Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bekräftat: Snow Leopard enbart för Intelmacar


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Det är är bra, så får vi ett "renodlat" system, som inte behöver innehålla massor av filer för att stötta "gammal skit"..

 

PPC är passé. Inse dé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vi fått bekräftat är att betaversionen kräver x86-professor. Det behöver inte betyda att samma sak gäller den skarpa versionen, men det lär nog ändå bli så.

 

Det är är bra, så får vi ett "renodlat" system, som inte behöver innehålla massor av filer för att stötta "gammal skit"..

 

PPC är passé. Inse dé.

Så om du har en Power Macintosh G5 som lämnade fabriken för mindre än två år sedan är den passé och "gammal skit"?

 

Så otroligt knepigt är det inte att hålla igång ett OS på två plattformar där utbudet dessutom är extremt kontrollerat. Apple gör det här enbart av affärsmässiga skäl, inget annat. Tekniskt finns inga problem. Många OS hålls idag till betydligt fler plattformar än vad Apple hittills haft och det är inga problem. Apple skulle utan problem kunna hålla igång OS X-utvecklingen för såväl x86 som PowerPC, men nu vill de att vi ska köra nya datorer och då gör de så här.

 

Processorn är inte lika viktig längre. Det går utmärkt att köra dagens Leopard på de första G4:orna. Processorn i dem räcker till. Det som däremot bör bytas är grafiken. Det är där nya operativsystem brukar kräva mer, inte hos processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sadly to say, money talks! And those that has money wants more...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om nu 10.6 blir en "finputtsning" av 10.5 med stabilitet och säkerhet som fokus så är det väl anmärkningsvärt att det inte skulle gå att köra på power PC när 10.5 gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst de senaste artiklarna på Roughly Drafted börjar jag nog tycka att det låter ganska sunt att helt slopa PPC-stödet.

 

I och med Snow Leopard kan Apple på allvar börja bygga för framtiden och där har faktiskt PPC ingen plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples datorer har alltid hållit bra kvalité, vilket gör det "svårt" för Apple att tjäna riktiga pengar. Enkelt, dom utesluter de äldre modellerna så vi ska inhandla oss nya prylar. Precis samma med Jeans för x antal år sedan. Alla företag insåg att de höll för bra och att folk inte köpte tillräckligt mkt, så de uppfan 'slitmodet'. Som någon sa, money talks. Klart Apple vill att vi inte ska sitta och häcka på gamla G4or när vi kan köpa en ny MB för 10 000+ .. bara att leva med det, sen om de är bra eller dåligt vet jag inte. några direkta tekniska fördelar ser jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonstans måste man ju trots allt dra gränsen.

Jag har börjat spara till en MB och med den här takten så kommer nog Snöleoparden ingå den dagen jag köper :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med Snow Leopard kan Apple på allvar börja bygga för framtiden och där har faktiskt PPC ingen plats.
Så lät det vid förra uppdatering oxå. så när ska det komma något nytt? som inte är ett "service pack" som ska vara gratis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Bakåtkompabilitet är alltid ett gigantiskt problem som kostar oerhört mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...