Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari Segt, Firefox snabbt


eddie_s

Rekommendera Poster

Jag vet inte om det är något som har förändrats, men på sista tiden så har jag reagerat över att Safari hänger sig lite, står liksom och tuggar.

Går man sedan in på samma sida med FF, så går det hur smidigt som helst.

Facebook är ju lite småbuggigt med Safari, men flyter på med FF.

Detta är lite synd, för jag föredrar faktiskt Safari.

Jag tycker samma fenomen uppstår här på forumet - det är enklare att läsa det med FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa ~/Biliotek/Caches/com.apple.Safari och eventuellt ~/Bibliotek/Safari/Icons (eller WebpageIcons.db). Det är sannolikt något litet eller stort i ditt system som är trasigt, Safari ska normalt t.o.m. vara åtminstone dubbelt så snabb som Firefox, inte minst med tanke på att Firefox inte är en till 100% Mac OS X applikation.

 

Safari stödjer de jure standarder bättre än Firefox så om det uppstår problem på en viss sida är det troligare att det är något fel på sidan, kod som inte följer riktiga standarder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox har varit snabbast ganska länge. Dessutom har den kungliga plugins som no script och adblock. Kan inte riktigt förstå varför man vill använda ngn annan browser :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox har varit snabbast ganska länge. Dessutom har den kungliga plugins som no script och adblock. Kan inte riktigt förstå varför man vill använda ngn annan browser :)
Håller med dig. Det första jag gjorde på min imac var att "kasta" Safari och installera FF.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari är enormt mycket snabbare på javascript. Somliga skript hackar i Firefox trots att de använder en processorkärna till 100% - på samma sidor klarar Safari utan problem. Firefox verkar vara väldigt dåligt optimerat på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Jag vet inte om det är något som har förändrats, men på sista tiden så har jag reagerat över att Safari hänger sig lite, står liksom och tuggar.

Går man sedan in på samma sida med FF, så går det hur smidigt som helst.

Facebook är ju lite småbuggigt med Safari, men flyter på med FF.

Detta är lite synd, för jag föredrar faktiskt Safari.

Jag tycker samma fenomen uppstår här på forumet - det är enklare att läsa det med FF.

Jag upplever exakt samma sak som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

(Notis: Kunde inte redigera mitt föregående inlägg, dåligt system här i forumet tycker jag. Hur som helst; därav dubbelpost)

 

--

 

Jag har kört Firefox till PC sedan det kom, alltså flera år. Det första jag gjorde när jag fick hem min sprillans första Mac, MBP, för 4-5 månader sedan var att avinstallera Safari och att installera Firefox for Mac.

 

Gissa om jag blev besviken.

 

Firefox for Mac är kort och gott för fult tycker jag. Safari är strålande snyggt och perfekt anpassat för Mac OS X. Något man märker direkt t.ex. när man hämtar filer. Då skapas en .download-fil vilken ligger kvar och kan resumeras vid en eventuell krashning av aktuell nedladdning. Detta görs mycket snyggt och smidigt. I övrigt ser alla fält och knappar suveräna ut i Safari, till skillnad från Firefox - trots urvalet av skins/themes.

 

Firefox har något bättre stöd för webbsidor dock, vissa sidor kan se lite annorlunda ut i Safari - själva uppsättningen och spacing etc. Detta är dock inget jag stört mig på.

 

Firefox skulle jag aldrig använda till Mac. Till PC är den given. För Mac är det Safari som gäller.

 

Ett ytterligare minus för Firefox och andra läsare, t.ex. iCab, är att Zoom-funktionen (gröna knappen alt. kortkommando) inte fungerar vidare bra om ens överhuvudtaget. I Safari gör den sitt jobb!

 

Safari - the real deal! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa ~/Biliotek/Caches/com.apple.Safari och eventuellt ~/Bibliotek/Safari/Icons (eller WebpageIcons.db)

 

Är det bara att tömma mappen manuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att återställa Safari istället

 

Tänk på att alla lösenord o dyl försvinner från safari vid Arkiv/återställning- tex lösenordet till macforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

eller så rensar man cacher, kör underhållningsprogram typ MainMenu och kastar plisten för Safari, samt de råd som ges ovan.

 

Vill man göra det lätt för sig återställer man, fast då är det mycket riktigt så som Boevil säger, lösenord, inställningar osv försvinner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
eller så rensar man cacher, kör underhållningsprogram typ MainMenu och kastar plisten för Safari, samt de råd som ges ovan.

 

Vill man göra det lätt för sig återställer man, fast då är det mycket riktigt så som Boevil säger, lösenord, inställningar osv försvinner

Inte nödvändigtvis :)

post-25280-1201211731.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Är det ingen som kör Opera här?

 

Tycker jag är den bästa webbläsaren!

 

Den har allt man behöver och lite till.

 

Kör den både till Mac och PC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Opera på Mac suger. Den kraschar, segar och är allmänt jävlig tycker jag. Safari är den bästa webbisen för Mac, Omniweb är tvåa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Safari för det mesta men:

 

För mig är Firefox tusen ggr bättre när jag:

 

1.loggar, dvs redgerar och infogar grejer i bloggen

2.tittar på web-tv te x på SVT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

jag använder Omniweb =) riktigt fin webläsare, lite bugit, men annars klockren, långsam... men det lever jag med! vant mig och vill itne byta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg har samma problem med Safari har testat de tips ni ger går inte fortare för det, safari bara står och trampar och får laddningstider upp mot 13-20 sekunder där firefox går in på 1,22 på samma sida!

 

Skummt att man kan få så olika!

 

Jag gillar Safari men jag har bara inte orkat använda det då det är så långsamt så jag har helt enkelt gett upp! Samma problem på min systers macbook min fars macbook likadant ... de har klagat jättemycket och jag har installerat firefox och helt plötsligt var de jättenöjda!

 

hoppas att det kommer en lösning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har problem med Safari. Har ni laddat ner något tilläggsprogram, plugins mm till Safari?

Vilka är det och är det senaste versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...