Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

foto och grafik i OSX 10.4


mykk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Mac Book med OSX 10.4.11 och undrar om jag behöver installera något foto- och grafikprogramm. Jag försökte nämligen vända en bild horisontellt, och hittade inget program som kan göra det. I iPhoto 2007, som är mycket bra, går det att rotera bilden, men jag hittade inget kommando för att vända den. Finns det, ändå? Eller finns det i iLife 2008?

 

För att göra grafik räcker det med något program som redan finns? I Windows var jag nöjd med Paint Shop Pro. Innehåller OSX 10.4 ett liknande program? (Annars finns ett i OS Leopard? Finns något fritt programm att ladda ner, som ni rekommenderar?)

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vända bilden går ju att göra i preview, i tools->rotate left/right eller tryck äpple+R eller äpple+L.

 

Pixelmator är väl ett bra alternativ till Paint shop pro, inte direkt photoshop men kompetent nog för många användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "vända" bilden? Menar du "spegla" bilden? Eller vad?

 

GraphicConverter är värt varenda krona.

http://www.lemkesoft.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förmodligen är det reflektera bilden som efterfrågas. även detta går att göra i förhandsvisning.

 

verktyg -> vänd horisontellt/vänd vertikalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "vända" bilden? Menar du "spegla" bilden? Eller vad?

 

GraphicConverter är värt varenda krona.

http://www.lemkesoft.com/

 

Precis, att spegla bilden. I "Förhandsvisning" heter det "Vänd horisontellt". Men om efter att man vänt bilden och sparat den, öppnas bilden som förut! Det går alltså inte att använda "Förhandsvisning" för att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vända bilden går ju att göra i preview, i tools->rotate left/right eller tryck äpple+R eller äpple+L.

 

Pixelmator är väl ett bra alternativ till Paint shop pro, inte direkt photoshop men kompetent nog för många användare.

 

Min meny är på svenska, och jag antar att "Preview>Tools" motsvarar "Förhandsvisning>Verktyg" Visst kan man rotera och vända bilden, men, konstigt nog, efter att man sparat den, visas bilden som förut!

 

Jag ska kolla Pixelmator, tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, att spegla bilden. I "Förhandsvisning" heter det "Vänd horisontellt". Men om efter att man vänt bilden och sparat den, öppnas bilden som förut! Det går alltså inte att använda "Förhandsvisning" för att göra det.

 

P.S. Nu är jag helt förvirrad: det gick att spara bilden i det slutliga formatet, alltså vänt! Jag skrev frågan eftersom jag har provat göra det med bilder från Photo Booth, som är speglade horisontellt och man måste spegla dem för att få den riktiga visningen.

 

Efter att kolla detta problem igen har jag hittat svaret: den enda skillnaden mellan de två bilderna är att de första är i png format och de andra i .jpg. Det går alltså att spegla .png bilder med "Förhandsvisning"/"Preview", men inte .jpg bilder! Man måste spara .jpg bilderna i .png format först, och sedan kan man göra det. Det är konstigt, men så funkar programmet "Förhandsvisning"/"Preview".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...