Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Programmet avslutas när jag väljer "print" -Vad göra?


Linneflicka

Rekommendera Poster

Linneflicka

Hej!

 

Hjälp, har utskriftsproblem! Får följande felmeddelande när jag försöker skriva ut från olika program:

Programmet "Numbers" avslutades oväntat. Problemet kan ha orsakats av insticksfilen EPSONPagePDE."

 

Så nu får jag inga utskrifter alls...

Har köpt en ny imac24 och läste något om att insticksfiler som passat för en dator med PowerPC processor kan ha problem på datorer med Intelprocessor.

Kan det ha något med det att göra och vad kan jag göra i så fall?

 

Tack...

-Linstina-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller detta alla program, eller bara Numbers? Om "Alla" har du något fel på din skrivardrivrutin. Installera om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linneflicka

Har installerat på nytt, avinstallerat, och testat installera skrivaren igen men inget hjälper, programmen avslutas och det gäller alla program jag försöker skriva ut från...och jag har en hel del som jag måste få utskrivet!

Några andra idéer om vad jag kan testa?

-Linstina-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skrivare är det, märke, modell och typ av anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linneflicka

Det är en Epson svartvit laserskrivare, EPL-6200L.

Ansluten via USB-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Epson svartvit laserskrivare, EPL-6200L.

Ansluten via USB-kabel.

 

Har du använt Epson drivrutin så kan du istället testa den "fria" som kommer med Mac OS X, borde finnas redan installerad på din dator. Om inte så hittar du den på installationsskivan till Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linneflicka

Testade ladda ner efter länken, verkade vara densamma ja, och inga utskrifter då heller. Testade också installera från Mac OS X skivan och det hjälpte inte heller. Installationerna har alltid lyckats... Tänkte som sista utväg att jag gör dokumenten till pdf och skriver ut på en annan dator vilket jag gjorde, men suck, då blev det något fel med typsnitten så det kom bara ut bilder... Knepigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade ladda ner efter länken, verkade vara densamma ja, och inga utskrifter då heller. Testade också installera från Mac OS X skivan och det hjälpte inte heller. Installationerna har alltid lyckats... Tänkte som sista utväg att jag gör dokumenten till pdf och skriver ut på en annan dator vilket jag gjorde, men suck, då blev det något fel med typsnitten så det kom bara ut bilder... Knepigt...

 

Det är väl inte omöjligt att du själv presenterade svaret på ditt problem. Skadade typsnitt?

Börja med att försöka skriva ut ett dokument med ett typsnitt, och då gärna med ett av macen standardsnitt, Times New Roman eller Helvetika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linneflicka

Testade just att ändra till Helvetica med det hjälpte inte. Prövade också ett annat helvetica text-dokument men icke.... programmet avslutas varje gång i samma skede när jag väljer "print", själva rutan hinner alltså inte ens komma fram.

Tack för era svar och är ännu hoppfull att någon skulle hitta en lösning på mitt problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan det ligga en korrupt plistfil i Preferensmappen?

Vad kan den i så fall heta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kanske det skulle hjälpa att slänga Epsonmappen i Printermappen > Bibliotek.

 

Och installera om en ny.

Vild gissning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prevent Mac Disasters

Eight Simple Steps You Can Take Now to Keep Your Mac from Falling Apart

http://www.macworld.com/2005/01/features/p...sters/index.php

(Article is in 3 parts, don't miss parts 2 and 3)

 

I steg 1 kollar du just plist-filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem ibland med min Canon-skrivare och utskrifter från Opera. Har du provat att gå omvägen över att göra en .pdf fil? Jag trodde att problemet låg i Opera så jag har bara väntat på en uppdatering, men det kanske är något mer generellt.

 

Edit.. fasen att jag inte kan läsa igenom alla inläggen innan jag svarar. Du hade ju redan provat det. Sorry..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Den plug-in som du nämner i första inlägget

 

post-113-1211229000_thumb.jpg

 

ligger i BIBLIOTEK > Printers >Epson>Laserprinter>GD2>PDE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linneflicka

Oj vad många svar, kul! Nu skall jag gå igenom allt och testa, återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Om du kan, prova med att "skriva ut till pdf". Då uppnår du två saker, funkar det är det inget fel på dokumentet. Då går du vidare och skriver ut från pdf:en. Själv kör jag med Gutenprint, ger en helt annan kontroll över utskrifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...