Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläkten går jämt


bylund_s

Rekommendera Poster

Jag har försökt söka och kolla om andra har liknande problem med sin MacBook Air som jag har men inte funnit.

 

Det är nämligen så att fläkten går jämt och ständigt så fort jag använder datorn.

 

När jag startat upp datorn kan det räcka med att köra ett webklipp på youtube så går fläkten med 6200 rpm, och efter det sjunker den inte alls (möjligen om man inte gör någonting alls under en halvtimme). MacOS är som alla vet inte alls anpassat för att köra JAVA så det gör datorn varm i sig, men det här är enligt mig alldeles för klent!

 

Idag när det är sol ute och värmen i lägenheten är nära 25 grader så kör den även full fläkt utan att någonting används över huvudtaget.

 

Ska kylningen verkligen vara så kass på den här datorn? Jag har pratat med Apple supporten som tyckte jag skulle lämna in datorn, de bytte då fläktpaketet, men det hjälper inte. Någon som vet mer om det här problemet, och vad det kan bero på?

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_arrangement

Jag har nog ganska precis samma problem. Fläkten snurrar igång väldigt snabbt. Har du på din dator ofta? Jag vill minnas att när jag är ute och reser och datorn är avslagen med jämna mellan rum så går inte fläkten igång lika snabbt.

 

Dock hade jag en Macbook (köpt novemver 2007) innan där jag tycker fläkten nästan gick igång lika snabbt och lät sjukt mycket värre än fläkten på Macbook Air. Den dånade riktigt mycket! Macbook Airs fläkt är ju iallafall ganska tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min macbook (april 2008) har liknande bekymmer vid surfning på tex youtube. Problemet blir att Firefox/Safari tar ca 50% av processorkraften efter en stund. Problemet löses enkelt genom att avsluta Firefox/Safari och sedan starta upp igen.

 

Ett sätt att enkelt kolla detta är att installera MenuMeters och kolla vad processorn/processorerna ligger på. Kolla sedan vilket program det är som drar all kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nu en ren ominstallation av datorn, och när väl fläkten har kommit igång går den inte ner.

 

Testade att se på en helt vanlig DVD-film. Ungefär 40 minuter in i filmen har datorn fått upp en sådan värme att filmen hackar så pass att den inte längre går att se på. Avhjälpte detta tillfälligt genom lägga datorn på högkant för att få mer kylning vilket då fungerade.

 

Eftersom kylpaketet är bytt på datorn så förstår jag inte riktigt vad problemet kan ligga. Det är vänstersidan på datorn som blir absolut varmast där strömmen kopplas in. Sitter även processorn på tangentbordets vänstra sida?

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_arrangement

Simon det låter ju inte jättebra... Riktigt så illa är det inte med min. Jag kan se film visst snurrar fläkten igång men hackar inte. Har jag Firefox och torrent program som kör i bakrunden och typ Photoshop igång då kan den bli varm och stanna till. Bli seg som sirap. Men starta om Photoshop eller stänga Firefox eller starta om datorn brukar hjälpa.

 

Min blir också varmast vid strömutaget. Men du kanske borde låta dom titta på den igen. De verkar ju int superbra det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...