetat med. Nu är jag dock av kategorin pärmbärare och inte utvecklare eller grafiker, så jag är kanske rätt målgrupp.

 

Men ang prestandan så kan jag inte säga något negativt. JAg har en MacBook Pro 2,33 GHz med 2 GB minne också, men prestandamässigt är det inte stora skillnader i mitt dagliga arbete. Jag skulle kanske säga att det är till fördel Air trots allt. Tror det främst beror på SSD-disken. När datorn startar så smiskar OS:et upp grymt snabbt! Jag är redo för arbete in no time!

 

Mitt arbetssätt gör att batteriet räcker mellan en halv och en dag, beroende på om jag är utanför kontoret med eller utan WLAN, och i så fall får köra mkt blåtand och 3G-trafik via min Nokia N95 8GB.

 

Så jag är såååååååå nöjd!! celb%20(7).gif

 

Mvh

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...